ZD Simulator - pomocný panel

Jak jsem tak psal ty novinky, tak jsem si uvědomil, že jsme si nikdy nic neřekli o panelu, který je prezentován v screenshotu nahoře v té "nováčkovské verzi", ale je obecně dostupný i u "fíry". Tak to napravíme.

Jedná se o panel, který je poměrně často aktualizován. Dá se zobrazit či skrýt pomocí klávesy F1.

Je-li zobrazen, nachází se v horní části obrazovky.

Ve své horní části ukazuje profil trati. Červená čísla nahoře ukazují traťovou rychlost, Zelená čísla dole pak je kilometráž.

V levé části jsou dole položky:

Aktuální profil trati v promile, ukazuje stoupání či klesání.

Aktuální rychlost v km/h

Aktuální zrychlení v m/s2

Aktuální pozice, první číslo je kilometráž, například 452800 je 452 kilometrů a 800 metrů, druhé číslo je pak "uzel", používaný při pozicování návěstidel či stanic.

V pravé části jsou shora položky:

Natažení soupravy (fialová)

Odpor v kN (žlutá)

Síla profilu v kN (zelená)

Síla tahu lokomotivy v kN (červená)

Brzdná síla kN (šedá)

Výsledná síla v kN (bílá)

V levé části nahoře je graf, který se týká vlakové brzdy. Obsahuje červenou, zelenou a žlutou složku a je tak dlouký, jak dlouhý je vlak. Vlevo je schematicky lokomotiva a zde také graf nejrychleji reaguje na úkony strojvedoucího.

Červená ukazuje aktuální tlak v průběžném potrubí.

Zelená je tlak v pomocných vzduchojemech jednotlivých vozů.

Žlutá pak symbolizuje tlak v brzdících válcích jednotlivých vozů.

Nyní pár slov pro pochopení, s ukázkom na nákladním vlaku s 30 vagóny:

Během tlakování soupravy se postupně zvedá červená čára (tlak průběžného potrubí), nejprve na lokomotivě a pak směrem dozadu. Současně s tím se o něco pomaleji zvedá čára zelená, tlak v pomocných válcích. Doba trvání, než se to dorovná víceméně do roviny, je závislá na délce a druhu vlaku. Poslední vagóny u dlouhého vlaku nikdy nedosahují plného tlaku, proto nemá cenu čekat na úplnou rovinu.

Po dosažení normálního stavu, kdy je vlak plně odbržděn, červená a zelená čára splývá, je nahoře a skoro v rovině.

Nyní můžeme vlak rozjet.

Pokud chceme vlak zabrzdit, tak nejprve sjedeme z výkonu a pak aktivujeme vlakovou brzdu.

Začíná se snižovat tlak v průběžném potrubí, postupně od lokomotivy dozadu, na základě toho reagují rozvaděče na vozech, přepouštějí tlak z pomocných vzduchojemů do brzdových válců - vlak brzdí.

Pokud chceme vlak opět odbrzdit, ovladačem brzdy natlakujeme průběžné potrubí.

Tlak v průběžném potrubí se postupně zvyšuje, od lokomotivy dozadu, na základě toho reagují rozvaděče na vozech, natlakovávají se pomocné vzduchojemy, vypouští se tlak z brzdových válců.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [4]

Leonell | 31. května 2012 | 18:44 |

Ještě jsem tam potkal vjezdové návěstidlo, kde byly dvě žluté a horní blikala. Jedná se o návěst pro volný vjezd s tím, že je třeba jet pomalu, protože se jedná o vjezd do odbočky, nicméně následující návěstidlo ukazuje VOLNO.

A dále, protože jsem schválně zkoušel DEMO, tak se mi zobrazil text, že další pohyb je možný jen v plné verzi.

A ještě k těm rychlostem. Jsou zobrazeny v horním řádku schématicky (je to blbě čitelné, červené na šedém). Alternativně je možné kliknout F2, tam je vždy ODKUD, KAM, KOLIK a pak stačí sledovat kilometrovníky nebo levý dolní F1 údaj. Otázkou je, zda v Rusku a na Ukrajině existují rychlostníky jak je máme my nebo Němci. Fakt je, že v "Instrukcii po signalizacii SSSR" jsem rychlostníky nenašel. Možná opravdu jezdí na seznání trati. Netuším.

Leonell | 31. května 2012 | 16:45 |

Bigo: jsem rád že pomohlo.

Stepan: kontrolky jsou u jednotlivych lokomotiv ruzne. Obecne vzato, pokud jedes ve 4.9.1 a drzis se toho co ti rika vpravo dole "instruktor", tak by te kontrolky prekvapit nemely. Dokonce i klasickou chybu, kdy zacnes bezmyslenkovite brzdit bez sjeti z vykonu a vyhodis tim hlavni vypinac ti ta dobra duse okomentuje, ze musis dat nejprve E. Pokud jedes mimo Beginner tak spadnes do nahodnych stavu. To se pak resi ruzne, protoze tech kombinaci jsou tisice. Ja mohu popsat ty "svetylka" co znam u CS4KVR ale z hlediska reseni nahodnych prihod ti to bude k nicemu. To prave resi ten Beginner mod.

Navest ZACATEK NEBEZPECNEHO MISTA je bily terc s cernym okrajem a cernym vodorovnym pruhem. Upozornuje na misto, ktere se musi pojizdet snizenou rychlosti, danou rozkazem (ve scenari).

Navest KONEC NEBEZPECNEHO MISTA je bily terc s cernym okrajem a cernym svislym pruhem. Upozornuje na konec mista, ktere se musi pojizdet snizenou rychlosti, danou rozkazem (ve scenari). Nezapomente, ze rychlost se smi zvysit az po prejezdu posledniho vozidla vlaku/soupravy.

Navest PRIPRAV SE KE STAZENI SBERACE je modry kosoctverec postaveny na spici s dvema kratkymi bilymi vodorovnymi useckami posunutymi pod sebou.

Navest STAHNI SBERAC je modry kosoctverec postaveny na spici s s vodorovnym bilym pruhem .

Navest VZTYC SBERAC je modry kosoctverec postaveny na spici s s svislym bilym pruhem.

Navest VZTYC SBERAC U ELEKTRICKE SOUBPRAVY je dvojice modrych kosoctvercu nad sebou, postavenych na spici a oba s vodorovnym bilym pruhem.

Navest VYPNI PROUD je modry kosoctverec postaveny na spici a prerusenym pismenem U.

Navest ZAPNI PROUD je modry kosoctverec postaveny na spici a plnym pismenem U.

Navest ZAPNI PROUD U ELEKTRICKE SOUPRAVY je dvojice modrych kosoctvercu nad sebou postavenych na spici, kazdy s plnym pismenem U.

Navesti na navestidlech autobloku

ZELENA - VOLNO, pokracuj povolenou rychlosti, pred tebou jsou volne tri ci vice bloku

ZELENA+ZLUTA - VOLNO, pokracuj povolenou rychlosti, pred tebou jsou volne prave dva bloky

ZLUTA - VYSTRAHA, pokracuj tak, abys u dalsiho navestidla mohl zastavit, volny je jen jediny blok, dalsi navest je stuj

CERVENA - STUJ, zastav pred navestidlem

Stepan | 31. května 2012 | 09:36 |

Díky moc, bylo by možné ještě závislým začátečníkům vysvětlit funkci jednotlivých kontrolek a co dělat, když svítí.

A taky značky vedle kolejí, co která znamená? A návěstí? :)
Jakou rychlostí se může jet přes výhybky, mám pocit, že 80 km/h asi není nejlepší rychlost, nějak jsem na ni vykolejil. Asi mě na to upozornily ty klesající čísla na návěstidlech, ale to se jen domýšlím.

Díky moc

Bigo | 30. května 2012 | 21:42 |

Perfektní. S tím mám furt problém. Díky moc!