ZD Simulátor 5.3

Vyšla nová verze ukrajinsko-ruského simulátoru ŽD Simulátor, známého svojí nekompromisní realitou. Koukneme se na pár vlastností této nové verze. Některé se líbit budou - a některé moc ne.

Instalátor se nezměnil - je anglicky, což je pro našince jen dobře - kromě toho, že uživatel odsouhlasí nečitelnou licenci psanou klikyháky (azbuka bez fontů v azbuce) jej zde nečeká žádné překvapení.

Po spuštění (jako administrátor) se nejprve objeví opět klikyháky, informující o provozování demoverze. Stačí odklepnout a objeví se hlavní nabídka. Ta je sice opět v azbuce, ale v sekci LNG stačí vybrat ENGLISH.LNG a menu (a větší část aplikace) se změní na angličtinu.

Součástí jsou dvě mapy, ukrajinská Kiev-Shevcenko ve verzi 7.5 je tratí se střídavou trakcí 25kV. A ruská trať Moskov-Vazma ( verze 7.3) je stejnosměrnou 3kV tratí. Popisy stanic u obou tratí v souboru start_kilometers.dat jsou opět v azbuce, takže opět klikyháky - ale to se dá přežít (a koneckonců upravit - FAR to zobrazí v korektní azbuce).

Lokomotiv máme k dispozici sedmnáct, konkrétně 2ES5K, EP1m, CHS2K, CHS4, CHS4 KVR, CHS4t, CHS7, CHS8, VL11m, VL82m, VL80t, VL85, TEP70, 2TE10U, M62, ED4m, ED9m.

První změna, která byla avizována a hned jsem ji zkoušel, zněla v překladu tak, že s ČS4 a ČS4 KVR můžete i v neplacené verzi jezdit libovolnou trať (střídavou) neomezeně dlouho. Byla tam poznámka o strojvůdci a tak jsem pojal podezření, které se potvrdilo - uvedené evidentně (viz obrázek dole) neplatí pro režim "Beginner" ale zřejmě jen "Professional". A ten se liší několika specialitami, z nichž nejméně podstatná je, že vám říká, co máte dělat. Takže když jsem konečně nahodil jističe, zapnul baterie, ponastavoval ventily pneumatického systému, odbrzdil ruční brzdu a otevřel přívod vzduchu k soupravě, ventily brzdy v kabině a pořád to nejelo, tak jsem toho nechal. Asi bych to dal, kdybych vylovil kdysi pracně vyzkoumaný postup, ale neměl jsem na to náladu. I v tom "Beginner" režimu to s přehledem válcuje v realitě konkurenční simulátory. Tento způsob demoverze není úplně šťastný. To už by bylo lepší omezení na jednu konkrétní, třebas krátkou trať. Ale s tím nic neuděláme, takže pojďme dále.

Po dvou letech mi vypršela koupená licence (o den) a obratem jsem zjistil, že zatímco u ruské verze (respektive v ruštině) to chce $8.5 tak přes PayPal to chce $14.99. Vznesl jsem přihlouplý dotaz, že mi to není jasné (mimochodem EU support mail už neexistuje) a čekám na odpověď. A připravuji si $15 - ne že by to byl nějaký majlant, ale moc férové to není. Doplňuji ráno: a koupil jsem za $15, abych vám udělal obrázky z exteriérů.

Pojďme k příjemnější věci: po klávese F9 se zobrazuje panel instruktora. Je pravda v ruštině (v grafickém režimu simulace funguje azbuka dobře) ale je to posun vpřed.

V první části ukazuje trať před vlakem. Je možné kliknout na úsek trati a zvolit mimořádnou situaci.

Shora dolů to je: "Lom koleje", "Osoba v kolejišti", "Vagón na kolejích", "Žlutý znak", "Začátek nebezpečného místa", "Konec nebezpečného místa", "Připravit se ke stažení sběrače", "Stáhnout sběrač", "Zvednout sběrač", "Signalista s žlutou vlajkou", "Signalista s červenou vlajkou", "Člověk signalizující Zastavte", "Vybočené/narezlé koleje", "Vybočené/narezlé koleje v protisměru", "Cesta do odbočky".

Žlutý znak předchází nebezpečné místo a nařizuje začít zpomalovat a připravenost k zastavení. Přes nebezpečné místo se smí jet maximálně 25 kmh, není-li rozkazem určeno jinak. Červená vlajka nařizuje zastavit, žlutá vlajka pokračovat rychlostí 25 kmh, není-li určeno rozkazem jinak.

V druhé části nabízí spoustu voleb k výběru. Opět jde o mimořádné situace.

Tady jen vyberu pár zajímavějších: 3 a 4 - lom koleje, 7 - automobil na přejezdu, 8 - osoba v kolejišti, 10,11 - vagón na kolejích, 12,13,14 - blížící se, začátek a konec nebezpečného místa, 33,34 - zeslabit a zesílit mlhu, 35 - snížená adheze (při dešti například), 47 - petarda na kolejích, 48 - žlutá vlajka, 49 - červená vlajka, 50 - zastavení, 61,62 - zesílení a zeslabení deště.

Oboje dvoje šlo udělat už dříve, přes scénáře a případně klávesové zkratky (plné verze), ale tohle je jednodušší.

Na spodním obrázku je mimořádnost "vybočení koleje". Signalisty se mi nepodařilo zobrazit - asi mají dovolenou :)

A osoba v kolejišti.

Přibyla nám nová lokomotiva. Jedná se o VL85, původně sovětskou dvoučlennou střídavou nákladní lokomotivu pro hlavní tratě. Její maximální rychlost je 110 kmh, trvalý výkon 9360 kW. Kód pro použití ve scénáři je 885.

Kabina obsahuje i KLUB-U.

Obsahuje i schémata řídících obvodů.

V kabině TEP70 je opraveno světlo při externím pohledu, lokomotiva má také nově přidané stěrače a prvky na schématu.

Tip: Pomocí dvou F9 si "zapnete" déšť (62), stěrače se pak zapínají SHIFT+BACKSPACE a vypínají BACKSPACE.

Lokomotiva ČS4T má změněnou texturu ovládacího panelu.

U lokomotiv VL80T a VL11M byl doplněn výpočet spotřeby paliva.

U lokomotivy 2ES5K změněny algoritmy změny tahu.

Lokomotiva ČS2K má nyní doplněny prvky schématu, ruční brzdy a panel automatů.

U lokomotivy ČS7 je doplněna indikace brzdového válce.

U lokomotivy EP1M doplněno schéma řídících obvodů.

Přidány nové, detailněji zpracované RŽD vagóny (new_default_rzd).

Přidán pohled cestujícího (u vagónu s inside.dmd). Je dostupný podobně jako externí pohled v placené verzi.
Edit: zřejmě jej v uvolněné verzi zase odstranili. Ono to sklidilo kritiku s tím, že je to k ničemu - což je :)

A opraveny různé drobnější chyby.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [8]

Leonell | 6. listopadu 2015 | 22:46 |

Omlouvám se za zmatky v předchozím komentáři, způsobené nepatřičnou opravou textu. Jistě poselství i tak pochopíte :)

Leonell | 6. listopadu 2015 | 22:43 |

Shodou okolností jsem jsem si všiml, že v Jidřišské ulici v Praze, kousek od Jindřišské věže, je kancelář Webmoney. Tam by měly jít vložit koruny na účet Webmoney, která je možné pak vybrat jako zdroj převodu na OnPay.ru. Takto by šel obejít PayPal a koupit to místo za $14.99 za těch "ruských" $8.5. Problém je, že nákup pak musí proběhnout v ruštině a je vůbec otázka, zda se to poplatek za směnu nebude vyšší než těch ušetřených pár dolarů, nehledě na časovou náročnost. Takže to spíš berte jako zajímavost či tip pro někoho, kdo to prostě chce zkusit :)

pampaliny | 4. listopadu 2015 | 22:07 |

Je to výhodnější jak kupovat každý rok licence na antiviry :D

Lord_Bigo | | 3. listopadu 2015 | 21:56 |

Díky, díky

Leonell | 3. listopadu 2015 | 20:36 |

Lord_Bigo: v podstatě je to jak říkáš. Koupíš licenci po dva roky si můžeš aktivovat nové verze. Po dvou letech si to buď koupíš zase, nebo se rozhodneš zůstat u své poslední stažené verze. Tu pak můžeš užívat doživotně :) V podstatě kupuješ dvouleté právo na aktualizace.

Lord_Bigo | | 3. listopadu 2015 | 12:18 |

Ahoj, chápu dobře, že licence je na dva roky? Pak utrum, nebo žádné aktualizace či něco podobného? Chápu autora, že musí něco jíst, jen když jsem přemýšlel o koupi, tak sem si nevšiml časového omezení

Lenell | 1. listopadu 2015 | 18:26 |

Díky, ten odkaz je úžasný. Na dlouhé zimní večery, ale posouvá to zase někam jinam :)

hroch | 1. listopadu 2015 | 12:59 |

Ahoj Leonelli
Tady se podívej jak na ČS4 KVR.
https://www.youtube.com/watch?v=RXgibnPgBAQ