Úprava brzd - další krok k realitě

MS Train Simulator nato, jak je složitý a náročný na paměť a výkon počítače, přece jen postrádá základní vlastnosti, které měl obyčejný Railsim. První věcí byla možnost prokluzu, na to jsem před časem už přišel. Druhá a závažnější nedokonalost je ovšem v brzdách, proto jsem byl nucen pro neustálé připomínky kolegů (železničářů) s tím něco udělat. Na prvním místě je třeba upravit intenzitu brzdění. Ve skutečnosti existují tzv. zábrzdné vzdálenosti, což jsou určené vzdálenosti podle rychlosti, na kterých vlak bezpečně zastaví.

Jsou to tyto:

do rychlosti 60 km/h - 400 m
do rychlosti 100 km/h - 700 m
do rychlosti 120 km/h - 1000 m

Zkoušel jsem 3 soupravy:
753 + 5x B,
810 + 2x 010 a
2x750 + 30x Eas + 753

Je jasné, že vůz 810 se dvěma vozy by měl zastavit rychleji než 30-ti vozový vlak, ale v MSTS to bylo skoro naopak. "Náklad" zastavil při použití rychlobrzdy (hmotnost vlaku 2500 tun, rychlost 80 km/h, úsek ze stanice Masaki trati Hisatsu - Line - odhadem sklon okolo 20 ‰) za pouhých 7 sekund. To už s realitou nemá nic společného.
Ve všech případech souprava začala silně brzdit po pouhém "ťuknutí do brzdiče" do polohy 0 % Pravým výsměchem realitě je motorový vůz S-bus z německých stránek MSTS, ten zastaví jak o zeď.

Proto první úprava:
Otevřete *.eng soubor každého vozidla (u vozů *.wag soubory) a najděte položku "MaxBrakeForce". Je to maximální brzdná síla, tedy něco jako brzdící hmotnost. (1kN je 1 tuna) Číslo v závorce by mělo být stejné nebo o něco málo vyšší než je hmotnost vozidla. (U lehčích vozidel vyšší) Je třeba to odzkoušet. Údaj hmotnosti najdete v každém *.eng souboru. Je to položka "Mass". Proto u vozu 810 nemůže být číslo 200 kN, ale řekněme 30 kN. (Při hodnotě 24 kN u "motoru" a 16 kN u přípojných vozů, což jsou skutečné brzdící hmotnosti už souprava nešla z kopce zastavit) Pozor taky na rozdíl mezi prázdným a loženým vozem.

Zkrátka: pokud lokomotiva váží 72 tun, nastavte MaxBrakeForce na nějakých 80 kN (u lehčích lokomotiv napište větší hodnotu 742 - 64 tun, hodnota aspoň 80 kN Pokud vůz váží 40 tun, nastavte MaxBrakeForce na přibližně 40 kN (u vozů B, BDs, Bte je hodnota 42, to je dostačující)
Pokud vůz váží 16 tun (Baafx), nastavte MaxBrakeForce radši na 25 kN

U rychlíkových vozů (Apmz, Bmz, WRRmz, apod.) nastavte číslo větší než je hmotnost vozů (tak 50 - 60 kN) Brzda v režimu R má větší brzdící hmotnosti než v režimu P

Druhý a složitější problém je doba brzdění a odbrzdění. Je třeba si uvědomit, že brzdy fungují u nákladního vlaku daleko pomaleji, než u osobního. Zde je tabulka z předpisu ČD V 15:

režim brzdění doba brzdění doba odbrzdění
G (nákladní vlaky) 18 - 30 sekund 45 - 60 sekund
P (osobní vlaky) 6 - 10 sekund 15 - 20 sekund
R (rychlíky 3 - 5 sekund 15 - 20 sekund

Z toho vyplývá, že pokud jedete s nákladním vlakem dejme tomu 60 km/h a před vámi je pomalá jízda 25 km/h, musíte zavčas přibrzdit, 18 - 30 sekund se nic neděje (na track monitoru klesá jen projektovaná rychlost), pak teprve vlak začíná brzdit a v rychlosti okolo 40 km/h už musíte odbrzdit, aby souprava zpomalila na oněch 25 km/h, odbrzdila a nezastavila.
U osobního vlaku je zase běžné, že strojvedoucí ještě před úplným zastavením odbrzdí průběžnou brzdu a po zastavení zajistí hnací vozidlo proti pohybu přímočinnou brzdou. Důvod je v tom, že přímočinná brzda účinkuje okamžitě, kdežto po odbrzdění průběžné by musel čekat těch 15 - 20 sekund, než povolí všechny zdrže.
Doby uvedené v tabulce jsou závislé na délce vlaku, takže nákladní vlak s deseti vozy by měl odbrzdit (brzda naplno, ale ne rychlobrzda) za dejme tomu 50 vteřin, pokud budete vozy postupně odvěšovat, doba se bude zkracovat. Lokomotiva s jedním vozem odbrzdila za 12 vteřin.
Jiná situace nastane, pokud použijete rychlobrzdu. Než se znovu napustí hlavní potrubí na hodnotu 5 barů, uběhne daleko delší doba, než u normálního odbrzdění (U plného zabrzdění je v potrubí podle předpisu ještě 3,5 barů, u rychlobrzdy nic)

Proto druhá úprava: (U vozů změníte jen 3 údaje, u hnacích vozidel je jich více) POZOR !!! Desetinnou čárku pište jako tečku

doporučené hodnoty v závorkách
Položka v eng. (wag.souborech) lokomotiva osobní vůz nákladní vůz rychlíkový
MaxReleaseRate 2 4 1 4
MaxApplicationRate 2 2 1 4
TrainBrakesControllerMaxApplicationRate 1.4
TrainBrakesMaxReleaseRate 0.8
TrainBrakesEmergencyApplicationRate 50

Vysvětlivky:
MaxReleaseRate - Maximální rychlost vypouštění vzduchu z brzdového válce (odbrzdění)
MaxApplicationRate - Maximální rychlost napouštění vzduchu do brzdového válce (brzdění)
TrainBrakesControllerMaxApplicationRate - Maximální rychlost vypouštění vzduchu z brzdového potrubí (brzdění)
TrainBrakesMaxReleaseRate - Maximální rychlost napouštění vzduchu do brzdového potrubí (odbrzdění)
TrainBrakesEmergencyApplicationRate - Maximální rychlost vypouštění vzduchu z brzdového potrubí při použití rychlobrzdy

Za zmínku stojí ještě možná úprava rychlosti pohybu ovladačů na stanovišti strojvedoucího. (příliš pomalý pohyb při brzdění přímočinnou brzdou, kterou budete po výše uvedených úpravách často používat při stání ve stanicích)

Úprava - V *.eng souboru najděte tuto položku:
Brake_Engine ( 0 1 0 0.125 0 - číslo 0.125 je rychlost pohybu, proto napište větší hodnotu, např. 0.25

Tato úprava se dá použít i pro jiné ovládací prvky (např. páka plynu u 810)

Popsaná úprava posune Train Simulátor o velký krok k realitě, protože při brzdění to už bude chtít odhad, cit a hlavně praxi. Podle slov jistého strojvedoucího - strefit se s dlouhým nákladním vlakem rychlostí přesně na začátek pomalé jízdy, to už je umění.
Jen nevím, proč to v Microsoftu nastavili tak divně, když to připravili téměř do detailu (a nejen brzdy)

Nic není dokonalé:
Jedna chyba oproti realitě přece jen zůstane. Manometry na stanovišti měří hodnoty jen na samotné lokomotivě. Vozy jakoby nebyly, délka soupravy taky nehraje žádnou roli. Ale s tím se asi nedá nic dělat. Význam to má hlavně u těch nákladních vlaků, u osobních je rozdíl mezi odbrzděním lokomotivy a soupravy jen minimální

Poznámka k měření dob:
Dobu odbrzdění změříte tak, že brzdič přesunete do polohy "brzda nepřetržitá"(Kdo nemá češtinu v MSTS, je to tuším "full service"). Je to předposlední poloha, pak následuje záchranná brzda (emergency). Po chvíli přesunete brzdič do polohy "držet" (hold). Pak přidáte výkon na první stupeň a nakonec současně odbrzdíte a pustíte stopky. Jakmile se vlak dá do pohybu, odbrzdil i poslední vůz soupravy.
Doba zabrzdění se přesně změřit nedá, protože manometry měří jen lokomotivu.

Závěr:
Úprava se musí provést u všech *.eng a *.wag souborů vybraných vozidel (každá lokomotiva/vůz, se kterými jezdíte. Asi nemá cenu "hrabat se" v defaultních vozidlech). Zabere to sice pár desítek minut práce, ale výsledek stojí za to.

JACEK
smutek.k@tiscali.cz

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [0]

Diskuse k tomuto článku nebyla započata.