ZD Simulator - Vedeme rychlík 88

Neustále se nám opakují dotazy na to jak, co a kde. I když to více méně bylo popsáno v předchozích článcích, využiji příležitosti a nabídnu jakýsi přehled. Použiji poslední verzi 4.9.1 a v ní obsažený scénář "88.sc1". Neprojedeme scénář kompletní, protože to v DEMO stejně nejde, ale ukážeme si vedení soupravy mezi dvěma stanicemi Kovel a Ljubitov. Tak pojďme na to.

Vybereme scénář "88.sc1" a stiskneme START SIMULATOR.

Až se objeví kabina, vidíme Rozkaz, který nás upozorňuje na pomalé jízdy. Zavřít jej můžeme F2, stejnou klávesou je možné se zase k němu vrátit..

Protože jedeme v BEGINNER módu, lokomotiva je v pořádku, ruční brzdy na obou stanovištích odbrzděné, otevřený kohout průběžného potrubí do vlaku, sepnutý akumulátor, jističe ve správných pozicích.

Nyní stiskneme dvakrát SHIFT+P, čímž se zapne hlavní vypínač.

Vysuneme zadní sběrač pomocí SHIFT+O. Několik sekund počkáme, než se tak stane a na voltmetru trakčního napětí naskočí 25 kV.

Zapneme oba hlavní kompresory stiskem SHIFT+R a SHIFT+C.

Otevřeme průběžné potrubí pomocí SHIFT+L. Na pravém kulatém ukazateli vidíme tlak v průběžném potrubí, totéž pro celý vlak můžeme sledovat na grafu nahoře.

Stiskneme SHIFT+N pro aktivaci vlakového zabezpečovače ALSN, rozsvítí se návěstní opakovač, ukazuje návěst STUJ neboli červeno/žlutý terč.

Pokud by se rozsvítila dvojice bílých světel LES či dokonce rozezněl signál, okamžitě stiskneme Z. To je tlačítko bdělosti a lokomotiva zkouší naši pozornost. Pokud bychom nereagovali, aktivuje se rychlobrzda, což rozhodně nemůžeme potřebovat.


Obr: lokomotiva s aktivním trolejovým napětím, na návěstním opakovači STUJ, přepínač směru stále v neutrálu, lokomotivní brzda zabržděna.

Jako bychom slyšeli: "Stanice Kovel. Na pátém nástupišti ukončete nástup do rychlíku číslo 88 směr Ljubitov, Goloby, Rozisce a Kiverci, pravidelný odjezd v osm hodin a 10 minut. Vůz první třídy a vůz pro matky s dětmi je řazen v přední části vlaku. Vlak je připraven k odjezdu."

Nyní čekáme na 8:10, což je čas odjezdu a zároveň čekáme, až se změní na návěstním opakovači STUJ na VÝSTRAHA (žlutý), což se stane až vlak před námi opustí následující blok.

Pokud už máme před sebou VÝSTRAHA (žlutý) a je 8:10, stiskneme W, čímž navolíme směrový ovladač pro jízdu vpřed.

Odbrzdíme lokomotivní brzdu podržením [ a počkáme, až třetí kulatý ukazatel zprava sleze na nulu. Jak se tak stane, je vlak odbrzděn, protože vlaková brzda byla odbrzděna už při našem nástupu na lokomotivu.

Stiskáváme A a tím volíme jízdní stupně. Zhruba po třetím se dá lokomotiva do pohybu a také slyšíme rozjezd chladících ventilátorů. Přidáváme dál, dbáme, aby ampérmetry uprostřed nepřesáhly přes polovinu, tj 1000A. Pokud by stalo, že kola začnou prokluzovat (ampérmetry začnou "plavat"), podržíme X pro aktivaci pískovače. Pokud chcete realitu, nepískujte nad výhybkami, tam se to nesmí.

Jakmile dosáhneme rychlosti 30 kmh, sjedeme z výkonu (vyřadíme jízdní stupně) pomocí E, protože celá stanice je omezena na 40kmh, což můžeme vidět z červené 40 zobrazené vlevo na profilu trati. Stisknem E se stupně odeberou až na nulu automaticky. Vlak pokračuje vlastní vahou dál.

Míjíme odjezdové návěstidlo, které ukazuje VÝSTRAHU (žluté), což znamená, že vjíždíme do bloku, který je ukončen návěstí STUJ. Po chvíli se tento stav promítne i na návěstní opakovač, rozezní se signál a my musíme potvrdit příjem informace pomocí Z. Vlakový zabezpečovač, vědom si nebezpečné situace, kdy vlak jede proti STUJ, po nás bude chtít tlačítko bdělosti každých 20s. Odsud (452.400) sice platí traťová 80kmh, ale protože před námi je STUJ tak rozhodně nezrychlujeme a jedeme bez tahu.

Míjíme žlutou čtvercovou návěst, upozorňující s předstihem na pomalou jízdu před námi. Mějme to na paměti, ale trápit nás to nemusí. Je to totiž 40 kmh a my s ohledem na okolnosti (STUJ před námi) stejně rychleji nepojedeme, navíc pokud chápu dobře, je tam pořád 40, takže moc tu návěst nechápu.

Návěstní opakovač se změní na VÝSTRAHA, opět se zvonkem a potřebou potvrzení Z. Pro nás to znamená, že vlak před námi opustil předchozí blok a tento a jeden další blok jsou tedy volné.

Řadíme tedy jízdní stupně pomocí A a tím necháme lokomotivu zrychlovat až někam k 60 kmh. Poté výkon deaktivujeme pomocí E. Důvodem je, že brzy následuje omezení z 80 kmh na 60 kmh a je nesmysl brzdit a zase zrychlovat. Kromě toho trať pak bude z kopce a tak by se to ještě zkomplikovalo.

Pravděpodobně v těchto chvílích se návěstní opakovač změní na VOLNO na znamení, že před námi jsou minimálně dva bloky volné. Tento signál se nepotvrzuje.

Míjíme další návěstidlo, ukazuje VOLNO.

Krátce za ním se na návěstním opakovači rozsvítí bílá, a zvonkem si vyžádá potvrzení Z. Bílá je informace od vlakového zabezpečovače, že vlak vjel na úsek trati, kde se nepřenášeji návěsti na lokomotivu a strojvedoucí tak není varován dopředu - musí sledovat návěstidla.


Obr: návěstní opakovač signalizuje nekódovaný úsek, vlak jede rychlostí necelých 60 kmh.

Následuje onen úsek 364.700 až 364.500 s omezením na 60 kmh. Pokud jste dostatečně nedbali mých rad, tak pozdravujte Drážní inspekci, protože po efektech hodných pouťové atrakce budete s hlavou v dlaních sedět na stráni a pozorovat vykolejené vagóny :)

Míjime žlutou návěst, neklamné znamení blížící se pomalé jízdy na 362.300. Tentokrát je to dokonce 25 kmh a to až z 80 kmh (spíše těch 60 kmh, pokud jste mne poslechli).


Obr: žlutá, pravoúhlá deska signalizuje blížící se pomalou jízdu.

Nezbývá než přibrzdit, nezapomeňte sjet z výkonu pomocí E než začnete brzdit. Samozřejmě, že správné brzdění je u vlaku kapitola sama pro sebe, ale to chce cvik a nemá cenu to tady rozvádět.


Obr: návěst signalizuje vstup do chráněného úseku, vlak musí jet předepsanou rychlostí, zde dle Rozkazu 25kmh.

Jedná se o poměrně dlouhý úsek, těžko říci co se jim tam stalo, řekněme, že jde o podmáčenou trať - to ostatně není podstatné. Taky pamatujte, že zvyšovat rychlost můžete teprve až POSLEDNÍ vůz vlaku mine chráněný úsek.


Obr: návěst signalizuje konec chráněného úseku.

Hned za tímto úsekem následuje dvojice modrých kosočtverců s U, která nás upozorní na nutnost vypnutí proudu. Nás, jako vlaku s lokomotivou se týká následující jediný kosočtverec, před ním je třeba vypnout hlavní vypínač stiskem P. Před vypnutím nezapomeňte sjet s výkonem pomocí E.


Obr: vlak se blíží k návěsti VYPNI PROUD, také již na lokomotivě je vypnut hlavní vypínač a trolejové napětí proto ukazuje nulu. Sběrač zůstavá nahoře - to je rozdíl oproti podobné návěsti STÁHNI SBĚRAČ.

Vlak projede izolovaný úsek a za kosočtvercem s přerušeným U můžeme hlavní vypínač opět zapnout.


Obr: vlak se blíží na konec izolovaného úseku, k návěsti ZAPNI PROUD.

Nyní je delší úsek, kde si konečně užijeme těch 80 kmh.

Před stanicí Ljubitov nás uvítá blikající žlutá na znamení, že další návěst přikazuje snížení rychlosti. Doporučuji začít brzdit hned tak, abychom pomalu vytráceli rychlost k těm 40 kmh.


Obr: vlak se blíží k návěstidlu, které upozorňuje, že následující návěstidlo signalizije sníženou rychlost.

Odsud opět vstupujeme do úseku s předáváním návěsti vlakovému zabezpečovači, takže se bílá změní na žlutou a je třeba potvrdit Z.

Následuje očekávané vjezdové návěstidlo se dvěma žlutými kde horní bliká, neboli ZPOMALTE, VJÍŽDÍTE DO ODBOČKY, PAK MÁTE VOLNO.


Obr:Návěstidlo signalizující jízdu do odbočky sníženou rychlostí. Vlak už snížil rychlost na 40 kmh a tak míjí návěstidlo předepsanou rychlostí.

Zde již bychom měli mít pod čtyřicet. Připravíme se k zastavení u nástupiště, protože je to naše pravidelná zastávka. Brzdíme vlakovou brzdou, po zpomalení na nějakých 10 kmh ji deaktivujeme a dobrzdíme brzdou lokomotivní, kterou také necháme aktivní po dobu stání ve stanici.


Obr: Lokomotivní brzda aktivní, vlaková neaktivní, jízdní stupně na nule.

Ve stanici vlak stojí pět minut, tedy za nepravděpodobného předpokladu, že jste přijeli včas, v 8:26. Říkam to proto, abyste neodjeli dříve než je pravidelný odjezd, který je v 8:31. Během stání ve stanici vynulujeme ovladač jízdních stupňů stiskem D na neutrální polohu a následně přepneme řadič směru na neutrál pomocí S. Tím po nás nebude chtít vlakový zabezpečovač tlačítko bdělosti.

Po odjezdu pokračuje 40 kmh až k odjezdovému návěstidlu. Za ním by pak následovalo plných 100 kmh, kdyby ovšem demo verze nezakázala další jízdu.

Nicméně myslím, že i tento úvodní úsek pojede mockrát než budete spokojeni se svým výsledkem - já nejsem doteď :)

Ono jet tak, aby byla rychlost dostatečná a přitom jste nemuseli moc brzdit a byly všude správně, či brzdit tak, aby vlak jel plynule a vás to nestálo moc času a energie, to není rozhodně jednoduché.

Po vyzkoušení to buď vztekle smažete - nebo koupíte.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [4]

Martin | | 13. června 2012 | 22:07 |

Ahoj, můžu se zeptat, jak a kde seženu plnou verzi tohoto počinu? Rusky bohužel nevládnu, takže web je pro mne nečitelný a odkaz, jež se nachází na tomto webu u jednoho z článků je již nefunkční.

Jen pro pořádek, neptám se na warez, chci si to normálně koupit ;)

Díky :-)

michawel | 6. června 2012 | 22:27 |

Právě že já jsem takový ten seznámený beginner, takže pro mě je MSTS moc banální, ale tohle zas brutální :)
Každopádně, pokud k tomu je takovýhle postup a česky :)), tak se s tím jezdit dá :)

Leonell | 6. června 2012 | 15:29 |

Když jedeš na toho Beginnera, tak z toho máš právě jen lehce reálnější MSTS :) Nesmíš zapínat ten Advanced režim, to se z toho pak stává expertní simulátor pro výcvik strojvedoucích - což byl asi také prapůvodní účel :) Jak se ti pak rozsvítí kontrolka, tak nejsi-li Pepa z lokomotivního depa, můžeš tak akorát rozbalit na stráni stolek a dát si piknik s pohledem na stojící lokomotivu :) Ne, vážně - v placené (nebo teď už i v té free? - já se v tom ztrácím) máš pak CTRL+DEL a to ti tu mašinu samo opraví, když už nevíš kolik bije. Ale jak říkám - u Beginnera Tě tohle trápit nemusí. Samozřejmě, pokud začneš brzdit během tahu tak to slítne ale to dá rozum (a máš to tady popsaný :)).

michawel | 6. června 2012 | 09:32 |

Moc sikovny clanek, ja se tohoto simulatoru trochu bojim :), protoze je az moc komplexni, ale tohle mi dava nadeji, ze do toho trosku proniknu, ono uz jenom to prelozeni uvodniho menu do anglictiny je opravdu spasa z nebes :). Ja tedy zatim davam prednost spis tem polakum.