Kolejivo v MSTS

Budujete nebo se chystáte budovat vlastní trať pro Train Simulátor. Pokoušejí se o vás mrákoty, když luštíte záhadné názvy souborů, které vám simulátor nabízí v sekci Track section. Nezoufejte, připravil jsem pár následujících řádků, které vás uvedou do logiky označování kolejových prvků.

Základní koleje

Je to div, ale všechny míry kolejových prvků jsou v metrech. Každý název, neznámo proč, začíná písmenem A. Další číslo spolu s písmenem t udává počet kolejí. Prvky A1t jsou tedy jednokolejné, pomocí prvků A2t budujeme dvoukolejnou trať. K dispozici je ještě tří- a čtyřkolejka.

Přímá kolej je dále označena svojí délkou a následují písmena mstrt. Příklad: 100 metrů dlouhá přímá kolej má tedy plné označení A1t100mstrs. Můžete si vybrat ze základních délek 10, 50, 100, 250 a 500 metrů. Pro jednokolejku je k dispozici navíc vyrovnávací kus s délkou 7 metrů, jeho obdoba pro dvoukolejku má 6 metrů. Kolej, jejíž název pokračuje dále písmeny wtr představuje kolej, která má mezi kolejnicemi jakousi vodní či olejovou vanu. 

U obloukových kolejí následuje nejprve také číslo, které udává poloměr v metrech. K dispozici jsou poloměry 500, 1000, 1500 a 2000 metrů. Pak následuje písmeno r a další číslo, udávající délku oblouku, a to v úhlových stupních. Číslo 10 představuje 10 stupňů, k vytvoření půloblouku (180 stupňů) tedy budete potřebovat 18 kusů takové koleje. K dispozici jsou úhly 5, 10 a 20 stupňů. Název uzavírá písmeno d. Například dvoukolejný oblouk o poloměru 1500 metrů a délce 20 stupňů (1/18 kruhu) se tedy skrývá pod názvem A2t1500r20d.

U některých oblouků, přímých kolejí i vyhybek vás ještě čekají další písmenka. Pokud jste zkušenější stavitel krajiny, který zvládá i modelování kopců, určitě zatoužíte i po tunelu. Kolejové prvky, jejichž součástí je tunelový tubus mají označení doplněno písmeny Tun nebo RndTun. První název označuje tunel "obdélníkového" profilu, druhý pak profil "kruhový", ten je nejblíže našim tunelům. Název přímé 50 metrů dlouhého úseku dvoukolejky v tunelu je tedy A1t50mstrtTun nebo A1t50mstrtRndTun.

 

Vyhybky

Názvy všech vyhybek začínají A1t. U normálních vyhybek dále následují písmena Pnt, číslo udávající úhel odbočení, písmeno d a nakonec Lft (levá) nebo Rgt (pravá) podle směru odbočení. K dispozici jsou ostřejší vyhybky s úhlem 10 stupňů, označené 10, normální s úhlem 5 stupňů, označené 5, a nakonec tzv. štíhlé vyhybky pro vysoké rychlosti s úhlem 2,5 stupně, které jsou označené 2_5. Například levou vyhybku s úhlem odbočení 5 stupňů najdete pod názvem A1tPnt5dLft.

Z tohoto systému jmen trošku vybočují tři typy vyhybek. První z nich je symetrická vyhybka (Y), ta se skrývá pod názvem A1tYPnt10d. Další je vyhybka, kde odbočující větev tvoří oblouk o velmi malém poloměru s úhlem 45 stupňů. Tato vyhybka se hodí snad jen na trati tramvajové, levou najdeme pod názvem A1t45YardLft a pravou pod názvem A1t45YardRgt. Nakonec zbývají dvě vyhybky označené A1t870r4dLft a A1t870r4dRgt. Jde o obyčejnou levou a pravou vyhybku s trošku jinou geometrií, důvod jejich zařazení do základní nabídky jsem zatím neodhalil.

Vrtá vám hlavou, co znamenají u některých vyhybek ještě další písmena Mnl. Nic míň než manual = ručně a název souvisí se způsobem ovládání vyhybek při vlastní hře. Pokud trať projíždíme v Explorer Route ovládáme všechny vyhybky my. V běžné aktivitě pak ale přestavuje normální vyhybky počítač podle určené trasy. Pokud chceme, aby bylo nutné i v aktivitě přestavovat nějakou vyhybku ručně, vložíme právě tu, jejíž označení končí na Mnl.

Nedílnou součástí nabídky vyhybek jsou vyrovnávací oblouky k dosažení správné rozteče souběžných kolejí za vyhybkou. Název těchto prvků je odvozen od názvu vyhybky vložením písmen End do názvu. Pro běžnou levou vyhybku A1tPnt5dLft je tedy odpovídající oblouk A1tEndPnt5dLft. O správném způsobu pokládání se zmíním dále. A opět nám trošku vybočuje značení pro "tramvajové vyhybky" A1t45YardLft a A1t45YardRgt. Levý oblouk najdeme pod názvem A1t45YardCrvLft a pravý pod názvem A1t45YardCrvRgt.

 

Ostatní koleje

V nabídce najdeme ještě několik dalších prvků, které popíši jednotlivě.

- A1tXover5 a A1tXover2_5 jsou úrovňové křižovatky s úhlem 5 nebo 2,5 stupně

- A1tBuffer a A1tUSBuffer jsou dvě varianty zarážedla, evropská s pražcem a americká ocelová (US)

- A1t10Skew a A2tSkewRgt jsou krátké přímé díly, tvořící při pokládce lomený oblouk o malém poloměru

- A2t10LvlCrsNoGate je silniční přejezd s 10 metry dvoukolejné trati

- A2t10LvlCrs je tentýž přejezd doplněný o branky uzavírající silnici

 

Dynamická kolej

Co je dynamická kolej? Šikovná věcička, kterou železniční modeláři znají pod pojmem flexibilní kolej. Tedy kolejový úsek, který si můžeme tvarovat podle svých potřeb. V MSTS má jedinou nevýhodu, umí zatáčet jen jedním směrem. Tuto kolej nehledejte v nabídce Track Section, ale v samostatné sekci Dynamic Track pod názvem Dynamic Track Pieces. Může se skládat až ze tří navazujících přímých úseků a dvou oblouků.

V menu Route editoru je nejprve v nabídce View zaškrtnout položku Dynamic Track. Zobrazí se nám řídící okno. Pokud pak vlastní kolej položíme (či již položenou vybereme), můžeme měnit její parametry. V základním stavu je nastaven jen jediný přímý úsek v délce 2 m (Straight sections - Start). Ten teď můžeme pomocí tlačítek podle potřeby prodloužit až na 200m. Zaškrtnutím položky First Curve za tento přímý úsek vložíme první oblouk. Nejmenší poloměr je 25 metrů, největší 2000 metrů. Úhel autoři, aby nám trošku zamotali hlavu, udávají v radiánech *). Nejmenší hodnota je 0,01, tedy asi půl stupně, nejvíce můžeme zadat pravý úhel, tedy 90° což odpovídá přibližně hodnotě 1,571 v radiánech. Zadáme-li oblouk, můžeme pak v případě potřeby zmenšením délky na 0 zcela odstranit přímý úsek a dosáhnout tak čistého oblouku. Změnou hodnoty Straight sections - Middle (opět v rozsahu od 2 do 2000 metrů) můžete za oblouk vložit další přímý úsek. Po jeho vložení a zaškrtnutí položky Second Curve můžeme za tento přímý úsek navázat další oblouk, na který nakonec ještě prostřednictvím nastavení hodnoty Straight sections - End můžeme navázat další přímý úsek. U obou těchto částí jdou hodnoty opět změnit ve výše uvedených rozsazích.

*) Opakování ze školy: radián je jedna z jednotek používaných pro určení úhlů. Hodnota v radiánech udává délku oblouku odpovídající příslušnému středovému úhlu na kružnici o poloměru 1. Jeden radián odpovídá úhlu 57 stupňů 17 minut a 45 vteřin. Hodnoty pro základní úhly a úhly odpovídající kolejivu simulátoru jsou: 2,5°=0,044, 5°=0,087, 10°=0,174, 20°=0,349, 45°=0,785 a 90°=1,571.

 

Finty

Při tvorbě vlastní trati jsem objevil několik záludností, na které vás chci upozornit:

- Při pokládání kolejové spojky na dvoukolejce jsem narazil na to, že editor nechtěl hned za sebe položit vyhybku pojížděnou po hrotech a vyhybku pojížděnou proti hrotu (>--|--<). Mezi takto situované vyhybky je třena vložit alespoň minimální jiný úsek, např. 10 metrovou přímou kolej (>-|---|--<).

- Při pokládání vyrovnávacích oblouků k vyhybkám se nenechte zmást. Při použití například levé vyhybky to svádí použít oblouk označený Rgt, tedy pravý. Ten je ihned po položení ve správném směru. Na chybu přijdete v okamžiku, kdy chcete navázat vícekolejným úsekem (např. A2t50mstrs). Nebudou vám totiž sedět rozteče kolejí. Náprava? Jednoduchá, k levé vyhybce patří levý oblouk (tedy označený Lft). Po jeho "předpoložení" (prvek má jen obrysy) stačí ťuknout na klávesu T a oblouk se otočí požadovaným směrem. Pak můžete bez problémů pokračovat vícekolejnou tratí, protože rozteče sedí. Příklad: vyhybce A1tPnt5dLft odpovídá oblouk označený A1tEndPnt5dLft.

- Klávesa T je vůbec zázračná. Nejste spokojeni s tím, jak vám editor položil po prvním ťuknutí kolejový prvek. Nevadí, pokud je kolej či vyhybka vybraná (vidíte jen obrysy), ťukejte opakovaně na klávesu T. Editor vám postupně nabídne všechny přípustné vzájemné polohy vůči již položené koleji.

- Zdá se vám nedostatečná nabídka křižovatek. Nezoufejte, klidně položte dvě koleje přes sebe v potřebné poloze a křižovatka je hotová. Stejně tak vytvoříte křížení ulice a koleje nebo položíte kolej do ulice.

- Pozor na to, aby vám po definitivním uložení navazujících kolejí (nevidíte jen obrys ale celou kolej) zmizely modré čáry. Jen tehdy na sebe koleje správně navazují. Koleje totiž nesmějí nejen nenavazovat směrově či délkově, ale nesmějí se ani vzájemně přesahovat. Jediné místo, kde nám tyto modré čáry zůstanou jsou konce kusých kolejí.

 

Tip

Mrzí vás, že zatím nejsou k dispozici česká návěstidla. Tip pro vás. Podívejte se na stránky http://hagen.knop.bei.t-online.de. Najdete tu soubory s bohatou nabídkou návěstidel a značek německých. Já vím, není to ono, ale alespoň něco. S mechanickými návěstidly německého typu jsme se nakonec v nemalém počtu setkávali na mnoha tratích našeho příhraničí a najdeme je zde ještě dnes. Vzhled světelných návěstidel je sice odlišný, ale vzhledem k obdobné logice základních návěstních znaků jako platí u ČD můžeme přimhouřit oči a návěstidla použít. Součástí balíku návěstidel jsou i značky. Tady už je to trošku horší, ale najdeme tu i takové, které mají u ČD stejný vzhled (lichoběžníková tabulka, tabule před zastávkou, některé značky pro trolejová vedení). Součástí jsou i výměnová návěstidla, která by měla být funkční. Ale musím bohužel konstatovat, že ač jsem dodržel návod, jejich použití  vždy způsobilo nespustitelnost trasy. Třeba budete mít více štěstí.

Na výše uvedených stránkách jsou ale ke stažení další lahůdky. Je zde balík několika verzí zabezpečovacích zařízení pro úrovňové přejezdy. Vadou na kráse je bohužel opět německý vzhled. U vlastních závor se to skoro nepozná, ale signalizační zařízení tvoří červenobílý kříž ve tvaru stojícího X s jediným červeným světlem uprostřed. Podmínkou pro položení je místo, kde vám kolej kříží segment silnice (vybraný s nabídky Road Section). Závory jsou ovládány jízdou vlaku. Pokud máte na silnici nastavený provoz aut, uvidíte, jak se před vaším blížícím se vlakem auta zastaví, závory spustí. Po průjezdu vlaku se zase závory zdvihnou a auta odjedou.

Scriptu pro závory autor použil ještě v jednom případě, pro ovládání vrat tříkolejné remízy, kterou najdete na ke stažení. Jedinou podmínkou je v úrovni vrat položit pruh vozovky, aby vzniklo fiktivní křížení (podmínka pro osazení modulu vrat). K vratům už jen dosadíte budovu remízy a je hotovo. Po spuštění hry se vám před odjíždějící či vjíždějící lokomotivou budou vrata samočinně otvírat a zavírat.

Výše uvedená návěstidla a závory si můžete prohlédnout například na tratích Berlín - Štětín či Neubrandeburg, které jsou dostupné na internetu.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [1]

kuboslav5 | | 30. ledna 2006 | 19:58 |

Neviete ako sa tvoria úvrate v Route editor, nutne to potrebujem napiste mi na mail