ZD Simulator - novinky 4.9.4

Nová verze ŽD Simulátoru na sebe nechala chvíli čekat. A o tom, zda to čekání stálo za to, je následující článek. Za sebe mohu říci, že je tam několik velmi příjemných vylepšení, jak z hlediska obsluhy tak z hlediska simulace. Prostě - jsme zase o kousek dál.

Tak nový balík ZD Simulator 4.9.4 nám trošinku přibral a má 691MB, jak už zmínil Pampaliny, stáhnout jde z domovských stránek ZDSIM a také zde lokálně.

Samotný instalátor je anglicky, instalace neskrývá žádná úskalí.

Následně je vhodné přejmenovat (poznáte dle délky) adresáře v Routes následovně (pak je uvidíte v menu v abecedě a ne v azbuce):

Vjazma-Smolensk
Moskva-Kaluga2_1_0

Ze stejných důvodů si můžete po záloze změnit start_kilometers.dat v "Vjazma-Smolensk" na:

Vjazma 12 5
Semlovo 447 446
Izdeskovo 864 863
Durovo 1307 1303
Safonovo 1653 1652
Mulocovo 2330 2327
Jarcevo 2524 2522
Karbymovo 3253 3250
Ducovskaja 3714 3713
SmolenskSort 4015 4006
SmolenskGl 4177 4173

Pokud máte koupený klíč, tak jej nahrajte do adresáře se simulátorem. Změnil-li se Vám autorizační kód (mně ano), požádejte emailem o nový.

Z menu Start je pak vhodné spouštět simulátor pomocí "Zdsim English", abyste měli menu v angličtině.

A teď projdeme novinky.

Je simulováno projetí STUJ v zabezpečovacím systému KLUB-U. Pro úspěšné a korektní projetí musí být rychlost do 20 kmh a musí být současně stisknuto RB, RBS a VK. Již zmíněný KLUB-U nově umí i příkazy: I, PO, K2, K4, K45, K46. A simulováno je i omezení rychlosti při bílé návěsti. Ostatně na práci s tímto zabezpečovačem se podíváme brzy v samostatném článku.

Obrázek otevřené klávesnice KLUB-U

V jízdním řádu se vypisuje zpoždění, je uvedeno červeně jako plus/minus za časem z JŘ.

Lokomotiva VL80T s číslem 1155 má nyní dle reality zabezpečovač KLUB-U, to je taková třešnička, ale je fajn že to s realitou myslí vážně. Toto číslo se nenabízí ve výběru. V adresáři VL80T stačí okopírovat stávající adresář 1030 do 1155 (čímž vznikne "repaint") a už se nabízet bude (a bude obsahovat onen KLUB-U).

Při přerušení scénáře pomocí ESC je stav ukládán do souborů "saved.sc1" či "saved.sc2". Je tak možné později pokračovat v plnění scénáře. Opět palec nahoru. Teoreticky je takto možné projet celý scénář i ve free verzi, pravda - po částech.

Byla přidána další lokomotiva - maketa 2ES5K. Jedná se o ruskou dvoj-lokomotivu střídavé 25kV 50Hz trakce s maximální rychlostí 110 kmh. Je používaná v Rusku a na Ukrajině převážně pro nákladní vlaky, ale i pro vlaky příměstské. Struktura podvozku Bo'Bo'+Bo'Bo', výkon 6560kW. Pro umístění ve scénáři je její kód 23152.

Externí pohled na lokomotivu 2ES5K.

Tato lokomotiva přináší do simulace další rozměr - používá automatické řízení MSUD ( Mikroprocesornaja Sistema Upravlenij i Diagnostiky), nastavíte cílovou rychlost a tah - lokomotiva sama dle potřeby reguluje výkon tak, aby dosáhla požadované rychlosti.

Detail MSUD.

Další vychytávkou simulace 2ES5K je rekuperace, neboli přeměna kinetické energie lokomotivy na elektrickou energii v průběhu brzdění. Během brzdění se trakční motory změní na generátory, energie je pak vrácena do napájecího vedení. Má vliv na elektrické systémy.

Kdo chce zkusit "naživo" tak tady je odzkoušený návod pro rozjetí:

  • aktivace ochranných relé (SHIFT+P)
  • reset (K)
  • vztyčení sběračů (SHIFT+I,SHIFT+O)
  • zapnutí ventilátorů (SHIFT+F,SHIFT+R)
  • zapnutí kompresorů (SHIFT+C)
  • zapnutí podpůrných systémů (SHIFT+T)
  • zapnutí řídících obvodů (SHIFT+J)
  • zapnutí osvětlení (SHIFT+G)
  • zapnutí MSUD (SHIFT+Y)
  • aktivace brzd (SHIFT+L)
  • zapnutí EPK (SHIFT+N)
  • nastavení cílové rychlosti počátečního úseku (levý displej červeně, Q a E)
  • dle potřeby oslabení pole (+/-, na čs =- )
  • čekání na volno
  • směr vpřed (W)
  • odbrzdění lokomotivní brzdy ([)
  • nastavení tahu (na středním displeji červeně, A a D)

Byl změněn způsob aktivace nestandardních situací, dřívější způsob různých kombinací kláves, který byl problematický s českou klávesnicí, byl nahrazen ovládáním z numerické klávesnice. V numerickém režimu (svítí NumLock) se podrží CTRL a vycvaká číselný kód a pak se teprve pustí CTRL. Například držím CTRL, stisknu "6", stisknu "2" a pustím CTRL - a pršíme. Obdobně pro "3" a "4" mlžíme :) Pro větší déšť/mlhu třeba stisknou opakovaně.

Když už jsme u toho deště - ČS4KVR a 2ES5K obsahují stěrače a kapky na skle při dešti. Stěrače mají několik režimů a aktivují se SHIFT+BCKSPC / BCKSPC. Spolu s deštěm a prokluzováním to dodává dost přesvědčivý efekt reality. A pokud ještě venku reálně sněží jako teď, tak to nemá chybu.

Psa by nevyhnal :)

Do elektrických jednotek ED4M a ED9M byl doplněn panel signalizace.

Bylo doplněno mihotání listů na stromech. Efekt hezký, trochu s obavami budu sledovat FPS.

Moc šikovnou věcí je rozhlížení pravým tlačítkem myši - po kabině i v exteriéru.

Bylo optimalizováno načítání tratí pro vyšší rychlost.

Byla zvětšena dohlednost.

Nestandardní situace "přebití brzdy 395" je nově rozdělena na dvě různé varianty.

V pravém horním rohu se nově počítají body a sleduje tak úspěšnost hráče. Pokud vám třeba na vlhkých kolejích prokluzují kola, s přehledem můžete skončit hluboko v záporných číslech.

Byla o něco prodloužená doba jízdy na trati ve free verzi.

V profilu trati se nově zobrazují neutrální úseky (tj napájecí úseky bez napětí). Výhodné to je v tom, že si toho všimnete z mapy dřív a nejste tak vázani na návěsti "Připrav se na stažení sběrače", "Stáhni sběrač", "Vypni proud". Zda je to směr k realitě je otázka. Stejně by Vás ale nikdo nepustil na trať bez jejího seznání, takže byste o těch úsecích velmi dobře dopředu věděli i bez návěstí.

Do scenářů se mohou vkládat nově i lidé (výšku třeba nastavit na -50). Zatím ale nevím jak.

Doplněny objízdné cesty a předjíždění. Jestli to znamená, že příměstský vlak může být předjet rychlíkem, tak by to bylo výborné. Ale opět - zatím nevím jak.

Přibyl anglický manuál.

A nakonec zmíním, že byly vylepšeny zvuky a přidány nové textury návěstidel.

Jedna velmi dobrá informace na úplný závěr. Existuje způsob, jak to koupit z PayPalu. Je to pravda za 14 EUR (na webmoney.com je to za $12), ale je to pohodlnější. Navíc webmoney.com mi nějak není schopen protlačit SMS na T-Mobile. (Doplňuji později: po kontaktu na jejich technickou podporu to nastavili na jiné SMS centrum a SMSka poté už přišla).

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [3]

Luke | 30. října 2012 | 20:07 |

Ono té azbuky tam zase tak není a naučit se pár slovíček se uživatel musí i u anglické mutace simulátoru ;-)
Jinak s rekuperační brzdou se brzdí docela vpohodě,tak, že se musí nastavit rychlost na 0 (nulu) a řídicí páka se přestaví k sobě a sleduje se proud. Bylo by dobré ještě domyslet součinnost brzdy, kdy při poklesu pod určitou rychlost se aktivuje přímočinná brzda a vlak dobrzdí vzduchem (předpokládám že 2ES5K má elektrický brzdič)...

Leonell | 30. října 2012 | 18:49 |

Komplet anglická verze zatím asi nebude. Neboj se, že bych mu to při každé příležitosti nepřipomněl. Nicméně s anglickým menu, od-azbukovanými tratěmi a stanicemi (viz článek) a vlastními scénáři tam už těch "azbuk" moc není. Snad jen ty návody v Beginner sekci. Spíš mně vadí azbuka v RouteEditoru.

M | 30. října 2012 | 14:16 |

Značí anglický manuál, že se objeví i anglická verze programu?