Jak již bylo dávno zmíňeno, česká verze hry se bude prodávat pouze na CD. Ke hře dostanete dvoj DVD obal, který vypadá po prvním prozkoumání obdobně jako obal na video kazetu. V něm kromě 5ti potištěných stříbrných plackách najdete i dostatečně tlustý manuál, který by Vám měl hru co nejblíže přiblížit. Poslední zajímavou věcičkou je i letáček, na kterém jsou zobrazeny veškeré klávesové zkratky, které se dají ve hře použít. Pro nováčky docela užitečná věc. A ještě jedna malá drobnost, docela mně překvapil malý nápis v červeném rámečku na spodní straně obalu ohledně ochrany, která se může prát s některým programem.
Instalace aneb jak udělat z mechaniky jukebox
Jak už sem znínil v úvodu recenze, hru najdete pouze na 5ti CD, což mi přijde zrovna v dnešní době hodně nelogické, kdy už se stává z DVD takový domácí standart. Za tuhle nepříjemnost může samozřejmě Auran a né CD Projekt.
Hra od minulého dílu opět trošku povyrostla a instalace Vám zabere něco kolem 4 GB na Vašem disku. A proč vlastně taková velká instalace ? Ono to vypadá skoro jako malá záloha serveru Planet Auran, ale o tom až níže. Během instalace budete dotázáni i na instalaci DirectX (dnes už standart instalací) a na .NET Frameworks. Obě součásti si můžete doinstalovat později. Co jsem na CD nenašel je 3D editor gMax.
Herní manuál
Jak sem již v úvodu zmínil, součástí balení je i dostatečně tlustý herní manuál v české a slovenské verzi. Najdete v něm podrobný popis o hře, popis instalace, první seznámení s hrou, apod... Kdybych se měl ale řídit jenom podle samotného manuálu, tak se mi ani nepodaří hru spustit. Viz. například kapitola Spouštěcí menu v manuálu, kde je ilustrační obrázek stejný jako ve hře, ale popisky pod obrázkem se celkem rozcházejí. Místo Start se v manuálu dočtete, že v menu uvidíte volbu Spustit hru, nebo místo Bonusu jen Další dokumentaci.
Spuštění a první dojem
I přestože se hra hlásí jako 2006, po prvním spuštění si stejně budete připadat jako ve verzi 2004. Už jen hlavní menu hry vypadá téměř stejně jako v předešlém díle, akorát je jiné pozadí a v menu schází volba scénáře, je k dispozici pouze strojvůdce ve kterém najdete veškeré mise. Ježdění po mapě bez plnění úkolů tedy úplně odpadá. Žádnou změnu nenajdete ani v dalších položkách. Jediné co je nové je halda nových kolejových vozidel většinou pocházejících právě z Planet Auranu. Díky tomu hra trošku nabrala na velikosti. Další podíl na velikosti mají i tratě, které hra obsahuje. Opět většinou z Planet Auranu, některé známější z minula, jiné nové mezi kterými najdete i dvě demo verze tratí. Tím samotný výčet prvního dojmu končí. Zatím sem nenašel nic, co by dávalo důvod vydávat hru jako novou verzi.
Jak to teda všechno vypadá?
Možná by zde stačilo uvést odkaz na recenzi verze 2004 a tím to všechno zakončit. Ono se v podstatě od předchozího dílu nic nezměnilo. Hra dokonce trpí stále stejnou chybou a tou je funkčnost elektrických souprav na neelektrifikované trati, jízda se staženým pantografem do kopce, apod. Jediné co se trochu změnilo je chování vlaku, už v předchozím díle bylo chování lepší a teď je ještě krapet lepší. Změnou prošel i funkční průmysl ve hře a tak trošku bych to i přirovnal třeba ke stařičké strategii Transport Tycoon. Jedním vlakem dovezete suroviny, druhým odvezete hotový produkt do skladů nebo do prodejen. Musím uznat, že některé mise jsou hodně zábavné, ale některé hodně překombinované a pak se stane, že i nesplnitelné. Jenže za to může neinteligentní umělá inteligence ve hře. Spíš bych řekl, že se jedná o nascriptované scény a jak se zrovna nedostanete k určenému místu včas, je po srandě a můžete začít misi znovu.
Samotných úkolů je ve hře přes padesát a to od převážení lidí, jízda podle jízdního řádu až po onen plně fungující průmysl nebo výměnu vagónů co také potkáte v jedné misi. Mezi misemi najdete i některé známé z předchozího dílu. Hra Vám nabídne i 10 nových tratí, zbytek tratí je taktéž z předchozího dílu. I když nemluvil bych o celých 10ti tratích protože právě 2 jsou jenom jako prezentační. Jednou je ProTrain trať, která je ve hře dosti krátká, ale za to nabízí celkem zajímavé mise. Druhou tratí je plně fungující městečko Mogula City o kterém jsem Vám už také psal. Z počátku to vypadá, že zrovna v městečku nemůžete nic dělat a jen budete pozorovat tramvaje jak se prohánějí. Je pravda, že žádný úkol v tomhle městě není, ale i tak můžete vyházet z programu tramvají všechny zastávky a můžete vzít řízení do svých rukou. Akorát by mě zajímalo, kde je ta nejrealističtější vlaková simulace, když tramvaj drží na kolejích jak přilepená i když to s ní uháníte po celou dobu na plný výkon. Projel sem snad všechny zatáčky ve městě a ani v jedné se mi nepodařilo tramvaj z kolejí vyhodit.
Mezi další zajímavou trať patří i Maglev. Jedná se o vlakové soupravy na jedné magnetické koleji, které si to krajinou dokáží pěkně hnát. Projetí tratě Vám zabere nějakou tu hodinku.
Ovládání hry
Hru můžete stejně jako předchozí díly ovládat buď z pohledu strojvedoucího přímo z kabiny, kde mačkáte různé tlačítka a taháte za hejblátka nebo si můžete vystačit pouze s DCC ovládačem, na kterém točíte pouze kolečkem doleva a doprava. Druhá volba je jednoduchá, ale k simulaci má hodně daleko. Zajímavostí pro pohled z kabiny je i přídavný program (u nás ho asi nevyužijeme), který dokáže potom pomocí infra kamery snímat pohled Vaší hlavy. Neměl sem možnost vyzkoušet, protože onu kameru nemám. Sám sem ale vyzkoušel zobrazení přes 3D brýle a skutečně jak v kabině.
Další možností ovládání je rychlé natipování úkolů pro soupravu a ona pak už jezdí sama. Je to takový malý stratgický prvek, akorát ta inteligence je hodně slabá.
Chování souprav a nedodělky
Možná to bude vypadat zvláštně, ale hra má stále stejné chyby a navíc naskakují ještě další. Podíváme se na to popořade. Nejdříve onen nápis na krabici a Auranem několikrát zdůrazňovaný: Nejrealističtější vlaková simulace. Začneme u jedné z těch podstatnějších věcí a tím jsou vlakové nehody. Pokud se Vám povede vlak z kolejí dostat jako že to dá někdy opravdu fušku (viz. třeba tramvaje, které nevyhodíte ani kdyby jste se rozkrájeli, za to překvapil třeba maglev, který z tratě vyletěl bez snažení), potom nečekejte, že zablokujete soupravou celé okolí. Modely sebou stejně jako v předešlých dílech normálně projíždějí a žádná překážka na kolejích je nezastaví. Dalším faktem je i jíž zmiňovaná jízda elektrických souprav se staženým pantografem. Že by elektrika z kolejí ? Od Service Packu 4 předešlého dílu jsou ve hře animované dveře u souprav a na nástupištích čekají lidi. Jenže proč nastupují lidi přes zavřené dveře a souprava si jezdí s otevřenýma ? Viz třeba tramvaje, ve kterých je tento jev krásně viditelný. Takových chyb je ve hře samozřejmě více a rozhodně nedělají ze hry ten nejrealističtější simulátor ale spíš kazí hodně dojem.
Editor tratí
Jak jistě všichni víte, hlavní tahákem těchto vlakových her je právě editor tratí a možnost si do hry vytvořit vlastní trať a soupravu. I letos je k dispozici plně funkční editor tratí ve kterém se můžete náležitě vyřádit a Váš výtvor potom odeslat třeba na Planet Auran aby si jej mohli zahrát i ostatní. Majitelé stařičké verze gMaxu můžou použít jejich gMax pro tvorbu 3D modelů. Na CD jej bohužel nenajdete.
Planet Auran, iTrain a iPortal
Poslední pro mě docela nezajímavou novinkou je možnost chatování s hráčema na celém světě pomocí iTrain. Můžete si tak povídat s ostatníma během hraní, ale jedná se pouze o povídání (psaní), na hru to nemá žádný vliv, hráče z celého světa na své mapě bohužel nenajdete. Potom v podstatě nechápu smysl tohoto chatování když se to dá všechno řešit stejně jako u MSTS přes prográmek TeamSpeak2 a pomocí mikrofonu. Možná tak pro pohodlnost, že je to součástí hry. Přístup na chat vyžaduje registraci na Planet Auranu.
K další komunikaci s internetem můžete použít i iPortal pomocí kterého můžete poslat souřadnice a soupravu z Vaší mapy na mapu někoho jiného, kdo hraje stejnou trať. Nutno říci, že se nejedná o žádný multiplayer, nic není synchronizováno a přenos neprobíhá neustále.
A copak je to vlastně Planet Auran ? Jedná se o centrum všech různých modelů a tratí od autorů z celého světa. Díky tomu si svůj Trainz Railroad Simulator 2006 můžete obohatit o nespočetné množství tratí, modelů a misí. Je potřeba být zaregistrován a vlastnit unikátní seriové číslo, které dostanete ke hře.
Samotný závěr
Co říci na závěr ? Možná to bude znít dost tvrdě, ale novinek po skromnu a chyby stále stejné. Myslím si, že těch pár novinek by se dalo řešit dalším Service Packem a v klidu jsme mohli počkat až Auran skutečně udělá něco revolučně nového. Přeci jen malá záloha Planet Auranu nedělá simulátor opravdu simulátorem. Vzhledem k velikosti, ceně (999,-) a celkovému dojmu je pro mě hodnocení 65%. Nebýt stále stejných chyb, dostala by hra o pár procent více. Začíná mi to ale připomínat EA a jejich každoroční vydávání stejných titulů s minimem změn a jen nové soupisky (tady více obohacený vozový i traťový park). Pro fanoušky každého nového dílu je to asi nutností, ale pokud nejste veliký fanda a jste šťastným majitelem Trainz Railroad Simulatoru 2004 potom je update na novou verzi zcela zbytečný.