ZD Simulator - přechod napájecích úseků

Trakční vedení je napájeno z různých rozvoden, tyto rozvodny vždy napájí určitý úsek a aby to bylo ještě složitější, střídají se fáze, protože trakční vedení 25kV je jednofázové a vnější rozvody typicky trojfázové. Během přechodu lokomotivy mezi různými úseky musí být vypnut proud, nesmí dojít k mezifázovému zkratu. Podíváme se, co na to ZD Simulator.

Následující postup popisuje lokomotivu ČS4 KVR, postup u ostatních bude obdobný.

V dostatečném předstihu před místem požadovaného přechodu je třeba nejprve sjet z výkonu, tj vyřadit jízdní stupně (E) až na nulu, rozsvítí se zelený indikátor pantografu. U modré návěsti VYPNĚTE PROUD už nesmí být proud odebírán (je tam dle ruských předpisů 50m přesah). Na obrázku si všimněte (kromě návěsti), že trakční napětí stále ukazuje 25 kV, svítí zelený pantograf a stupně jsou na nule. Lokomotiva je připravena ke vstupu do izolovaného úseku.


Ještě je třeba odpojit elektrické vytápění vlaku, a striktně dle předpisu se musí odpojit i pomocná zařízení, jako jsou ventilátory a kompresory.

Vlak pokračuje v jízdě ve výběhu a překoná tak celý izolovaný úsek (tzv neutrální pole).


Na místě, kde je možné opětovný odběr proudu, je umístěna modrá návěst ZAPNĚTE PROUD PRO LOKOMOTIVU, ve tvaru jednoho U. Zde můžeme opět řadit jízdní stupně. Na obrázku, který ukazuje lokomotivu stále uvnitř izolovaného úseku, si všimněte kromě návěsti nulového trakčního napětí, a žlutou indikaci baterie.


Po asi 200m je ještě dvojice U, ZAPNĚTE PROUD PRO ELEKTRICKOU SOUPRAVU, platná pro elektrické soupravy.

Poznámka: u nás je spíše zvykem používat návěsti pro stažení sběrače, kombinace PŘIPRAVTE SE KE STAŽENÍ / STÁHNĚTE / VZTYČTE SBĚRAČ. Technicky je to shodné řešení, ale politicky se usoudilo, že nestažení sběrače je méně pravděpodobné než opomenutí vypnutí trakčního odběru. V obou případech, dojde-li k nedodržení, hrozí upálení úsekového děliče, pád troleje a následné velké provozní problémy. Někteří strojvedoucí reagují i na VYPNĚTE/ZAPNĚTE PROUD stažením sběračů a u některých lokomotiv je to přímo doporučeno či nařízeno. Se stažením sběračů se v ZDSIM postupuje podobně: před návěstí musíme sjet s výkonem na nulu (E), následně stáhnout sběrače (O, I), projet úsek, zdvihnout sběrače (SHIFT-I, SHIFT-O) a zase postupně zvyšovat výkon (A).

Vyzkoušet je možné na trati Kyjev-Kazatin, za stanicí Bojarka ve směru na Kazatin.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [0]

Diskuse k tomuto článku nebyla započata.