Systém KLUB-U je vlakový zabezpečovací systém, používaný v Rusku a v post-sovětských státech. Zkratka znamená "Kompleksnoe lokomotivnoe ustrojstvo bezopasnosti - unificirovannoe", čili jednotné lokomotivní zabezpečovací zařízení.
Zařízení má následující funkce:
- přijímá a dekóduje signály ALS (ALSN) z kolejí
- zobrazuje stav následující návěsti na návěstním opakovači
- kontroluje povolenou rychlosti v závislosti na příjmu ALS signálu a ve vazbě na elektronickou mapu trati
- provádí automatické zastavení vlaku před návěstí zakazující jízdu (na kódovaném úseku)
- ukládá údaje o pohybu lokomotivy (jakási "černá skřínka")
- příjemá a provádí příkazy přijaté digitální radiostanicí
- příjimá a dekóduje aktuální polohu pomocí satelitů GLONASS a GPS
- určuje přesnou pozici na trati sloučením údajů ze satelitů s údaji z elektronické mapy trati
- zobrazuje vzdálenost k dalšímu objektu na trati
- hlídá dodržení rychlosti průjezdu kolem objektu na trati
- vyžáduje obsluhu tlačítka bdělosti
- shromažďuje údaje před zahájením pohybu vlaku
- zobrazuje tlak v brzdovém systému
- umožňuje zadat přes 40 možných parametrů
ZDSIM simuluje většinu (byť ne všechny) funkce reálného zabezpečovače.
Panel BIL-U, ovládací rozhraní k KLUB-U.
- 1. Indikátor režimu, P = jízda vlak, M = posun
- 2. koordináty satelitního systému GLONASS/GPS
- 3. aktuální čas (Moskevský)
- 4. návěstní opakovač
- 5. digitální ukazatel aktuální rychlosti
- 6. digitální ukazatel povolené rychlosti
- 7. analogový ukazatel aktuální rychlosti
- 8. analogový ukazatel povolené rychlosti
- 9. indikace směru pohybu
- 10. vzdálenost k dalšímu objektu
- 11. název dalšího objektu (svetofor = návěst)
- 12. kód dalšího objektu (číslo návěsti)
- 13. tlak v průběžném potrubí
- 14. tlak v hlavním vzduchojemu
- 15. frekvence ALSN (25,50,75 Hz, EK = elektronická mapa)
- 16. identifikace vlakové cesty
- 17. zrychlení
- 18. brzdění
- 19. klávesa P pro zadávání informací o pozici
- 20. klávesa I pro zadávání
- 21. klávesa L pro zadávání informací o vlaku
- 22. klávesa K pro zadávání příkazů
- 23. klávesa VK pro umožnění projetí zakazující návěsti
- 24. klávesa RMP pro změnu režimu jízdy (VLAK/POSUN)
- 25. klávesa F pro změnu frekvence ALSN
- 26. indikátor žádosti o prověrku bdělosti
V simulátoru není klávesnice na BIL-U funkční, pro ovládání se používá vysouvací klávesnice, vytahovaná z pravého boku okna simulátoru (popis KLUB-U).
Nastavení KLUB-U před jízdou
Kontrola
Strojvedoucí nejprve musí vložit registrační kartu do otvoru na pravé straně zařízení BIL-U (to samozřejmě není simulováno), pro různé trati se používají různé karty. Na kartu (chápu-li správně) se zapisují informace o nastavení a o průběhu jízdy.
Kontroluje se, zda je aktivní jízdní režim P, správný zobrazovaný čas (moskevský čas získaný ze satelitů GLONASS), správný tlak v brzdícím systému, indikace frekvence ALSN systému (25 / 50 / 75 Hz). Dále se kontroluje indikace vlakové cesty (0), koordináty získané ze satelitů, indikátor rychlosti musí ukazovat 0, indikátor připravenosti karty k zápisu (nesimulováno).
Nastavení jasu displeje
Stiskem klávesy I se cykluje různým jasem displeje tak, aby byly údaje dostatečně viditelné ale neoslňovaly.
Nastavení frekvence ALSN
Stiskem klávesy F se nastavuje správná frekvence ALSN.
Pozice vlaku
Stiskem klávesy P se nastavují parametry vlaku. Nejprve se objevi text "Nomer puti" (číslo vlakové cesty), zadává se 1 pro lichou, 2 pro sudou kolej, pak šipka nahoru, objeví se text "Priznak prav", zadává se 1 pro správný směr, 2 pro nesprávný smer, pak šipka nahoru.
Nyní se objeví číslo následujícího návěstidla a změní se nejvyšší povolená rychlost dle reality (červené číslo). Toto v reálu může chvíli trvat.
Jestli chápu správně, tak se údaj o poloze, zjištěný pomocí satelitů GLONASS/GPS, porovná s elektronickou mapou, z vloženého čísla vlakové cesty se dopřesní poloha (přeci jen satelitní navigace není až tak přesná) a zadaný směr jízdy (správná/nesprávná) určí kam vlak pojede. Z elektronické mapy je pak jasné, jaký objekt je před vlakem.
Identifikace vlaku
Následuje zadávání údajů o vlaku jako takovém. Stiskne se L, objevi se text "Nomer masinista", zadává se osobní číslo strojvedoucího, pak šipka nahoru. Objeví se text "Nomer poezda", zadává se číslo vlaku, pak šipka nahoru. Objevi se text "Kolicestvo osej", zadá se počet os soupravy, pak šipka nahoru. Objeví se text "Kolicestvo vagonov", zadá se počet vagónů, pak šipka nahoru. Objeví se text "Massa poezda", zadá se hmotnost vlaku, pak šipka nahoru.
Příkazy
Pro dodatečnou konfiguraci se používají příkazy. Po stisku klávesy K se objeví text "Vvedite kommandu", zadává se číslo příkazu, pak šipka nahoru pro potvrzení.
- K2 - změna podsvícení BIL
- K4 - zafixovat čas zastávky (doba stání)
- K5 - vstup do menu trvalých nastavení /nesim./
- K6 - ruční změna pozice a důvod /nesim./
- K10 - číslo karty /nesim./
- K30 - vypnutí testu BIL /nesim./
- K31 - zapnutí testu BIL /nesim./
- K45 - číslo aktivní kabiny
- K46 - číslo aktivní sady KLUB-U
- K47 - číslo DPS /nesim./
- K80 - tlak v brzdovém potrubí
- K81 - tlak v brzdovém válci
- K82 - tlak v zásobníku /nesim./
- K83 - tlak v průběžném potrubí /nesim./
- K122 - tlak ukazuje v Pascalech
- K123 - tlak ukazuje v kg/cm2
- K799 - jizda s neaktivním autoblokem (bílé na opakovači)
- K800 - zrušení režimů K799 a K809
- K809 - jízda po poloautobloku
Zdroj:
Reálný popis ve formě videa (rusky)
Reálný návod (rusky)