Fírasoft 1.0 - beta preview

Není tomu tak dávno, co vyšla první BETA tohoto simulátoru. Jediný její problém bylo její šíření. Link na betu dostali jen registrovaní uživatelé mechanik klubu. Nechme toho úvodu a vrhněme se na samotné preview.

V první řadě se podívámé, o co vlastně jde. Jedná se skutečně jen o předělávku Mechanika. O tom jak dokonalá byla první betaverze v předělání radši pomlčím :) Je sice pravda, že předělání textur a zvuků dá pěknou makačku, ale proč si nikdo nepohrál se zdrojáky? Proč se máme zase dívat na pixelový ráj? Na tyhle otázky bohužel zatím odpovědi neznám. A přitom k tomu stačilo tak málo, napsat autorům o zaslání zdrojových kódů a všechno to pěkně předělat. Ono přeplácat grafiku a zvuky není vůbec žádné umění a dovedl by to téměř každý, a pokud ne, na konci článku je návod jak na to. Tím ale nechci kritizovat snahu autorů fírasoftu, protože co zřejmě dotáhnou do dokonalosti bude jejich editor tratí.
Ale vraťmě se k preview. Při spuštění samotného simulátoru si všimneme hned dvou změn. Jedná se o změněné BMP a MID, to ovšem není podstatné. Menu hry je předělané do českého jazyka a jsou aktivní téměř všechny položky. Slovo téměř je výrazné jen z jednoho důvodu. Opět totiž NEFUNGUJE jedna položka. Důležitá je funkčnost startu a exitu, protože tyhle 2 položky použijete nejčastěji.
Stisknete-li start, octnete se na nádraží. Z nějakého repráku se ozve tajuplný hlas, kterému vůbec nejde rozumět. Skoro sem nepoznal, že to kecá česky. No nic, je to jen menší detail první chybky. WAV soubory jdou vždycky zhlasit, nebo zpravit a zdokonalit. Sem rád, že to nezní tak hnusně jako u nás na nádraží, kdy je mi z toho na blití a ani pořádně nevím co kam přijede. Ale vraťme se k vlaku, který stojí na nádraží. Všechno to vypadá krásně předělané až do jedné chvíle. Opravdu jen do jedné chvíle a tou je zahlášení odjezdu, houknutí a ... Chtěl sem napsat zavření dveří, které zde není.
Pravé peklo začíná od okamžiku, kdy se pohnou první pixely po obrazovce. Nevím čím to je, ale všechno to vypadá opravdu divně. Ostatně zde se dostanu hned ke dvoum chybám. Při odjezdu z nádražního prostoru máte pocit že vykolejíte. Příčinou je špatná návaznost kolejí. Přihodil bych obrázek, ale vůbec nic by nešlo vidět v té smečce pixelů. Druhou chybou je rovnost kolejí, zejména ve výhybkách, kdy sem si všiml, že levá část je křivější než pravá.
Teď se vrátím ještě ke spuštění. V menu je volba Autoři, kde sem se dočet, že ve hře jsou ORIGINÁLNI POHYBLIVÉ NÁVĚSTIDLA. Nevím, ale asi sem dostal špatnou BETU, protože já sem našel korát samé bídně předělané semafory a nečitelné cedulky. Jenže nečitelnost není na vině autorů cedulek, ale na vině autorů mechanika. Prostě mezi tou hrstkou pixelů, které se na obrazovce pohybují, nejde nic přečíst.
Další chybou je ono TVRZENÍ, že se jedná o simulátor vlakové soupravy MXXX. Číslo už si nepamatuji, ale autor na svých stránkách napsal jistou věc o tlačítku bdělosti. V těchle typech se totiž tyhle tlačítka neobjevovaly. Dokáže mi teda někdo vysvětlit proč ho máme tady?
Nechme kritizování a přihodíme i pár kladů. Nebudete tomu věřit, ale i přes všechno, co sem zde napsal se mi na hře něco líbilo. Shrnu to snad do jednoho odstavce. Grafika okolních vlakových souprav je dobrá, zde nevidím nic špatného. Vlastně jsou to všechno naše vlakové soupravy. Nutno říci, že ve hře nenajdete ani jednu elektrickou, protože někdo ukradl troleje :) Mezi další klady zahrnu i zvuky. Ale jen některé! Vlastně houknutí, cvakání po kolejích, výstražné znamení a mašinu. Ostatní zvuky = hrůza. Vlastně mezi ostatní patří jen brždění a cvakání přes most. K brždění bych dodělal trošku více pískotu. Autor asi nikdy nestál na nádraží, když začal brzdit vlak ze 110Km/h na 0Km/h. No a k tomu cvakání na mostu mám taky připomínku. Nevím který odvážlivec tohle zmršil, ale v originálním mechaniku přejezd přes most fungoval normálně. Zde bohužel nefunguje. Vlastně funguje stylem, že slyšíte normální cvakání + cvakání přes most. Jestli tuhle chybu neodstraní, udělám dráhu jen přes douhatánský most a pošlu jim to, ať si to pořádně vychutnají.
A jsme na samotném konci. Shrňme to všechno do kupy.

Klady:
  • české mašinky a jejich grafické zpracování
  • některé zvuky (cvakání po kolejích, výstražné znamení, houkačka, mašinka)
  • přítomnost EDITORU tratí v červenci (zatím je tohle klad)
    Zápory:
  • nefunčnost jednoho tlačítka v menu
  • špatná návaznost kolejí (výhybky a změna kolejí)
  • nečitelnost značek
  • nepřítomnost mechanických návěstiděl
  • tlačítko bdělosti, které zde nemá být
  • hrozně slabé hlášení
  • špatné zvuky (cvakání přes most je dvojí, brždění)

    Ve hře je toho určitě více, ale všechno sem prostě nezjistil. Já mám pro tohleto jen jediné řešení. Autoři Fírasoftu, napište si o zdrojové kódy a pořádně to předělejte. V první řadě bych zrušil ono tlačítko bdělosti. Konečně bych aktivoval nefunkční tlačítko v menu. No a v neposlední řadě bych se snažil předělat grafiku do lepšího rozlišení. Všechno by to určitě vypadalo lépe v 640x480. Je už jen na Vás, jak se s tím vypořádáte, ale podle mě není umění přeplácat pár textur a zvuků, editovat zrychlení mašiny a hodit to jako novou hru. No a teď už slibovaný návod jak si udělat svého vlastního MECHANIKA nebo FÍRASOFT.

    Jak si vytvořit svého mechanika?

    Co k tomu vlastně potřebuji?

    Vystačíte si s obyčejným malováním, které je ve windows. Dále potřebujete třeba windosovský záznam zvuku. No a nakonec ještě vlakový editor, který seženete v downloadech pro mechanika.

    Grafika a textury

    Všechny BMP soubory ze hry si zkopírujte někam bokem. Ty bokem si schovejte, kdyby se náhodou něco nepovedlo, můžete svou zkaženou práci znovu obnovit. Teď otevřete svoje malování a otevřetě nějaký BMP soubor. Nesmíte měnit velikost obrázku, protože ve hře by vypadal odporně. Pokud máte scanner, je to pro Vás plus, protože všechno můžete nascannovat a převést. Pro ostatní smůla, protože budete muset všechno ručně kreslit. Po dokončení Vaší malířské práce se pustíme do druhého odstavce.

    Ozvučení hry

    Opět si zkopírujeme bokem všechny wav soubory, které ve hře jsou a po té spustíme záznam zvuku. Pomocí záznamu zvuku můžete nahrát různé zvuky, které ste si nahráli třeba na diktafon nebo z televize či kazety. Kecání na nádražích můžete dokonce namluvit sami přes mikrofon. Zvuky Vám zaberou méně práce. Opět nesmíte měnit frekvenci. Nevíte-li zda máte originální frekvenci, stačí prostě otevřít originální soubor a stisknout REC. Originál přepíšete vaší patlaninou a dáte uložit. Vaše dílkou se uloží v originální frekvenci. Až se dopatláte i se zvuky, skočte k třetímu odstavci.

    Editace mašinky

    Mašinka. Hlavní plochu mašinky jste předělali už v malování, zvuk zase v záznamu zvuku, ale zrychlení a max. rychlost předěláte pomocí programu TRAIN EDITOR v downloadech. Editor spustíte v adresáři se souborem Mechanik.exe. Dostanete se do hlavní nabídky, ve které si vyberete zda budete tvořit od nova, nebo sáhnete už po uložené alternativě. S tímhle je také pěkná piplačka, protože nastrkat všechny tečky do nějakého bodu zabere pěkných pár minut.

    Tvorba dráhy

    Pokud jste vše dokončili, zbývá už jen editovat dráhu. Na editaci dráhy sem se zeptal opravdového odborníka. Má nasvědomí už pěkných desítek drah do mechanika. Přiládám zde náš rozhovor.

  • Čau EN_57.EXE, chci poradit začátečníkům, jak vytvářet dráhy pro mechanika a jediného profíka znám zatím tebe. Neříkám, že jich neexistuje více, ale tvé dráhy sou téměř dokonalé. Poradíš všem?
  • Zdar Pampe, no jasně že poradím. V první řadě si musíme uvědomit co vlastně chceme dělat. No přece spustit mě. :)
  • No jo, na to sem úplně zapoměl a proto mi to včera nešlo. Hele spouštím EN_57.EXE, a co teď?
  • No není nic jednodužšího než mě pošimrat na prvním menu, kde si zvolíte délku tratě. Zatím bohužel umím jen do 99KM, ale doučím se víc.
  • No to je fantastické. 99KM je už pěkná štreka. To je tak na hodinu jízdy, ne-li déle.
  • To víš že jo, vpodstatě na hodinu, když si zvolíš rychlík. Pokud zvolíš couráka, musíš zastavovat v každé díře.
  • No jo, to máš pravdu, zvolíme tedy rychlík. Dá se ještě něco vybrat?
  • Ano samozřejmě si můžete zvolit ještě NOC,DEN,NOC+SNIH,DEN+SNIH,RANO,A NORMAL.
  • Hm samé pěkné volby, jízda v noci může být celkem fajn. Takže dráhu už máme celkem stvořenou. Dejme tomu, že má být dlouhá 33 KM, vlak=rychlík, počasí=noc. Můžu ještě něco zvolit?
  • V podstatě už jen Generate... No a já začnu blezkurychle stavět.
  • Takže dráha by byla, ale zapoměl si všem nadšencům říci, kde tě vlastně najdou? Je na tebe nějakej kontakt?
  • Všichni nadšenci mě můžou najít jen v balíčku Mechanik DELUXE!!! Sem k nalezení i zvlášť, ale ke své funkčnosti potřebuji všechny knihovny, které určitě nemáte. A ty jsou právě jen v Mechanik Deluxe EDICI.
  • Díky ti EN_57.EXE za pomoc při tvorbě tratí, a zatím se měj. Ještě chvíli budeš králem, potom přijde Fírasoft EDITOR, který tě smete :)
  • JJ, taky dík za optání. Jakej Fírasoft EDITOR? Zatím o něm nikdo nic neví, takže nevyhrožuj :)))

    No tohle už je opravdu vše. Návod berte samozřejmě s rezervou, protože všechno je složitější. Ve hře je totiž i kupa samorozbalovacích exe souborů, které obsahují různé obrázky. Ale nic se nemá vzdávat předem. Já doufám, že se na tomhle místě setkáme třeba s dalším českým addonem. Tvorbě a paření zdar.
    PS: Nechcete někdo udělat Fírasoft v BVE enginu?

  • Další downloady:

    Přidání příspěvku do diskuse

    Jméno:
    E-mail:
    Website:
    ICQ:
    MSN:
    Předmět:
    Text zprávy:

    Diskuse k článku [0]

    Diskuse k tomuto článku nebyla započata.