EP07 v Maszyna 2013

Můj první článek k simulátoru Maszyna seznámí s vedením nákladního vlaku mezi městy Alakowice a Baltyk. Je určen primárně pro ty, kteří si chtějí simulátor vyzkoušet.

Nejprve si stáhněte připravený scénář "baltyk_zima_2.scn" a umístěte jej do adresáře "scenery" v instalaci Maszyna. Jedná se o lehce upravený scénář standardně dodávaného "baltyk_zima.scn". Důvodem úprav je jednak použití lokomotivy EP07, která je lépe simulována než standardně užitá řada 182 a také rozdělení vlaku tak, aby bylo nutné nejprve připojit soupravu.

Scénář "baltyk_zima_2.scn"

Použijte pravé tlačítko myši a "Uložit jako", pokud se vám to otevírá v prohlížeči jako text.

Po startu simulátoru "rainsted.exe" vyberete tento scénář a zvolte soupravu / lokomotivu EP07.

Po startu scénáře se objevíme v kabině lokomotivy EP07.

EP07 je polská elektrická stejnosměrná (3kV) lokomotiva, nástupce typu EU07. Nejvyšší rychlost 125 kmh, výkon 2MW. Vyrobeno 97 kusů.

Lokomotiva EP07 před soupravou v Alakowicích.

Najet na soupravu cisteren musíme z druhé kabiny, my jsme automaticky v první. Takže stiskneme [END] pro průchod do strojovny (můžeme si to dovolit, lokomotiva je vypnutá) a ještě jednou [END] pro průchod do druhé kabiny.

Kabina EP07.

Pomocí [SHIFT+V] spustíme pomocný kompresor a necháme natlakovat zásobník na dostatečný tlak pro zdvih sběračů a zapnutí hlavního vypínače. Po asi minutě činnosti se sám vypne. Ne všechny lokomotivy v Maszyna to umí.

Nyní zdvihneme sběrač pomocí [SHIFT+O], naběhne ukazatel napětí v troleji.

Podržíme hlavní vypínač [SHIFT+M] a počkáme rozsvícení zeleného světla.

Zapneme měniče a ventilátory [SHIFT+X], ozve se zvuk jejich roztočení, chvíli počkáme až se ustálí.

Zapneme kompresory [SHIFT+C], ozve se zvuk jejich činnosti a začne zvolna stoupat tlak v hlavním zásobníku (pravý ukazatel). Počkáme na natlakování, kompresor se automaticky vypne po dosažení 0.8 MPa v hlavním zásobníku.

Ověříme odbrzděnou lokomotivní brzdu [Num7].

Odbrzdíme vlakovou brzdu [Num4], rozsvítí se modrá indikace, tlak v průběžném potrubí (prostřední ukazatel) stoupne na 0.5 MPa a tlak v brzdovém válci (levý ukazatel) klesne na nulu.

Řadič směru jízdy posuneme [D] do směru vpřed.

Zařadíme první stupeň [Num+] a necháme lokomotivu rozjet až k vagónům, vyřadíme pomocí [Num-].

Necháme lokomotivu lehce tlačit na vagóny a zabrzdíme ji lokomotivní brzdou [Num1], plné zabrždění vidíme na tlaku v brzdovém válci (levý).

Vypneme lokomotivu, tj. vyřadíme jízdní stupně (jsou-li) [Num-], směr dáme na neutrál [R], vypneme kompresory [C] a ventilátory [X], hlavní vypínač [M] a stáhneme sběrač [O].

Vystoupíme z lokomotivy [F4] a vlezeme mezi ni a vagóny (šipky, PgUp, PgDn, otáčení myší).

Pomocí [INS] postupně propojíme šroubovky, dalším [INS] brzdové spojky hlavního potrubí (červené). U osobního vlaku bychom pomocí [INS] ještě zapojili spojky napájecího potrubí (žluté). Případné rozpojení se prování [DEL].

Šroubovky zajistí přenos tažné síly, nárazníky pak přenos síly tlačné. U nákladních vlaků se zapojují červené spojky, sloužící k propojení průběžných potrubí a zajišťujících tak brzdění vlaku. U osobních vlaků se také zapojují žluté spojky, které vedou stlačený vzduch pro obsluhu například dveří či WC. Dále se u osobních vlaků zapojuje elektrický kabel, který slouží pro elektrické vytápění vagónů.

Napojení lokomotivy a soupravy.

Můžeme zkontrolovat v externím pohledu, zda na posledním vagónu jsou umístěny cedule "Konec vlaku". Přepínají se [SHIFT] a [SHIFT+T].

Tip: Jak bylo uvedeno, posouváme se šipkami, otáčíme myší. Ten posun jde urychlit pomocí SHIFT a hodně zrychlit pomocí CTRL.

Poslední vagón s nasazenými návěstmi "Konec vlaku."

Vrátíme se na lokomotivu [F4] a projdeme do první kabiny [HOME], [HOME] (opět - strojovnou procházíme při vypnuté lokomotivě).

Zdvihneme sběrač [SHIFT+O], podržíme hlavní vypínač [SHIFT+M], ventilátory [SHIFT+X] (počkat) a také kompresory [SHIFT+C], opět počkáme na dotlakování a vypnutí kompresoru.

Nastavíme režim brzdění vlaku. Máme nákladní vlak, nastavujeme režim G [B], u osobního by to byl režim P [SHIFT+B], u rychlíku režim R [CTRL+B]. Vybraný režim (BRAKE DELAY) je vidět po stisku F2 a má dosti zásadní vliv na průběh brzdění. Ne všechny lokomotivy v Maszyna to umí měnit.

Režim G je tzv II. způsob brzdění. K vývinu brzdného účinku (zabrzdění, odbrzdění) je třeba až 3x delší doba než u I. způsobu brzdění (osobní vlaky, režim P).

Ověříme zabrzděnou lokomotivní brzdu [Num1].

Odbrzdíme vlakovou brzdu [Num4] a po ustálení lehce zabrzdíme [Num2]. Nyní by pověřený pracovník provedl zkoušku brzdy, my bychom pak od něj převzali vyplněnou a podepsanou Zprávu o brzdění.

Rozsvítíme světla [SHIFT+I a SHIFT+Y], odbrzdíme lokomotivní brzdu [Num7] i vlakovou brzdu [Num4].

Pro jistotu ověříme ukazatele tlaku, měli by být zleva 0 MPa v brzdovém válci (odbržděno), 0.5 MPa v průběžném potrubí a 0.8 MPa v hlavním zásobníku.

Připraveni k jízdě.

Zvolíme směr vpřed [D] a zařadíme postupně jízdní stupně [Num+].

Vlak se dá do pohybu.

Během jízdy se může rozsvítit indikace tlačítka bdělosti či vlakového zabezpečovače. Je třeba potvrdit [SPACE]. Pokud nereagujeme, zazní varovný tón a pokud ani to nepomůže, je vlak automaticky zastaven.

Nejprve míjíme návěstidlo, ukazující zelenou nad oranžovou, neboli "čtyřicet pak volno". Přes výměny musíme dodržet rychlost do čtyřiceti. Vždy to platí pro celý vlak.

Zhlaví Alakowice.

Následující návěst s půlkruhem značí "Pískejte" (je tam přejezd), což provádíme [A].

Pak je dvojice mostů a za nimi návěstidlo s návěstí "Volno" (zelená).

Vlak vjíždí do zářezu a projíždí okolo tří návěstidel s "Volno".

Následuje návěst "Zastávka" a za ní pak ona zastávka.

Za ní návestidlo s "Volno" a most.

Přes most.

Za mostem dvojice návěstidel "Volno" a pak návěstidlo s blikající oranžovou, čili "čekejte čtyřicet". Podle aktuální rychlosti přibrzdíme pomocí [Num2] či [Num5]. Je třeba včas brzdění vypnout [Num4]. Vedeme nákladní vlak s brzdou G a tam jsou brzdy s pomalou reakcí, takže chvíli trvá, než začne vlak brzdit anebo odbrzdí.

Vjíždíme do stanice Baltyk a na konci je dvojice oranžových, říkající "čtyřicet a následuje stůj".

Projedeme přes výměny, které nás vedou doprava, před dalším návěstidlem, ukazujícím "stůj" (červená), zastavíme pomocí [Num8]. Opět je třeba s předstihem, já to dělám zpomalením přes [Num2] na 20 kmh a pak už se tou [Num8] dá zastavit na poměrně krátkém úseku (určitě se dá nacvičit i lepší postup).

Baltyk.

Po chvíli projede osobní vlak a rozsvítí se místo "stůj" návěst "čtyřicet a volno" (zelená nad oranžovou). Můžeme pokračovat.

Jednou se mi stalo, že ten vlak nepřijel a ta červená tam byla navěky. Píšu to, abyste věděli, že i to (asi chyba scénáře) může nastat.

Projíždíme zastávkou. Můžeme houknout [A].

Následuje izolovaný úsek, kde bychom měli vypnout proud (sjet z výkonu [Num-] a vypnout odběry [C], [X] a hlavní vypínač [M], případně i stáhnout sběrač [O]), po projetí opět proud zapneme.

Pak je dvojice pomalých jízd, nejprve "čtyřicet" a pak "třicet". Přibrzdíme pomocí [Num2].

Na dalším návěstidle bliká oranžová, tj "následuje čtyřicet".

To také návěatí další návěst, dvě oranžové nad sebou, "čtyřicet a následuje stůj".

Míjíme modrou na návěstidle pro posun, to ignorujeme, neplatí pro nás.

Vlak sjíždí doprava na odstavnou kolej, na konci je návestidlo se "stůj", pomocí [Num8] zastavíme.

Konec jízdy.

Vypneme lokomotivu, tj. vyřadíme jízdní stupně (jsou-li), směr dáme na neutrál [R], vypneme kompresory [C] a ventilátory [X], hlavní vypínač [M] a stáhneme sběrač [O].

Vystoupíme z lokomotivy [F4] a jdeme domů :)

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [4]

Sausik | | 28. února 2013 | 19:34 |

Prosím vás potřeboval bych pomoc, když jsem dal ten scénař, zvolím si ep07 není tam ten náklad co stím mám udělat

Vyteq | 22. února 2013 | 14:08 |

Vřele doporučuji "paczku" SPKS. U již zmíněné řady 181/2 řeší problém s režimem brzdění G/P. Dále se trochu přibližuje ovládání brzdiče DAKO BS/2, byť s menší nesrovnalostí, neboť po odbrzdění např. o 2 a více "zoubků" zavede vysokotlaký plnící švih a potom teprve zabrzdí na tlak odpovídají danému brzdění. V soupravě to má nedostatek, že mnohdy opět "nechytí". Toto odbourání Oerlikon brzdiče je ovšem v celém simulátoru pro všechny řady lok., čili je na hráči, co si určí jako víc vyhovující. Co se týče pom. kompr. nevím, zda-li se dá u šestikoláků použít i s SPKS. Pravděpodobně ne, protože jsem vždy bez problémů šestikolo nahodil.

Leonell | 10. února 2013 | 18:52 |

Martin: problém je, že 182 má nějak podivně udělaný ten pomocný kompresor, páč nekompresuje a hlavně neumí přepnout typ brzdění na G. Aspoň mně to nešlo (F2 a B).
Se sběračem máš pravdu. Jsou tam dvě místa, to první je "stáhni sběrač", tam se dle předpisu sběrač stáhnout musí, druhé místo (to je skoro až na konci), má návěst "vypni proud" (v popisu ho ještě doplním), tam stačí vypnout odběr, sběrač může zůstat nahoře. Diskuze proč je někde "vypni proud" a jinde "stáhni sběrač" je docela zajímavá i u reálné železnice, včetně zastánců na obou stranách :) Každopádně (bohužel) v Maszyne se nic nestane, když to projedeš se sběračem i odběrem. Mělo by to jít ošetřit scénářem, je tam event "odběr", takže pokud by na izolovaném úseku byl aktivní, tyk by se mohlo vyvolat něco reálně strašného, od výpadku ochran po stržení troleje a konec mise. Ohledně pomocného kompresoru - ano, nepotřeboval. Opět nejspíš nesimulováno. V reálu, pokud by lokomotiva byla odstavená delší dobu, tak bez toho se nechytáš.

Martin | 10. února 2013 | 17:03 |

Tento scénář mám nejradši s 181(182).Kromě toho prudkému brždění v Baltyku,který je už nacvičený.Co se týče toho izolovaného úseku,tam je značka stáhni zběrač-tam se musí stahovat sběrač.A co se týče toho pomocného kompresoru Shift+v tak ten jsem nikdy nepotřeboval.