Můj osobní názor na trať 024 od PaVa

Jelikož PaVovu práci znám již delší čas a na její úroveň mám určitý názor tak jsem byl velmi zvědav na to jestli budu svůj názor měnit či nikoliv. Počkal jsem si proto až na zveřejnění první opravy této tratě. I přesto jsem bohužel tento můj názor změnil jen zcela nepatrně. Proč tak tomu je popíši v následujícím textu. Upozorňuji předem že není mým cílem někoho kritizovat za práci kterou dělá ve svém volném čase pro ostatní takříkajíc za hubičku. Jenomže stačilo by málo aby byl můj dojem zcela opačný na tuto trať. Mnoho z toho co zde píši se netýká jen této tratě ale platí to i pro některé jiné vznikající tratě. Proto tento článek vznikl aby se autoři vyhnuli některým chybám a neshazovali si tak zcela zbytečně výsledek své práce. Není to nic osobního proti lidem kteří mají odvahu se pustit do stavby tratě a strávit tak mnoho hodin sbíráním podkladů a následně prosedět další hodiny u počítače. Já osobně takovéto lidi obdivuji. Sám mám co dělat abych dokončil několik jednodušších věcí pro MSTS ve spolupráci s Jackem.

Malé náhledy jsou ponechány v původní velikosti. Pokud na ně kliknete pravým tlačítkem a zvolíte uložit obrázek jako, získáte velký screen s detailem. Pokud kliknete levým tlačítkem, otevře se nové okno s celkovým pohledem, kde už se chybka hledá trošku špatně.

Teď už ale k vlastní trati.
Jelikož nemám v lásce samorozbalovací instalační balíky tak jsem za léta práce s PC naučen tyto balíky rozbalit jinam než kde mám vlastní program. Později (pokud to uznám za vhodné) pak selektivně nakopíruji rozbalené soubory tam kam patří. U trati 024 takovýto postup lze nanejvýš doporučit. Tento archiv neobsahuje jen vlastní trať (na rozdíl od mnoha jiných tratí) ale bohužel i základní soubory simulátoru a s tím i spojené jeho nastavení a chování. To že Vám vnutí bez možnosti to nějak ovlivnit vlastní úvodní videosekvenci místo původní bych ještě dokázal strávit pokud by záběry zde použité měly odpovídající kvalitu. Docela mne ale dostalo když jsem po prvním spuštění po instalaci tratě 024 zjistil že jsem i přes určitou selekci kopírovaných souborů přišel o dlouhé nabídky a musel jsem soupravy hledat opět v kratičkých seznamech.
Pokud je trať úspěšně již nainstalována (lépěji rozbalena) tak ji lze začít projíždět a začít se kochat vytvořeným dílem. Mé těšení se ale příliš dlouho netrvalo. Postupně jsem si začínal všímat příliš mnoha věcí nad kterými asi někteří z Vás mávnou rukou. Rozhodl jsem se proto tyto mé subjektivní a snad i objektivní poznatky zveřejnit. Rozdělil jsem mé poznatky na dvě základní kategorie. Zaprvé to jsou věci přímo související s provozem na této trati a za druhé je to několik poznatků týkajících se modelového provedení této trati a jejích staveb.

Nejprve jedno doporučení týkající se všech tratí z pohledu tvorby misí.
Koncové stanice MUSÍ být ztvárněny celé a to i s tratí na kterou se již nejezdí alespoň v délce 2 km a vjezdových návěstidel z těchto tratí. Bez těchto vjezdových návěstidel a kusů tratě se NEDAJÍ a to zdůrazňuji tvořit plnohodnotné mise v těchto koncových stanicích neboť vazby návěstidel jsou jen částečné.

Příklady chybných textur na modelech budov:

1) Zásadní chyby ovlivňující provoz.
a) Na celé trati chybí vazba mezi umístěnými rychlostníky a povolenou maximální rychlostí zobrazenou na traťovém monitoru.
b) Pokud je v misi pomalá jízda tak na trati se o tomto nic nedozvíte ačkoliv značky pro toto omezení na této trati jsou ale bohužel jen fixně umístěné. Zjistíte to pouze podle zapnutého traťového monitoru a konkrétní začátek a konec jen odhadujete.
c) Nefunkční odjezdové návěstidlo ve stanici Letohrad.
d) Neúplné koleje v obou koncových stanicích. Díky mnoha nenavazujícím spojům mezi vyhybkami či chybějící části či celému zhlaví je trať degradována z pohledu tvorby misí na možnost pouhého projetí tratě z jedné koncové stanice do druhé. Běda tomu kdo by zde chtěl posunovat a objíždět zde odstavené vozy. Co se týká kolejového uspořádání tak docela humorně působí také rotunda v Letohradu - koleje nevedou na střed točny ale míří každá někam jinam. Zrovna tak nelze projet kolejovou spojku na pravém zhlaví v Letohradu všemi směry neboť zde chybějí vyhybky - koleje jsou položeny takovým způsobem že pouze vytvářejí dojem že tam ty vyhybky jsou. O zcela chybějícím zhlaví v Ústí nad Orlicí se již raději ani nerozepisuji.

Příklady zajímavě modelově pojatých objektů:

2) Méně závažné chyby oproti realitě, které ale již neovlivňují provoz.
a) Ve stanici Letohrad jsou první trolejové sloupy až u přejezdu při odjezdu ze stanice.
b) V obloucích jsou nevhodně umístěny trolejové stožáry. Jsou použity stožáry které mají na výložníku znázorněno i rameno vlastního závěsu což je zatím v pořádku. Chybou ale je to že tento závěs má být na vnější straně oblouku a nikoliv na vnitřní. Z pohledu fyziky je schopen závěs trolej pouze vytahovat ven z oblouku nikoliv ji tam tlačit z vnitřní strany oblouku. Na trati jsou vymodelovány oba typy stožárů. Pokud se mýlím a u některého typu stožáru (je jich použito vícero druhů) nejsou obě verze tak určitě není problém se domluvit s příslušnými autory.
c) Ačkoliv jsou v Ústí nad Orlicí použity modelově věrné trolejové brány tak v mezistanici je jakýsi paskvil napodobující tyto brány. V Letohradě raději není nic jak jsem se zmínil již dříve.
d) Když už si autor dal tu práci s naznačením přechodu mezi jednotlivými trolejovými díly umístěním dvou sloupů těsně vedle sebe (tohoto detailu si velmi cením) tak to chtělo umístit před a za tyto dva zdvojené trolejové sloupy i hranaté příhradové sloupy se závažím sloužícím k napnutí troleje. Takto zůstalo znázornění tohoto bodu z reality jen na půli cesty.
e) V Letohradě lze také nalézt kolej vedoucí nad silnicí jen tak ve vzduchu. Pokud by zde byl umístěn jakýkoliv most vypadalo by to lépe.
f) V Ústí nad Orlicí jsou umístěny závory s přejezdem ale nevede k nim žádná cesta ačkoliv by tam měly být naznačeny alespoň vyjeté koleje v trávě.
g) Některá použitá auta mají problémy se svými rozměry. Pak se stane že jedete přes přejezd a vidíte auta která se prolínají. Toto sice asi není problém autora trati ale mohl tyto vozy vypustit. Vypadá to docela komicky.

Nefunkční návěìstidlo a nevhodně umístěné trolejové sloupy:

3) Chyby v modelářské práci.
a) Na některých budovách je vidět problém s namapováním textur.
b) Některé lampy (různé typy, na obrázku je jen jeden z nich) mají zajímavé tvary. Opravdu se to autorovi těchto objektů líbí? To samé platí pro vodní jeřáb.
c) Jsem si vědom toho že mnoho modelů budov je převzato od druhých. To ale nevysvětluje ten fakt že na většině budov v reálu střecha přesahuje stěny a zde mnoho budov má konec střechy někdy i dříve než je stěna budovy. Neberu to u budov které jsou jednoznačně tvořeny pro tuto trať. U rodinných domků a dalších nedrážních staveb stojících dále od trati to ani nevadí. Ale staniční budova v Ústí nad Orlicí by určitě snesla alespoň v tomto směru drobnější předělávku.
d) Umístění některých objektů mi také zrovna moc nesedí. Například koleje vybíhající zpod dveří značně posunuté k jedné stěně či vrata z kterých má kolej jednoznačně podle označení na vratech vést a nevede tam nic.
e) Na některých místech nevhodné použití zemních textur.

Most o kterém mne těžko někdo přesvědčí že je levnější v takovémto terénu nežli násep s rourovou či jinou malou propustí. Zrovna tak i ty auta vypadají u toho přejezdu zajímavě.





Obvykle bývá v místě sníženého peronu i dřevěný přechod přes koleje srovnávající terén do jedné úrovně s temenem kolejnic. Zde ale nic takového není. Proč?



Pískáček dost daleko od kolejí jen tak na zelené louce? Závory pro nic?

Příklady špatně umístěných či chybně navazujících kolejí nebo zcela chybějící zhlaví:



Tak toto je několik mých poznatků k této trati. Mám jich mnohem více ale nemá význam zde vyjmenovávat vše na co jsem narazil. Znovu opakuji - cením si PaVova úsilí při tvorbě této trati. Vzhledem k její délce a rozsahu (celkem 3 stanice) bych ale očekával to že se na takovéto trati nebudou vyskytovat chyby zasahující do provozu. Nehodnotím úroveň modelů vozidel neboť zde probíhá neustále vývoj a vlastní chování vozidel upravuji ve spolupráci s Jackem tak aby byly v misích stabilní. Mnoho modelů obsahuje chyby které jsou dílem autorů a jejich neznalostí jak upravit soubory ovlivňující chování vozidel. Okopírují tyto soubory od jiných vozidel i s chybama. Jejich odstranění a otestování zabere mnoho času. Zrovna tak zde nehodnotím úroveň misí obsažených u trati a vozidel. Tvorba kvalitních misí je značně náročná na vlastní znalosti tvorby misí a nám dvěma (mně a Jackovi) trvalo zhruba 3 měsíce než jsme se seznámili se vším co lze při tvorbě mise použít a jak se to pak chová. Ostatně to brzo uvidíte jakmile se podaří některé věci dotáhnout do konce a zveřejnit. Obsáhnout všechny věci potřebné pro vytvoření hezké a bezchybně fungující tratě je dost náročné. Je to vlastní modelování jednotlivých staveb, tvorba terénu, tvorba vozidel, tvorba návěstidel a jejich správné fungování (i zde jsou chyby), tvorba misí a mnoho další práce jako je například obstarání kvalitních podkladů. Toto vše vyžaduje nesmírně mnoho času a cením si toho. V jednom se to nedá zvládnout. Není mi ale jasné proč se takzvaní "testeři" spolupracující s PaVem zaměřovali na to jestli je budova stanice umístěna správně či je kousek vedle, zda je ten či onen barák na správném místě ale přitom zůstali na této trati hrubé nedostatky zasahující závažným způsobem do provozu. Pokud se nad tímto faktem zamyslím tak já sám například nejsem schopen posoudit jestli jsou budovy přesně podle reálu vymodelovány či umístěny a to asi i většina lidí kteří se po této trati v simulátoru projedou. Tak proč se tímto zabývat na úkor jiných věcí které ale velká část lidí je již schopna posoudit. Bohužel tyto zásadní nedostatky omezují mise na pouhé projetí z jedné koncové stanice do druhé a nic víc se zde rozumně nedá dělat. Pokud budou odstraněny alespoň nedostatky uvedené jako zásadní tak lze vytvořit poměrně rychle na tuto trať mise v kterých již nepůjde jen o prosté projetí této tratě. Takže pokud chcete podpořit provozovatele přenosových cest nějakou tou korunou a pak zjišťovat co vše je na této trati v pořádku a co nikoliv tak stahujte. Pokud chcete ale dobře fungující trať tak si ještě počkejte na její opravu či dokončení. Já tuto trať hodnotím jen jako rozpracovanou a nikoliv jako dokončenou. Pokud ji autor dokončí tak to bude docela hezká malá česká trať do MSTS kterou rád podpořím. Tvorba jakékoliv tratě není dílem jednotlivce ale je dílem více lidí. Jinak to bohužel nejde.

Ppoollll

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [0]

Diskuse k tomuto článku nebyla započata.