Microsoft Train Simulator 2 preview

Po více jak dvou letech nám Microsoft na podzim naservíruje druhé nové pokračování skvělého i když né úplně dokonalého vlakového simulátoru. Řeč bude samozřejmě o Microsoft Train Simulátoru 2, který byl dokonce představen i na letošní výstavě E3 v Los Angeles.

Pro Ty, kteří nevědí co je to Microsoft Train Simulátor, tady mám takové menší připomenutí i když Vám mohu doporučit mou recenzi. Jedná se o simulátor strojvedoucího, který by měl být co nejblíže k realitě. Všichni už teď víme jak to dopadlo a je zde spousta lidí, kteří drobné nedostatky přehlíží. Vesměs jsou to lidé, kteří se prvně seznámili s pojmem vlak až díky této hře. Železniční fandové ovšem nadávají a dopisují co všechno by se dalo vylepšit. Jenže berme v potaz, že se jednalo o zcela nový herní žánr, do kterého se nevyplatilo ze začátku moc investovat, protože nikdo v době vývoje ani v době vydání nemohl tušit, že MSTS bude mít takhle velkou komunitu. Pro tenhle simulátor začalo vznikat neskutečné množství různých addonků a to v podobě skinů na již existující modely nebo zcela nové modely, cabviewy, zvuky a v neposlední řadě i kvalitní tratě. Každý uživatel měl v MSTS své vývojové nástroje jak na cabview, mise tak i tratě. Po grafické stránce vypadalo vše zajímavě, jen po simulační to trošku pokulhávalo. Jenže teď je tady díl druhý a pojďme se podívat na co se podle posledních informací můžete těšit.

Zřejmě nová hra
Podle posledních informací byl engine z větší poloviny předělán a měl by být podobný jako měl Flight Simulátor 2002. Nevylučuji ani možnost, že se jedná o shodný engine jako má další pokračování Flight Simulátoru, které vyjde teď v létě. S novým enginem přichází také celá škála nových možností jak hru zdokonalit, aby se co nejblíže podobala simulátoru a všechno působilo opravdu věrohodně. Ostatně o těchto dokonalostech se dočtete o pár odstavečků níže.

Výbava
V prvním díle MSTS jste se mohli projíždět na 6ti dokonale propracovaných tratích, které byly vytvořeny podle reálné předlohy i když teď už víme, že to šlo udělat ještě dokonaleji. K dispozici jste měli 9 různých mašinek, za které jste mohli zapřahovat vaše vagóny. Fantazii se meze nekladly a tak mohly vznikat i několika kilometrové soupravy, které táhl jeden Dash9. V tomto díle tomu samozřejmě nebude jinak. Podle oficiální zprávy má být pro Vás připraveno 5 opravdu úžasných tratí, které opět vznikaly podle originální předlohy. Podle neoficiální zprávy má být ovšem tratí 6! Nebudu tady teď spekulovat o tom, která informace je pravdivá, protože se to stejně časem ukáže. Měli by jste se těšit na 2 americké tratě a 3 evropské. No a šestá trať by měla být japonská ovšem nevylučuji, že vyjde jen v japonské verzi hry. Pojďme se podívat co by to vlastně mělo být za tratě:

  • Horseshoe Curve. US 1940s Pennsy steam
  • Norfolk-Southern route Modern US Coal line
  • UK Route - unspecified
  • Modern German route...Essen area
  • BLS route - Switzerland
  • Private freight or passengers through Japan

    Bude se jednat tedy stovky kilometrů položených kolejí. Samotné tratě by ovšem byly k ničemu, kdyby se nedalo po nich něčím jezdit. Tím se samozřejmě dostáváme i k vlakovým soupravám. Má být totiž pro Vás připraveno 13! kvalitních mašinek, které by měly obsahovat neuvěřitelných 22 tisíc polygonů a více!! Proč budou mít tolik polygonů není zatím známo, ale určitě budou dost detailní. Mašinky by měly být jak parní, dieselové tak i elektrické. Jen tak pro zajímavost naše české modely mají 12000 - 18000 polygonů a to se při zapřažení více takových modelů MSTS pořádně kouše. Je pravdou že engine MSTS 1 nebyl moc kvalitní a tak uvidíme co můžeme čekat od tohoto dílu. Jak moc bude enegine optimalizovaný na kvalitnější soupravy.

    Každá z těch 13ti souprav bude mít svou vlastní cabview, který by měl být tentokráte plně 3D. Ano, předešlá verze taktéž působila skoro 3D, ale jednalo se jen o směsici 3 různých pohledů a přechod mezi nimi nebyl vůbec plynulý. Teď se budete moci po kabině rozhlížet jak se Vám zamane. O tom jak budou kabiny kvalitní a reálné si můžete udělat obrázek sami podle méně kvalitního videa, které zachycuje volný pohled strojvedoucího v kabině parní mašiny.

    A když už jsme probrali pohled strojvedoucího, pojďme se podívat i na pohled cestujícího. Ano i tenhle pohled v MSTS 2 zůstal a byl dokonce vylepšen o pár maličkostí. O jak velké změny se jedná mi zatím není známo, protože podle obrázků se to těžko rozeznává. Jediná taková markantnější změna jsou samozřejmě 3D pasažéři uvnitř vlakové soupravy, kteří budou taktéž sedět na sedadlech. Zda se budete moci uvnitř soupravy procházet nebo koukat kam se Vám zachce, to zatím nevím.

    U pasažérů samozřejmě ještě zůstaneme. Pamatujete si prázdné nástupiště v MSTS 1 ? I tohle patřilo k velké kritice. V prvním díle totiž do vlaku nastupoval jen vzduch a Vy jste mohli jen sledovat vteřiny jak dlouho musíte ještě čekat, než se z vagónu vytratí starý vzduch a nabere se nový. V tomhle pokračování je všechno jinak. Na nástupištích čekají skutečně dokonale propracovaní 3D pasažéři, kteří nedočkavostí na vlak poklepávají nohou, procházejí se po peronu a sem tam si čtou třeba i noviny. Po příjezdu vlakové soupravy se lidičky rozpohybují směrem ke dveřím vagónů a vesele nastupují. Předváděná verze působila trošku kuriozně, protože lidi nastupovali a vystupovali přes zavřené dveře. Doufám že tenhle detail bude do finální verze doladěn. Ostatně jak to všechno vypadá můžete zjistit i z dvou videí. První je k mání tady a druhé tady.

    Jak je to s provozem podél trati?
    V prvním díle jste mohli potkávat podél trati pár jedoucích aut a sem tam dokonce nějakého jelena nebo človíčka co stál u kolejí jak přilepený. Teď je všemu jinak. Po cestách se prohání spousty aut, ve městech se po chodníku poflakují lidi no a samozřejmě zde pobíhají i zvířata. Všechno by mělo být dokonale zpracované, aby to vypadalo opravdu reálně.

    Provoz na cestách podél trati ovšem není tak zajímavý jako provoz na samotné trati. AI vlakových souprav řízených počítačem by měla být vylepšená. Microsoft zapracoval i na signálovém systému, který by měl být reálnější. Můžete se tedy těšit na spousty misí, kdy budete muset skutečně na nádraží počkat, až se kolem Vás prožene rychlík, který už je dost zpožděn a bylo by špatné kdyby k vůli osobnímu vlaku nabral další zpoždění. Tohle byl hlavní nedostatek prvního dílu, kde vyhrával první kdo byl blíže k poslední signalizaci.

    A jak vypadá kolejový systém ?
    I tady se dočkáme markantních změn. 2D model kolejí je nahrazen krásným 3D modelem, který vypadá opravdu reálně. Ostatně si toho můžete všimnout na zde se povalujících screenech. Spekuluje se dokonce o stejné stavbě tratí jako tomu bylo ve hře Trainz. Necháme se překvapit. Ostatně k větší zábavě je tady jedna drobnost a tou je plně funkční točna. Konečně nenastane situace, kdy dojedete na konečnou a tím pro Vás připravená mise končí. Zkrátka se budete moci na točně otočit, nabrat jinou soupravu a pokračovat zpátky.

    Efekty a jiné zpestření
    O tom, že Microsoft dokáže udělat opravdu realisticky vypadající počasí samozřejmě není pochyb. Dokázal to hlavně ve Flight Simulátoru 2002, kde všechno vypadá opravdu reálně. V první díle MSTS bylo slibované měnící se počasí, ale bohužel jsme se toho nedočkali. Počasí zde sice bylo, ale pokud jste začali při vánici, skončili jste s vánici. A i takhle vypadalo takové nedodělané. Teď se můžete těšit na opravdu dokonalé počasí, které by mělo být ještě dokonalejší než ve FS 2002. Mělo by se při jízdě měnit, takže můžou nastat situace kdy na již výše zmíněné švýcarské trati vyrazíte za slunečného dne a někde v horách chytnete pořádnou vánici s mlhou, kde Vaše viditelnost značně klesne. Samozřejmosí je i jízda v jakoukoli hodinu. Pojedete ve dne, v noci, při východu slunce nebo dooknce při západu slunce. Změnou projdou i světelné efekty, kouřové efekty a stíny. Jak moc všechno bude dokonalé se dozvíme až z prvních oficiálních screenů nebo z videí no a nebo ze samotné hry.

    O čem se zatím nemluvilo?
    Pokud si pamatujete na první díl MSTS (fanoušci jej určitě hrají i teď) tak víte, že zde byla těžce odfláknutá sekce nehod. Vlak klidně vykolejil, na tom není nic špatného a je to reálné. Ovšem co se dělo při vykolejení nikomu moc reálně nepřipadalo. Vozy se od sebe jen odrážely a všechno to skončilo bez jediného škrábanečku na soupravě. Tady bych teď kapku po spekuloval, protože se o tom zatím opravdu nikde nemluvilo. Proč mají vlastně modely více jak 20tisíc polygonů? Že by Microsoft do finální verze opravdu dodal i promačkávání modelů ? Že by jsme se třeba dočkali i roztržení vagónu na půl? Počty polygonů by tomu odpovídaly, ale jak to všechno bude doopravdy si budeme taktéž muset počkat až dokud nevyjde další oficiální zpráva.

    Multiplayer ano nebo ne?
    Na výstavě E3 toho moc prozrazeno nebylo. Samotný Microsoft toho také moc neprozradil na svých stránkách. Vzniká proto spousta domněnek, že multiplayer bohužel nebude. Myslím si, že to není zase tak hrozná zpráva na to co pro Vás Microsoft už takhle připravil. Místo hodinových misí budete moc strávit na kolejích třeba celý den a to s jednou misí. Otázka multiplayeru je ale stále otevřená a dokud k tomu Microsoft nesdělí žádné info, tak s ním moc nepočítejte.

    Editory a kompatibilita
    Ano ano, i ve druhém díle Vám Microsoft nabídne spoustu nástrojů, pomocí kterých si budete moci vytvořit svou vlastní trať nebo misi. Zda zde bude možnost tvorby i vlastního cabview zatím nevím. Přece jen je cabview plně 3D a nepředpokládám, že by Microsoft se hrou dodával 3D maxko. Freeware 3D editor gMax by mohl taktéž fungovat, ale je na něj potřeba i podpora hry. Teď je zde otázka, jak moc Microsoft hru pozměnil a co bude potřeba do gMaxka přidat. Jedno je ale jisté už teď a tou je kompatibilita věcí z MSTS 1. Ke hře dostanete převodové utility, pomocí kterých exportujete téměř všechny věci z prvního dílu do dílu druhého. Jen cabview k mašinkám nebude 3D, ale opět 2D. Na otázku co exportovat nepůjde mám zatím odlišné odpovědi. Kolují zprávy o nemožnosti exportu tratí a misí. Jinde se dozvím jen o nemožnosti exportu misí. Do finální verze hry je ještě daleko a tak se k exportu raději moc vyjadřovat nebudu, dokud opravdu nebude všechno jasné.

    Zvuková stránka a grafická stránka hry
    Zvuková stránka hry je samozřejmě důležitá. Nikdo není v dnešní době zvědavý na nějaké mono zvuky nebo na zvuky v kvalitě 8bit 22kHz. Tak nějak na tom byl totiž první díl, kde i majitelé kvalitních zvukových systémů dostali ze hry totéž co majitelé ubohé zvukové karty, která tak tak zvládá stereo. No dobrá, tak hrozné to zase nebylo, ale i zde by jsme se měli dočkat markantních změn. Video, kde jede vlak toho moc o zvuku neukázalo, protože se jednalo o hodně rannou verzi. (video). Grafická úprava hry by měla také dosáhnout změn. Textury by měly být mnohem kvalitnější (ostatně podle screenů si můžete všimnout, že signály vypadají jako skutečné). Veškerý terén ve hře by neměl působit hranatým dojmem a přechody kolejí z kopců na rovinku by měly být plynulé. Jak to bude se stavbou pod terénem zatím nevím.

    Myslím si, že nás čeká opravdu dokonalý simulátor, který prošel velkými změnami oproti prvnímu dílu. Otázkou je, jak reálná bude simulace jízdy. Microsoft to se simulací umí a dokázal to hlavně ve Flight Simulátoru a Combat Simulátoru. Byla by škoda, kdyby tomuhle projektu věnoval méně. Samozřejmě je zde stále spousta nedodělávek, které budou snad do finální verze vyřešeny. I tak vypadá nový díl opravdu úžasně a bude stát určitě za to si jej pořídit až vyjde. Jen tak pro zajímavost, Microsoft nafotil po celém světě zhruba 140 GB materiálu, které byly použity pro výrobu hry. Pokud seženu odpověď na jednu z výše položených otázek, potom tohle preview doplním a info taktéž dopíšu na hlavní stránku. Začněte tedy šetřit, protože někdy v říjnu by měl tenhle simulátor přijet i do Vašich oblíbených obchodů. Předpokládaná cena je 1799,- - 1999,-. Snad to nebude stát více.

    Některé screeny a druhé video s lidma pochází ze stránek Trainlink.

  • Další downloady:

    Přidání příspěvku do diskuse

    Jméno:
    E-mail:
    Website:
    ICQ:
    MSN:
    Předmět:
    Text zprávy:

    Diskuse k článku [6]

    pampaliny | 27. ledna 2007 | 22:42 |

    to Jarek: Hra byla Microsoftem zrusena, takze druhy dil nevysel a nejde nikde koupit.

    jarek | | 27. ledna 2007 | 19:11 |

    kde se to da stahnout nebo koupit?

    Dáda 66 | 4. ledna 2007 | 14:36 |

    Jaké to má doprdele požadavky!!!!!!!!!

    pavel | | 5. listopadu 2006 | 10:39 |

    kde se to da stahnout nebo koupit?

    pampaliny | 25. listopadu 2005 | 16:44 |

    to michal: gmax pro Trainz 2004 není třeba stahovat, protože je umístěn přímo na originálním CD. Navíc gmax skončil a kdo ví, jestli půjde vůbec aktivovat.

    michal | | 25. listopadu 2005 | 16:15 |

    kde bych mohl stáhnout gmax na hru trainz 2004.