024 vs Ostatní

Je tomu už půl roku, kdy se pro Microsoft Train Simulátor objevila první česká "reálná" trať. Jednalo se o trať 024 a autorem je PaV ze serveru ArtLoKo. Jak jistě víte trať nebyla tak úplně zadarmo.

Autor za ní žádal "přízpěvek" na stavbu nové tratě. Ten měl být dobrovolný, ale všechno se nějak zvrtlo a z dobrovolného přízpěvku se stal nedobrovolný. Zkrátka zaplať nebo nedostaneš nic. Důkazem toho jsou i veškerá PaVova jednání na diskuzích, jako např. tenhle přízpěvek:

Webmaster 9-9-2003 18:26
Ad Gabriela39 - Pokud vím, tak jsme se domluvili jinak! Takže ještě jednou ... Je Vás asi pět, co jste si CD objednali a nyní říkáte, že Vám nic nepřišlo ... Proto jsem Vás požádal, ať na náš e-mail zašlete kopii výpisu z účtu nebo poštovní poukázky - pak teprve něco mohu dělat, protože dobrovolný příspěvek na trať 010 mi od Vás nedorazil!

Prosím pište mi na mail a budeme to řešit ...

Pro lidi s rychlejším připojením k internetu byla dokonce možnost danou trať stáhnout z tohoto serveru. Na žádost PaVa byla trať zaheslovaná a heslo mohl člověk získat jen pokud odpověděl na pár otázek, které se opět týkaly hlavně peněz i přestože mělo být všechno dobrovolné.

1) Jak hodláte přispět na stavbu dalších tratí a znovu zprovoznění parní lokomotivy 328.011?
2) Uveďte prosím Vaše jméno a bydliště (stačí pouze křestní a obec ve které žijete)...
3) Jakým způsobem hodláte příspěvek zaplatit?

Pokud si dobře všimnete, příspěvek se netýkal pouze připravované tratě 010, ale mělo jich být v plánu více. A potom ještě oprava parní lokomotivy, o tom se PaV už nikde nezmiňuje. Pokud jste na tyto otázky neodpověděli, heslo jste neobdrželi. Jak jistě víte, sám sem heslo bez souhlasu autora uveřejnil na stránkách. Důvodem bylo jeho jednání, kdy slíbil, že všichni dostanou heslo maximálně do 48 hodin od žádosti a přitom někteří čekali i 14 dní. Číst bouřlivou diskusi na stránkách mě přestalo bavit a heslo jsem zveřejnil. I přestože jsem pak obdržel hromadu nadávek od PaVa, udělal bych to teď znovu. Krom toho jsem měl pro všechny připravenou zhruba 50ti MB verzi této tratě, ve které nebyly věci, co jsou normálně dodávány k Microsoft Train Simulátoru. Bohužel mi bylo zakázáno tuhle verzi na internet umístit.

V tomhle samozřejmě není problém, proč tenhle článek vznikl. Diskuse ohledně 024 stále pokračují a vznikají situace, kdy lidi zaplatili onen "dobrovolný" příspěvek a trať neobdrželi. Mě to přijde jako podraz od autora. Přeci jen každý zaplatil nemalou částku, zhruba okolo 300,- - 350 ,-. Za takovou cenu má přece člověk právo danou trať obdržet. Podle mého názoru mělo všechno probíhat úplně jinak. Mohly tak zmizet veškeré problémy. Autor tratě mohl na stránkách zveřejnit možnost zaslat si své vlastní médium + ofrankovanou obálku. Autor by trať na médium vypálil a poslal zpátky. Nic by ho to vlastně nestálo, jen opotřebení mechaniky, což je úplné minimum. No nepočítám samozřejmě i elektriku. Hráč by po obdržení CD trať vyzkoušel a potom by trať vyhodnotil. Pokud by stála za to, určitě by neváhal a poslal nějaký ten dobrovolný příspěvek autorům za dobře odvedenou práci. Situace jaká je teď mi spíš připomíná "prodej" a to zřejmě bez jakékoliv smlouvy a povolení.

Dalším paradoxem je jak si PaV na všech diskusích stěžuje, že veškeré dobrovolné příspěvky od Vás už vyčerpal a proto je teď stavba tratě 010 trošku pomalejší. Podle jeho slov vše vyčerpal začátkem prázdnin, kdy jezdil prý až 15x na dané místo. Kam se tedy poděly všechny ty peníze ? Skutečně všechno padlo jen na trať 010 ? Pokud vezmeme v potaz, že trať 024 si objednalo minimálně 40 lidí a každý zaplatil 300,- jako "dobrovolný" příspěvek, potom nám vyjde částka 12.000. Samozřejmě jsou i tací, kteří zaplatili méně a kteří více. Do dnešního dne se určitě i počet objednávek liší. Dejme tomu tedy, že naletělo 60 lidí co si trať objednali a zaplatili 300,-. Potom nám vyskočí krásná magická suma 18.000,-. Nevím jaká je zrovna vzdálenost z Letohradu po úsek, kde trať PaV tvoří, ale tahle částka by mi vystačila na 14 měsíců jízdného vlakem do školy (68km), pokud bych si kupoval měsíčník. Proto přestávám věřit, že všechny peníze vynaložil na stavbu tratě a jemu nezůstalo nic.

Jenže co na to samotný PaV v diskusích?

...Stavba byla zatím pozastavena (čeká se na msts2, který má vyjít snad letos. Získávání podrobných informací však pokračuje (ale de to ztuha) - 1 jízdenka z letohradu do pce stojí 60,- Kč a to není žádná sranda - peníze z Vašich příspěvků sou již vyčerpány a teď si mohu dovolit cestu někam na trať tak jednou za měsíc (předtím třeba patnáctkrát (což se ještě z počátku prázdnin dělo) ... teď to tedy půjde pomaleji a po vydání msts 2 (počítám v prosinci) by trať měla s tímto zpožděním být hotova tak do konce příštího roku (pokud se nenajde dobrý sponzor...

Dokumentaci děláme opravdu detailně, protože msts 2 toho nabídne ještě víc. Porovnejte trať v okolí Lanšperka a objekty v okolí Letohradu (nějak tak to bude vypadat i teď). Nechápu proč si každý myslí, že jsem si na tom namastil kapsu... Tak sem si to spočítal ... u trati jsem celkem strávil 1256 hodin a několik minut... Díky trati jsem ani nebyl na brigádě... Foto textury pro trať 010 teď ovšem opravdu nedělám sám! Je nás na to pět... Nevím, kdo Vám potvrdil to, že o pomoc nemáme zájem... Každý kdo slíbil vytvoření textur i modelu dostal šanci ... a také se již na tom pracuje, což také dokazuje číslo (já jsem udělal pouze 26 modelů objektů) a je hotovo již asi 29% objektů, které jsou ve scénáři na mapovány, což je 295 objektů (295=26%).
Jestli tedy je ještě někdo ochoten pomoci prosím kontaktujte mě na mail... Žádný výdělek z toho ovšem nekouká! Maximálně zpětně můžeme ze společné pokladny proplatit jízdenky a náklady na poznámkové bloky a podobně...

Dost ufňukanosti, sami si všimnete určitě dvou větiček: pokud se nenajde dobrý sponzor... a Jestli tedy je ještě někdo ochoten pomoci prosím kontaktujte mě na mail.... Možná si řeknete, zkusím to. Jenže k tomu se samozřejmě pojí i další reakce v diskusích:

Z mé zkušenosti plyne, že o konkrétní pomoc při fotodokumentaci ve skutečnosti není jakýkoliv zájem (což mi potvrdil i další člověk).

I přestože tohle všechno PaV vyvrací, je to pravda. Kontaktovala mě jedna firma, která chtěla sponzorovat tvorbu tratě 010. Kontaktovala totiž i samotného autora tratě, a to jen z důvodů, že se dočetla na serveru k-report v diskusi, že by PaV potřeboval sponzora. Myslíte si, že se firma i po týdnu dočkala nějaké reakce ? Nedočkala, to je důkazem, že PaV o žádnou pomoc nestojí a jen žvatlá a žvatlá. Mimochodem email, který firmička artloku zaslala je tady:

Předmět: Financni nabidka
Komu: art-loko@seznam.cz
Datum: Pondělí, 15. září 2003

Vazeny pane,
v prvni rade se Vam omlouvam, ze tento nevyzadany e-mail. Nase firma ma siroke pole pusobnosti na poli IT. V soucasne dobe spolupracujeme s nekterymi spolky na jejich projektech pro Microsoft Train Simulator a to jak tuzemskymi, tak i zahranicnimi.

V diskusi na serveru K-Report jsem se docetl, ze hledate financni pomoc pri tvorbe Vaseho projektu Trat 010. Meli jsme moznost se seznamit s Vasim produktem 024. Mame k nemu urcite vyhrady, ale vzhledem k tomu, ze se jednalo o Vasi prvotinu, lze je prehlednout. Nicmene u trati 010 by uz se chyby nemely vyskytovat.

Pokud mate zajem s nami spolupracovat, budeme potrebovat nektere vase podklady, zejmena nas zajima Vas zamer, delka trate, predstava o poctu misi, jejich slozitosti a ukolech.A na zaver bych Vas pozadal o Vase predbezne financni zohledneni celeho projektu.

Dekuji za brzkou odpoved

S pozdravem Ing. Tomas Hosek

Co k tomu dodat závěrem? Podle mého názoru PaV prodejem tratě zničil domácí scénu Microsoft Train Simulátoru. I přestože modeláři tvoří stále zadarmo a pro radost ostatním, tvůrci tratí ať už reálných nebo fiktivních hodlají PaVa následovat a začít na projektech rýžovat. Viz. třeba příprava fiktivní tratě Vysočina, která by se měla prodávat za podobnou částku jako 024. Mnohdy kvalitní freeware tratě bývají teď hojně kritizovány hlavně autory placených tratí. Přitom si myslím, že Ti co tvoří free toho dokážou více a nenapařujou se tak, jak Ti co to dělají za peníze. Za peníze totiž nikdy nevíte co dostanete za výsledný produkt. Vysočina má být řešena dobirkama. Kde máte tu jistotu, že v krabici bude skutečně CD ? Co když přijde nějaká svačina ? Nebo polámané CD ? Co když trať nebude hratelná ? Můžete po zkušenostech s PaVem ještě někomu věřit ? Dobře si to všechno rozmyslete, než se vrhnete do něčeho dalšího. Přeci jen 300,- dneska nenajdete jen tak na silnici . Ještě na závěr přihodím onen kritizující příspěvek (Webmaster = PaV):

Webmaster 23-9-2003 13:20
PS. Nechci urazit Šimrala, když ho tu zmiňujete, ale jeho tvorba se s tratí 024 také nedá srovnat ... Zkuste si nainstalovat 140 a poznáte ještě horší (nebo alespoň stejné) peklo jako u 024! A to ta trať ještě vůbec není dodělaná a to si nechci fandit, ale 024 je líp udělaná! Stary je fakt špičkovej modelář a čest mu. Stejně tak i autor Vysočiny je člověk, kterej něco umí!, ale pořád to je fikce ... kdyby takovej člověk udělal něco skutečného, tak smekám!!!


Bouřlivé diskuse ohledně 024 najdete tady a tady. Pokud se chcete podělit o svůj názor, můžete k tomu použít diskusi pod tímto článkem. Díky všem za veškeré materiály.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [0]

Diskuse k tomuto článku nebyla započata.