ZD Simulator - scénář

Jezdit si jen sem a tam je fajn. Jenže mnohem zajímavější je plnit nějaké úkoly či jezdit podle reálného jízdního řádu. A k tomu máme scénáře. Následující článek popisuje krok za krokem tvorbu jednoduchého scénáře v ZD Simulatoru 4.6.

Na úvod musím říci, že na scénáře ve stylu Railworks můžete zapomenout. Vlak jede konkrétní cestu a vy pouze specifikujete okolnosti. Ostatně ZDSIM je simulátorem, možná lépe řící výcvikovým trenažérem vedení vlakové soupravy a primárně podporuje řešení nestandardních situací konkrétních řad lokomotiv, takže tomu jsou také podřízeny možnosti scénáře.

Naším úkolem bude vést s lokomotivou ČS4 KVR rychlík číslo 59M jedoucí na trati Moskva – Kyjev – Sofia, s 8 osobními vagóny. Povedeme jej v asi hodinovém úseku Kyjev - Fastov. Odjezd vlaku z Kyjeva Passažirskovo je v 14:28 (začátek mise dáme na 14:20), do Fastova dojíždí v 15:37. Takže do toho.

V naší instalaci ZDSIM si otevřeme adresář „routes“ a v něm trať Kyjev-Kazatin. Zde, v adresáři „scenaries“, založíme (například v Notepadu) textový soubor „R59M.sc1“.

Scénáře jsou načítány po otevření StartPRJ. Pokud máte tedy tuto aplikaci již otevřenou, budete ji muset zavřít, aby se nově přidaný scénář objevil.

Pro ty, co nemají/neumí azbuku radši přikládám, kde se v té neazbukové verzi nahrává scénář:

Přidáme následující řádek, který definuje inicializační parametry scénáře.
Pozor, jednotlivé položky jsou oddělené tabelátorem (TAB)!
524 8 0 60 0.17 0 1200 4 12 5 0.2 0 14 20
Kde
.. kód lokomotivy hráče
( CS4=523, CS4KVR=524, CS8=812, VL82M=882, VL80T=880)
.. počet vagónů (8)
.. počet vagónů z uvedeného počtu s aktivní klimatizací (0)
.. brzdící tlak na 100t (60)
.. přilnavost, adheze kolejí (normálně 0.17, déšť 0.04)
.. typ brzd, 0 - 100% litina, 1 - 100% kompozit (0)
.. průměr kola (1200)
.. zkreslení rychloměru, 1 - přesná rychlost (4)
.. umístění hráče na začátku (viz start_kilometers.dat v trati, 12 = Kyjev )
.. počáteční natlakování (5)
.. hustota TM (0.2)
.. příznak lokomotivy bez vzduchu, 0 - ne / 1 - ano (0)
.. hodina počátku mise (14)
.. minuta počátku mise (20)

V dalším řádku definujeme další parametry, opět odděleno TAB.
14 28 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Kde
.. hodina povolení odjezdového navěstidla
.. minuta povolení odjezdového navěstidla
.. pravděpodobnost poruchy
.. pravděpodobnost problému s trakčním vedením (KS), krátkodobé poklesy napětí v troleji
.. pravděpodobnost chybně postavené výhybky (PUT)
.. pravděpodobnost (SB.KOD)
.. pravděpodobnost problému s brzdovým systémem (EPT)
.. pravděpodobnost deště (10000 silný déšť)
.. pravděpodobnost (ST.KR.)
.. pravděpodobnost mlhy (10000 hustá mlha)
.. pravděpodobnost (KON.KR.)
.. pravděpodobnost lomu koleje (PROPILY)

Nyní nadefinujeme jízdní řád pro vlak hráče.

Položky řádu odděleny TAB:
[timetable]
12 Kyjev_Pass_856km 0 14.28
142 Kyjev_Vol_862km 0 14.38
258 Visnevoje_868km 0 14.45
708 Vasilkov_892km 0 15.07
837 Motovilovka_901km 0 15.16
969 Sorocij_Brod_910km 0 15.26
1097 Fastov_919km 15.37 0
Kde vždy na řádku:
.. kód stanice (viz start_kilometers.dat v trati, 12 = Kyjev )
.. název stanice (pozici na trati v km jsem přidal schválně)
.. čas příjezdu do stanice (0 = není definováno, počáteční stanice)
.. čas odjezdu ze stanice (0 = konečná stanice)

Doplníme odstraňování AI souprav (položky odděleny TAB):
[removal traffic]
53 70
Kde:
.. počátek, umístění
.. rychlost

Dále si dodefinujeme AI soupravu.

(položky v řádku opět odděleny TAB).
[oncoming traffic]
1 12 10 74 101500 chs4 21 plac_wag_uz 25 plac_wag_uz 25 plac_wag_uz 25
Kde:
.. číselný kód vlaku, jen pro informaci tvůrce scénáře
.. hodina vypravení AI vlaku od poslední stanice tratě (Kazatin)
.. minuta vypraveni AI vlaku
.. prumerna rychlost AI vlaku (74 kmh)
.. kilometrovnik zobrazeni jízdy AI ( 101500 = Kazatin, celou cestu)
.. kód modelu lokomotivy a její délka (zde chs4 21)
.. kód modelu vagónu a jeho délka (zde plac_wag_uz 25, vagóny se opakují až do počtu 14)

Nyní jak to spočítat. Tato souprava nás má míjet ještě na první stanici tj Kyjev. Jede rychlostí 74 kmh a čas se zadává ke koncovému bodu trati, což je Kazatin. Vzdálenost Kazatin-Kyjev, 1015-856 = 159km, což ujede za 2:15 (135 minut), řekněme že v nás má míjet v 14:25 , takže čas odjezdu z Kazatina je 14:25 – 2:15 minut = 12:10

Tabulka mozných vozů (kód modelu vagónu délka = popis):
cup_wagon 25 = zeleny osobni vuz s kupe
cup_wagon_uz 25 = modry osobni vuz s kupe
plac_wagon 25 = zeleny mistenkovy vuz
plac_wagon_uz 25 = modry mistenkovy vuz
wag_ref 25 = nakladni chladici vuz
wag_box 17 = nakladni kryty vuz
wag_gon 25 = nakladni otevreny vuz
er9_gol 25 = predni cast elektricke osobni soupravy ER9
er9_pric 25 = stredni cast elektricke osobni soupravy ER9
er9_hv 25 = zadni cast elektricke osobni soupravy ER9
chs4 19 = lokomotiva CS4
chs4 19 = lokomotiva CS4 KVR
chs8a 16,5 = prvni cast lokomotivy CS8
chs8b 21 = druha cast lokomotivy CS8

Specifikujeme statický vagón, vlevo před naši soupravu, za nástupiště.

Odděleno TAB:
[static]
plac_wagon 20 -13.5
Kde:
.. objekt lokomotivy či vagónu (viz tabulka výše)
.. vzdálenost od bodu startu hráče do bodu umístění statického objektu v metrech
.. posun statického objektu v metrech oproti trati hráče, zaporné doleva, kladné doprava

Nyní si přidáme text pro uživatele a za něj rozkaz, protože máme na trati nějaké pomalé jízdy.
Tip: bílý podklad se roztahuje podle prvního řádku, proto by tento měl být nejdelší.

[briefing]
Rychlik R59M, jedouci po trase Moskva-Sofie, povedete v useku Kyjev - Fastov.
Dodrzujte jizdni doby, sledujte navestidla a hodne stesti.
--------------------------------------------------------
V-ROZKAZ
STANICE KYJEV PASSAZIRSKIJ
SMER JIZDY NA KAZATIN
UPOZORNENI PRO VLAK R59M
--------------------------------------------------------
: MISTO : CAS : RYCHLOST : ZASTAVENI :
:----------------------------------------:----------------:---------------:--------------------

A následuje seznam pomalých jízd.
Zde jedna hned na zhlavi za Kyjev Passazirskij (položky odděleny TAB):
[restrictions]
14 40 18
Kde:
.. místo odkud platí omezení (viz soubor se stanicemi)
.. povolená rychlost
.. místo kam až platí omezení

A nakonec možnost definovat seznam zádrhelů během cesty (položky odděleny TAB):
[loc_troubles]
2100 0 180
Kde:
.. kód poruchy
.. druh (0 - rozpor, 1 - uzavření, 2 - uzemnění, 3 - silný únik vzduchu)
.. čas v sekundách od startu simulace, kdy se objeví daná porucha
Uvedený příklad nahodí varování „nadproud“ a pokud se rychle nesjede s výkonem, tak shodí hlavní vypínač. Problém mám ale s tím, že i když to zmizí tak po opakovaném najetí do výkonu se to objeví znovu.

A výsledek si můžete stáhnout TADY (dejte pravým tlačítkem "Uložit jako", jinak se vám to otevře v prohlížeči). Ze scénáře jsem vyhodil sekci "loc_troubles".

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [0]

Diskuse k tomuto článku nebyla započata.