Rychlovlak ICE-T (EEP 10)

V dnešním díle o simulátoru modelové železnice EEP-X, nebo chcete-li "Eisenbahn-X", si ukážeme jak na elektrifikovanou vysokorychlostní trať a prosvištíme po kolejích německou ICE T soupravou.

Dosud jsme si stavěli "obyčejnou" trať, pro ICE-T ji musíme postavit trochu bytelnější.

Především, místo dřevěných pražců použijeme betonové, budeme tedy pracovat s kolejivem "UIC60 1435mm Betonshwelle ABS LZB 3D", z uvedeného popisu navíc vyplývá, že trať je vybavena LZB, což vizuálně znamená, že mezi kolejemi je veden kabel zabezpečovacího systému LZB. Kdo by nevěděl, co je LZB, tak je to jeden z německých zabezpečovacích systémů.

Druhou změnou, kterou uděláme, je protažení našeho oválu. Přeci jenom, pro vysoké rychlosti je třeba více prostoru (ono to ale ani pak neodpovídá reálným poměrům).

Třetí věcí je elektrifikace. Trolej nad kolejemi se zajistí jednoduše zašrtnutím "Elektrisch" a ještě si doplníme sloupy.

A poslední změnou je převýšení kolejí v oblouku. Převýšení se nastavuje u koleje to zvlášť pro začátek a pro konec koleje. Pokud je například 0 a -8, tak na začátku jsou koleje v rovině, na konci je pravá kolej výše než levá. Pokud v celém úseku mají být koleje převýšené (uprostřed oblouku) tak se zadávají obě hodnoty stejné, například -8 a -8.

Je třeba začít zhruba ve čtvrtině a dole, aby se tam ten větší oblouk pak vešel.

A připomínám zaškrtnutí Elektrisch.

Shrnu-li předchozí věci, tak uděláme toto:

9 x rovná, 60m, bez převýšení
Úhel (Winkel) 30, Poloměr (Radius) 150, Převýšení koleje (Gleisueberhoehung) 0 a -8
Úhel (Winkel) 30, Poloměr (Radius) 150, Převýšení koleje (Gleisueberhoehung) -8 a -8
Úhel (Winkel) 30, Poloměr (Radius) 150, Převýšení koleje (Gleisueberhoehung) -8 a 0
9 x rovná, 60m, bez převýšení
Úhel (Winkel) 30, Poloměr (Radius) 150, Převýšení koleje (Gleisueberhoehung) 0 a -8
Úhel (Winkel) 30, Poloměr (Radius) 150, Převýšení koleje (Gleisueberhoehung) -8 a -8
Úhel (Winkel) 30, Poloměr (Radius) 150, Převýšení koleje (Gleisueberhoehung) -8 a 0

Poznámka: komu by se těch -8 zdálo moc (kolej se na jedné straně až utápí v terénu), může zkusit menší hodnotu.

Teď bychom tedy měli mít ovál velký skoro jako celá mapa, nad kolejemi je natažený drát trolejového vedení.

Aby nám drát nevisel jen tak ve vzduchu, umístíme trolejové sloupy, které vybereme ze sekce objektů Immobilien, sekce Verkehr, podsekce Oberleitungsmaste, objekt "DB 2m5".

Sloupy umísťujeme vždy na místa označená na kolejích kruhem, tam jsou přechodová místa troleje. Natáčíme je kolmo ke kolejím.

Ve 3D okně nasadíme ICE vlak, konkrétně vlak ICE-T, řada BR 411, sedmivozová varianta, výkon 4000 kW, maximální rychlost 230 kmh, napájení 15kV AC. Tyto soupravy, díky naklápěcí skříni, mohou jezdit i na běžných (nejen vysokorychlostních) tratích.

Vše budeme vybírat ze sekce Rollmaterial, Bahn, Normalspur 1435mm, Triebwagen.

Vkládáme zleva doprava takto:

411.5 /DBAG ICE 411-559/ řídící/koncový + trafo ( po vložení otočit aby kabina byla vlevo)
411.6 /DBAG ICE 411-659/ motor
411.7 /DBAG ICE 411-759/ motor
411.8 /DBAG ICE 411-859/ vložený
411.2 /DBAG ICE 411-259/ motor
411.1 /DBAG ICE 411-159/ motor
411.0 /DBAG ICE 411-059/ řídící/koncový + trafo

Standardně má vlak stažené sběrače. Aby je zvednul, tak umístíme na kolej kontakt typu "Fahrzeug", vybereme v sekci "Steurung von Achsen" objekt "Stromabnehmer" (proudový sběrač) a posuvník "Position" přehodíme zcela doprava. Jak vlak najede na daný kontakt, zvedne sběrač. Tímto jde docela dobře udělat i přejíždění izolovaných úseků se stažením (pozice doleva) a zvednutím (pozice doprava) sběrače.

Pokud chcete sběrače zvednout ručně a hned (bez přejetí kontaktu), uděláte to výběrem dole v menuálním režimu řízení, s vybraným konkrétním vozem a zvoleným prvkem "Stromabnehmer". Druhé, co můžete změnit, je odstranění čelní masky "Bugklappe". Všimněte si, že takto lze zvedat třeba sběrač jen na některých vozidlech. Naopak lokomotivy se dvěma sběrači mají ty prvky dva, "Stromabnehmer1" a "Stromabnehmer2".

A finále necháme vlak svištět 200 kmh rychlostí:

Pro dnešek všechno.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [6]

Leonell | 1. února 2015 | 10:08 |

Samozřejmě Marklin :)
Taky je k tomu video od Ruuda:
https://www.youtube.com/watch?v=rRzSmsCw_ts

Leonell | | 1. února 2015 | 10:05 |

Pavel: moje osobní obecná zkušenost je, že pokud něco vychází v "rodném" jazyce a následně je pod tlakem komunity překládáno do samostatné anglické verze, tak je lépe se přizpůsobit jejich verzi v jejich jazyku :)
Pokud se týká kolejí Piko (a spol) tak co si pamatuji tak existují šablony kolejiva, tuším jsem si tenkrát hrál s šablonami Maerlin. Nicméně se mi nepodařilo spasovat složitější úseky tak jsem vzal zavděk těmi typy co jsem pak i zde ukazoval. Ale máš pravdu, že by bylo lepší dělat to z "reálných" kusů.
Pokud se týká chování výhybek a návěstidel, tak něco k tomu je ve starších dílech tady.

Pavel | | 26. ledna 2015 | 14:21 |

Koupil jsem Eisenbahn-X Expert před vánoci v naději, že tu Němčinu nějak zkousnu. Nezkousnul jsem. Co se týče naučení se prvních kroků, začal jsem až díky anglictým tutoriálům Ruuda Boera na youtube - stačí zadat EEP-X tutorial. Jak Ruud tak Leonell mají ke geometrii kolejiva docela svérázný přístup. Pokud dělám simulaci modelového kolejiště držím se geometrie daného kolejiva - pro Piko A-Gleis je výhybka dlouhá 20,8m a odbočení je 15° R79m - hodnoty dostanu v podstatě z toho, že si vezmu popis kolejiva Piko a vynásobím 87. Pokud stavím simulaci reálného nádraží pak dodržuji geometrii výměn dle aktuálních norem SŽDC. Kde ale aktuálně končím tak to je automatizace kolejiště - senzory, chování výhýbek, detekce zda je kolej obsazená či nikoliv atd. Rozhodl jsem se postavit si stanici Wiesenbach na Arlbergské dráze kterou jsem chtěl mít v reálu doma, ale poslední volnou místnost v domě zabrala manželka. Nakoupil jsem si vozidla a návěstí ÖBB III a IV epochy, a marně jsem hledal jak elektrikám postavit sběrače. Našel jsem to zde, čímž velké díky Leonellovi za jeho rychlosérii. Zajímalo by mě kolik lidí v ČR si s EEP hraje. V obchodě jsem našel jen pár českých strojů - laminátku, CD-jet. Dost mi chybí možnost nějak si vymodelovat své vozidla, budovy atd. Psal jsem si s klukem co dělal Anhalter Bahnhof (ahbmozk) - ten mi ke koupi desáté verze pokondoloval - s tím, že on to své megadílo tvořil s přáteli ve verzi 6.1 - neboli poslední verzi co měla vestavěný editor budov a tak si kolem tratě postaví co je třeba a není závislý jen na databázi a tomu co je v obchodě. Co se týče anglické verze: Railroad-X - chodáci co do toho šli si neskutečně stěžují - žádná podpora, žádná kompatibilita. Vývojáři se omlouvají, že je to jinak kódováno a tím bohužel přišli o kompatibilitu s německou verzí. Ani stránky Trendu jako výrobce v Angličtině moc nefungují - co já se nazlobil, než jsem pochopil, že vyhledávání, filtry atd. fungují jen v německé verzi stránek. Zakoupil jsem addon s ovládacími prvky - Ruud jej používá a bez něj mi jeho tutoriálové data nejdou nahrát. Download link nefunguje - psal jsem už 2x na support e-shopu (v angličtině) ale 14 dní bez jakékoliv odezvy. Připadne mi to jako projekt pro Německé hračičky se kterým se ani moc nechtějí dělit. Každopádně pro mě i přes nedokonalosti je to pořád ten aktuálně nejlepší dostupný simulátor modelové železnice.

Leonell | 10. června 2014 | 09:19 |

DvěČárky: opravil jsem to.

-- | 10. června 2014 | 07:13 |

Aby nám drát nevysel jen tak ve vzduchu,....

No jo. Set s predponou Vy... Ze me to nenapadlo. :-D

gombicek | 9. června 2014 | 18:04 |

Inak ak by niekoho zaujimalo tak na Steame je pod nazvom Railroad X, tato verzia v anglictine, akurat teda netusim ako to v tom pripade bude s kompatibilitou roznych addonov co maju priamo na svojom obchode.