ProTrain 4 (Berlin - Hamburg)

Ten, kdo se alespoň trochu zajímá o dění na MSTS scéně ví, co znamená, když se řekne PROTRAIN. Pod tímto termínem se skrývá celá řada velice kvalitně zpracovaných komplexních přídavků německé firmy Bluesky Int. tvořených jednou reálnou tratí a mašinkami co na ní jezdí. Vše doplňují velmi kvalitně zpracované aktivity. Od PROTRAINu verze 3 dokonce doznaly změn i zvuky tratě, které u předchozích dvou verzí byly ještě zachovány z původního MSTS. Verze 3 (München-Stuttgart) je bezesporu jednou z nejlepších možností, jak si svůj MSTS obohatit o velmi kvalitně zpracovanou trať z bonusem v podobě skvělých zvuků. které se dají lehkou úpravou převést i na jiné tratě, například do české Vysočiny. Vzhledem k tomu, že kvalita stoupala verzi od verze, očekával jsem totéž i od verze 4, o tom zda se to podařilo, nebo ne si přečtěte v následující recenzi.

Když se mi dostal do PC PROTRAIN 4 zajásal jsem hned, jak jsem se podíval na to, která že trať je tentokrát tou vyvolenou. Jedná se totiž o trať z Berlina Zoo Garten do Hamburgu Hbf. To znamená, že to je první reálná zahraniční trať, na které lze v celé trase vidět české osobní vozy. Pro ty, kdož nepatří mezi takové železniční fandy (cvoky) jako já, doplním, že v tomto úseku jezdí dvojice našich vlaků EUROCITY a to EC 178/179 a EC 174/175, v minulém jízdním řádu pojmenované jako EC Carl Maria von Webber s cílem ve Westerlandu a Alois Negrelli s cílem v dánském Aarhusu. Na obou těchto vlacích lze pravidelně vidět českou soupravu ve složení z několika Bmz, jedním WRmz a dvěma nebo jedním Ampz. Soupravy do MSTS si můžete stáhnout níže. Upravil jsem je s ohledem na Protrain 4 (čili s německou BR101 v čele).

Navíc zde jezdí ještě další dvě soupravy, které zajížději do naší vlasti, jedná se o EC 172/173, dříve Vindobona a EC 176/177 dříve Porta Bohemica, oba vlaky končí v železniční stanici Hamburg Altona. Mé nadšení bylo veliké, protože projet si naším EC konečně trasu v Německu tak, jak skutečně jezdí byl můj sen. Po vybalení na vás vypadne cedéčko, které jsem okamžitě vložíl do CD mechaniky. Po krátké instalaci, která se nijak neliší od ostatních PROTRAINů, jsem celý natěšený spustil MSTS. Našel jsem trať nazvanou PT4 - Hamburg Berlin a podíval jsem se na seznam aktivit a vida, hned jako třetí či čtvrtá aktivita EC 173 (Vindobona), zajásal jsem, vybral, naloadoval a mé rysy ztuhly.

To, že v celé sérii PROTRAIN se spíše zakládá na kvalitě tratě než na modelech mašinek a vagonků, jsem věděl, ale myslel jsem si, že alespoň soupravu Vindobony udělají reálně, alespoň co se složení týče. OMYL velký omyl. Nevím, kdo to dělal, ale tady asi nedělal, spíš to podělal. Mašinka BR101 je v pořádku, první vůz první třídy taky, ale pak to začíná. Za prvé chybí jídelní vůz, za druhé na Vindoboně nejsou tři první třídy, za druhé počet vozů druhé třídy neodpovídá a za čtvrté Vindobona nejezdí s řídícím vozem. Tohle se prostě nepovedlo.

Trochu zklamán jsem nahodil již upravenou soupravu Negrelliho s BR101 v čele a vyrazil jsem z Berlin Zoo Garten na Hamburg. Nádraží Berlin Zoo Garten je docela zajímavé, není moc velké (alespoň ta osobní část) a lze se na něj podívat v reálu na webkameře. V PROTRAIN 4 je uděláno velmi přesně, leč tvůrci poněkud odflákli textury, takže to občas vypadá dost divně. Z Berlina Zoo jedete s EC do stanice Berlin Spandau, cesta do Spandau je nejzajímavější částí celé tratě. Je dosti členitá a prochází takovým lesoparkem, je to opravdu pěkně udělané a nenudíte se. Berlin Spandau je velké nádraží ne nepodobné stanici Dresden Neustadt (až na chybějící mechaniky). Ze Spandau se vyjede takřka okamžitě na volnou hlavní trať, kde naberete záhy cestovní rychlost 160 km/h. A tady narážíme na další problém (Vindobonu bych jim odpustil). Celé trápení je v nevhodně zvolené trati. Ono to totiž těch 160 jede v celé délce až do Hamburku a to víceméně pořád rovně a v relativně stejném prostředí s málo zastávkami, navíc stanice Wittenberge a Ludwigslust jsou zpracovány dost jednoduše (ale to tak je asi i ve skutečnosti). Vzhledem k délce 318 km je ale celá jízda po této trati neskutečně nudná a v podstatě o ničem. Krajina kolem je stále ta samá, bez větších změn. Není to chyba tvůrvů ve smyslu, že by to udělali špatně, chybu udělali ve volbě tratě. Měli si spíš vybrat trať se zajímavějším okolím. Tohle mě prostě neoslovilo. Dalším minusem je podle mě špatně udělaná textura kolejiště. Bez FSAA se nelidsky rozmazává a vypadá to dost tristně. Okolí tratě je zpracováno o poznání méně kvalitněji než v PROTRAIN 3, kde se člověk okolní přírodou příjemně kochal. Zde se nemáte víceméně kochat čím.

Další ranou do rakve tohoto díla, jsou modely vytvořené Bluesky pro aktivity. Pořád stejně hnusné modely a textury jako v předchozích PROTRAINECH (viz screeny), čestnou vyjímku tvoří ICE-T, které je zvenku relativně slušné, ale zevnitř to je už klasika. Co se zvuku týče, Bluesky alespoň zachovali systém z PROTRAIN 3, těšit se můžete tedy na novou sadu zvuků pro trať. Objektivně řečeno je to hodně podobné trojce, ale je to dobré. Texturování hochům z Bluesky nejde, protože textury jsou na vagonech strašné, v nízkém rozlišení, pekelně rozmazané. A modely samy jsou hodně jednoduché. Chápu trochu důvody jednoduchého modelu, šlo jim o to, že by to jinak v aktivitách bylo při provozu nehratelné, ale dalo se to vyřešit lépe. Vůbec z celého addonu mám takový pocit, že šel udělat lépe, prostě pocit takové nedodělanosti. Jsou dvě možnosti proč tomu tak je. Buď ta trať je skutečně takhle nudná a holá, pak ale nechápu,. proč to dělali do MSTS, a nebo to autoři celkově odflákli (což mi přijde pravděpodobnější), pak ale nákup nedoporučuju už ze zásady.

Možná ještě dodám jednu věc, ač jsou modely relativně jednoduché, HW náročnost je značná (poznáte to u aktivit), právě proto jsou aktivity ve dvou verzích P3 a P4, při obou se to ale škube.

Co tedy s tím. Být to nekomerční addon, řeknu fajn, je slušně odvedený, ale nevyčnívá. Je to ale placený (docela dost placený) addon, proto říkám nekupujte, to co dostanete ani zdaleka nestojí za peníze, které na to musíte vynaložit. Spíše si sežeňte PROTRAIN 3, tam si opravdu užijete legrace.

Mašinky, které dostanete navíc proti Protrain 3.
ICE-T a BR646 (to je něco podobného jako Desiro)

cena: 19,95 EUR tj. cca 640 Kč
Hodnocení v % = 55%

+trať na které jezdí česká EC
+přesně zpracovaná nádraží Berlin Zoo, Hamburg a Spandau
+zvuky tratě (pro ty co nemají PT3)
+hodně aktivit
-příšerná grafika vozového parku
-proti předchůdcům jen dvě nové soupravy
-šíleně nudná trať bez zajímavých míst
-místy odfláklé textury krajiny

Download consistů EC 178/179, EC 174/175, EC 172/173 a EC 176/177.

Alternativy: ProTrain 3 (19,95 EUR na www.amazon.de), Niederelbebahn.




Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [1]

pro train | 25. května 2006 | 20:05 |

Taky něco přidám,co se týče všech addonů od protrainu vozidla jsou opravdu hrozně otexturovány ale na druhou stranu pokud tento vlak jede proti mně tak je to jedno,a je lepší si vždy udělat vlak hráče ze svých zdrojů.A i náročnost takových to vlaků je pro systém lepší.
Pokud by jsi jel trať ve zkutečnosti tak by jsi zjistil že od výjezdu z Berlína je až po Hamburg v současnosti 230 km/h,vyjimku tvoří Ludwigslust kde je přes stanici 160 km/h.
Tak trať nemůže vést v obloukách.
Co se týče vozidel i když jsou udělány bídně,mají všechny řady svoje stanoviště což je velké plus.
I když některá vozidla v různých addonech mají rozdílnou kvalitu.
Mají perfektně udělány noční textury na objektech ,zvláště průjezd Berlínem je super.
Ze všech protrainů osobně volím raději protrain6,8.
A čekám na 13.