Instalátor se nezměnil - je anglicky, což je pro našince jen dobře - kromě toho, že uživatel odsouhlasí nečitelnou licenci psanou klikyháky (azbuka bez fontů v azbuce) jej zde nečeká žádné překvapení.
Po spuštění (jako administrátor) se nejprve objeví opět klikyháky, informující o provozování demoverze. Stačí odklepnout a objeví se hlavní nabídka. Ta je sice opět v azbuce, ale v sekci LNG stačí vybrat ENGLISH.LNG a menu (a větší část aplikace) se změní na angličtinu.
Součástí jsou dvě mapy, ukrajinská Kiev-Shevcenko ve verzi 7.5 je tratí se střídavou trakcí 25kV. A ruská trať Moskov-Vazma ( verze 7.3) je stejnosměrnou 3kV tratí. Popisy stanic u obou tratí v souboru start_kilometers.dat jsou opět v azbuce, takže opět klikyháky - ale to se dá přežít (a koneckonců upravit - FAR to zobrazí v korektní azbuce).
Lokomotiv máme k dispozici sedmnáct, konkrétně 2ES5K, EP1m, CHS2K, CHS4, CHS4 KVR, CHS4t, CHS7, CHS8, VL11m, VL82m, VL80t, VL85, TEP70, 2TE10U, M62, ED4m, ED9m.
První změna, která byla avizována a hned jsem ji zkoušel, zněla v překladu tak, že s ČS4 a ČS4 KVR můžete i v neplacené verzi jezdit libovolnou trať (střídavou) neomezeně dlouho. Byla tam poznámka o strojvůdci a tak jsem pojal podezření, které se potvrdilo - uvedené evidentně (viz obrázek dole) neplatí pro režim "Beginner" ale zřejmě jen "Professional". A ten se liší několika specialitami, z nichž nejméně podstatná je, že vám říká, co máte dělat. Takže když jsem konečně nahodil jističe, zapnul baterie, ponastavoval ventily pneumatického systému, odbrzdil ruční brzdu a otevřel přívod vzduchu k soupravě, ventily brzdy v kabině a pořád to nejelo, tak jsem toho nechal. Asi bych to dal, kdybych vylovil kdysi pracně vyzkoumaný postup, ale neměl jsem na to náladu. I v tom "Beginner" režimu to s přehledem válcuje v realitě konkurenční simulátory. Tento způsob demoverze není úplně šťastný. To už by bylo lepší omezení na jednu konkrétní, třebas krátkou trať. Ale s tím nic neuděláme, takže pojďme dále.
Po dvou letech mi vypršela koupená licence (o den) a obratem jsem zjistil, že zatímco u ruské verze (respektive v ruštině) to chce $8.5 tak přes PayPal to chce $14.99. Vznesl jsem přihlouplý dotaz, že mi to není jasné (mimochodem EU support mail už neexistuje) a čekám na odpověď. A připravuji si $15 - ne že by to byl nějaký majlant, ale moc férové to není. Doplňuji ráno: a koupil jsem za $15, abych vám udělal obrázky z exteriérů.
Pojďme k příjemnější věci: po klávese F9 se zobrazuje panel instruktora. Je pravda v ruštině (v grafickém režimu simulace funguje azbuka dobře) ale je to posun vpřed.
V první části ukazuje trať před vlakem. Je možné kliknout na úsek trati a zvolit mimořádnou situaci.
Shora dolů to je: "Lom koleje", "Osoba v kolejišti", "Vagón na kolejích", "Žlutý znak", "Začátek nebezpečného místa", "Konec nebezpečného místa", "Připravit se ke stažení sběrače", "Stáhnout sběrač", "Zvednout sběrač", "Signalista s žlutou vlajkou", "Signalista s červenou vlajkou", "Člověk signalizující Zastavte", "Vybočené/narezlé koleje", "Vybočené/narezlé koleje v protisměru", "Cesta do odbočky".
Žlutý znak předchází nebezpečné místo a nařizuje začít zpomalovat a připravenost k zastavení. Přes nebezpečné místo se smí jet maximálně 25 kmh, není-li rozkazem určeno jinak. Červená vlajka nařizuje zastavit, žlutá vlajka pokračovat rychlostí 25 kmh, není-li určeno rozkazem jinak.
V druhé části nabízí spoustu voleb k výběru. Opět jde o mimořádné situace.
Tady jen vyberu pár zajímavějších: 3 a 4 - lom koleje, 7 - automobil na přejezdu, 8 - osoba v kolejišti, 10,11 - vagón na kolejích, 12,13,14 - blížící se, začátek a konec nebezpečného místa, 33,34 - zeslabit a zesílit mlhu, 35 - snížená adheze (při dešti například), 47 - petarda na kolejích, 48 - žlutá vlajka, 49 - červená vlajka, 50 - zastavení, 61,62 - zesílení a zeslabení deště.
Oboje dvoje šlo udělat už dříve, přes scénáře a případně klávesové zkratky (plné verze), ale tohle je jednodušší.
Na spodním obrázku je mimořádnost "vybočení koleje". Signalisty se mi nepodařilo zobrazit - asi mají dovolenou :)
A osoba v kolejišti.
Přibyla nám nová lokomotiva. Jedná se o VL85, původně sovětskou dvoučlennou střídavou nákladní lokomotivu pro hlavní tratě. Její maximální rychlost je 110 kmh, trvalý výkon 9360 kW. Kód pro použití ve scénáři je 885.
Kabina obsahuje i KLUB-U.
Obsahuje i schémata řídících obvodů.
V kabině TEP70 je opraveno světlo při externím pohledu, lokomotiva má také nově přidané stěrače a prvky na schématu.
Tip: Pomocí dvou F9 si "zapnete" déšť (62), stěrače se pak zapínají SHIFT+BACKSPACE a vypínají BACKSPACE.
Lokomotiva ČS4T má změněnou texturu ovládacího panelu.
U lokomotiv VL80T a VL11M byl doplněn výpočet spotřeby paliva.
U lokomotivy 2ES5K změněny algoritmy změny tahu.
Lokomotiva ČS2K má nyní doplněny prvky schématu, ruční brzdy a panel automatů.
U lokomotivy ČS7 je doplněna indikace brzdového válce.
U lokomotivy EP1M doplněno schéma řídících obvodů.
Přidány nové, detailněji zpracované RŽD vagóny (new_default_rzd).
Přidán pohled cestujícího (u vagónu s inside.dmd). Je dostupný podobně jako externí pohled v placené verzi.
Edit: zřejmě jej v uvolněné verzi zase odstranili. Ono to sklidilo kritiku s tím, že je to k ničemu - což je :)
A opraveny různé drobnější chyby.