Nejprve pár slov k systému nestandardních situací v simulátoru vůbec. Existuje několik desítek různých akcí, které můžete spustit z klávesnice nebo přiřadit do scénáře. Jedná se o ovládání návěstidel, překážek či nastavení počasí.
Z klávesnice příslušnou akci aktivujete podržením klávesy CTRL a postupným stiskem číslic na numerické klávesnici (CTRL držíte pořád, číslice dáváte jednu po druhé).
Drobná vsuvka - nezapomeňte, že ZDSIM byl vyvíjen od počátku jako trenažér. Jedna z jeho možností bylo testování, kdy instruktor vkládal právě nestandardní situace a sledoval, jak testovaný reaguje.
A teď už k tématu:
LOM KOLEJE
Lomem koleje se označuje její prasknutí. Typicky to nastává ve velmi mrazivých zimních dnech, při špatném a/nebo unaveném materiálu to ale může nastat kdykoliv.
CTRL 3 - lom koleje po 1500m
CTRL 4 - lom koleje po 750m
VYBOČENÍ KOLEJE
Vybočení koleje nastává při jejím uvolnění vlivem počasí a/nebo nedostatečné údržby. Nastává ale také v případě velmi horkých dní, vlivem nadměrného roztahování materiálu.
CTRL 5 4 - vybočení koleje, označené návěstmi "Nebezpečné místo"
CTRL 5 5 - vybočení koleje
CTRL 5 6 - vybočení koleje, na vedlejší koleji
Vybočení koleje bývá častou příčinou železničních nehod. Za všechny zmíním jednu starší, vykolejení rychlíku Bečva v Úvalech v horkém červencovém dni roku 1984.
Najetí na lom koleje vede v ZDSIM k vykolejení, pomalé projetí vybočení je možné.
V reálu to bývá spíše naopak, protože lom bývá jediný, kolmý na kolejnici. Výjimkou potvrzující pravidlo bylo doslova rozpadnutí koleje kvůli únavě materiálu pod osobním vlakem mezi Pardubicemi a Hradcem v listopadu 2011. Jen shodou šťastných náhod bez zranění.
A teď ještě soutěž. Lom koleje se narozdíl od vybočení může projevit na lokomotivě určitým způsobem dopředu. Popřemýšlejte a pište do komentářů. Malá nápověda - je to vidět i na snímcích.