ZD Simulator a KLUB-U

Dneska si povíme něco málo o ruském zabezpečovacím vlakovém systému KLUB-U a hlavně o jeho použití v simulátoru ZDSIM. Trochu se obávám, že nebudu umět popsat všechny vazby co to má, ale popíšu to podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Tak pojďme na to.

Systém KLUB-U je vlakový zabezpečovací systém, používaný v Rusku a v post-sovětských státech. Zkratka znamená "Kompleksnoe lokomotivnoe ustrojstvo bezopasnosti - unificirovannoe", čili jednotné lokomotivní zabezpečovací zařízení.

Zařízení má následující funkce:

  • přijímá a dekóduje signály ALS (ALSN) z kolejí
  • zobrazuje stav následující návěsti na návěstním opakovači
  • kontroluje povolenou rychlosti v závislosti na příjmu ALS signálu a ve vazbě na elektronickou mapu trati
  • provádí automatické zastavení vlaku před návěstí zakazující jízdu (na kódovaném úseku)
  • ukládá údaje o pohybu lokomotivy (jakási "černá skřínka")
  • příjemá a provádí příkazy přijaté digitální radiostanicí
  • příjimá a dekóduje aktuální polohu pomocí satelitů GLONASS a GPS
  • určuje přesnou pozici na trati sloučením údajů ze satelitů s údaji z elektronické mapy trati
  • zobrazuje vzdálenost k dalšímu objektu na trati
  • hlídá dodržení rychlosti průjezdu kolem objektu na trati
  • vyžáduje obsluhu tlačítka bdělosti
  • shromažďuje údaje před zahájením pohybu vlaku
  • zobrazuje tlak v brzdovém systému
  • umožňuje zadat přes 40 možných parametrů

ZDSIM simuluje většinu (byť ne všechny) funkce reálného zabezpečovače.

Panel BIL-U, ovládací rozhraní k KLUB-U.

  • 1. Indikátor režimu, P = jízda vlak, M = posun
  • 2. koordináty satelitního systému GLONASS/GPS
  • 3. aktuální čas (Moskevský)
  • 4. návěstní opakovač
  • 5. digitální ukazatel aktuální rychlosti
  • 6. digitální ukazatel povolené rychlosti
  • 7. analogový ukazatel aktuální rychlosti
  • 8. analogový ukazatel povolené rychlosti
  • 9. indikace směru pohybu
  • 10. vzdálenost k dalšímu objektu
  • 11. název dalšího objektu (svetofor = návěst)
  • 12. kód dalšího objektu (číslo návěsti)
  • 13. tlak v průběžném potrubí
  • 14. tlak v hlavním vzduchojemu
  • 15. frekvence ALSN (25,50,75 Hz, EK = elektronická mapa)
  • 16. identifikace vlakové cesty
  • 17. zrychlení
  • 18. brzdění
  • 19. klávesa P pro zadávání informací o pozici
  • 20. klávesa I pro zadávání
  • 21. klávesa L pro zadávání informací o vlaku
  • 22. klávesa K pro zadávání příkazů
  • 23. klávesa VK pro umožnění projetí zakazující návěsti
  • 24. klávesa RMP pro změnu režimu jízdy (VLAK/POSUN)
  • 25. klávesa F pro změnu frekvence ALSN
  • 26. indikátor žádosti o prověrku bdělosti

V simulátoru není klávesnice na BIL-U funkční, pro ovládání se používá vysouvací klávesnice, vytahovaná z pravého boku okna simulátoru (popis KLUB-U).

Nastavení KLUB-U před jízdou

Kontrola

Strojvedoucí nejprve musí vložit registrační kartu do otvoru na pravé straně zařízení BIL-U (to samozřejmě není simulováno), pro různé trati se používají různé karty. Na kartu (chápu-li správně) se zapisují informace o nastavení a o průběhu jízdy.

Kontroluje se, zda je aktivní jízdní režim P, správný zobrazovaný čas (moskevský čas získaný ze satelitů GLONASS), správný tlak v brzdícím systému, indikace frekvence ALSN systému (25 / 50 / 75 Hz). Dále se kontroluje indikace vlakové cesty (0), koordináty získané ze satelitů, indikátor rychlosti musí ukazovat 0, indikátor připravenosti karty k zápisu (nesimulováno).

Nastavení jasu displeje

Stiskem klávesy I se cykluje různým jasem displeje tak, aby byly údaje dostatečně viditelné ale neoslňovaly.

Nastavení frekvence ALSN

Stiskem klávesy F se nastavuje správná frekvence ALSN.

Pozice vlaku

Stiskem klávesy P se nastavují parametry vlaku. Nejprve se objevi text "Nomer puti" (číslo vlakové cesty), zadává se 1 pro lichou, 2 pro sudou kolej, pak šipka nahoru, objeví se text "Priznak prav", zadává se 1 pro správný směr, 2 pro nesprávný smer, pak šipka nahoru.

Nyní se objeví číslo následujícího návěstidla a změní se nejvyšší povolená rychlost dle reality (červené číslo). Toto v reálu může chvíli trvat.

Jestli chápu správně, tak se údaj o poloze, zjištěný pomocí satelitů GLONASS/GPS, porovná s elektronickou mapou, z vloženého čísla vlakové cesty se dopřesní poloha (přeci jen satelitní navigace není až tak přesná) a zadaný směr jízdy (správná/nesprávná) určí kam vlak pojede. Z elektronické mapy je pak jasné, jaký objekt je před vlakem.

Identifikace vlaku

Následuje zadávání údajů o vlaku jako takovém. Stiskne se L, objevi se text "Nomer masinista", zadává se osobní číslo strojvedoucího, pak šipka nahoru. Objeví se text "Nomer poezda", zadává se číslo vlaku, pak šipka nahoru. Objevi se text "Kolicestvo osej", zadá se počet os soupravy, pak šipka nahoru. Objeví se text "Kolicestvo vagonov", zadá se počet vagónů, pak šipka nahoru. Objeví se text "Massa poezda", zadá se hmotnost vlaku, pak šipka nahoru.

Příkazy

Pro dodatečnou konfiguraci se používají příkazy. Po stisku klávesy K se objeví text "Vvedite kommandu", zadává se číslo příkazu, pak šipka nahoru pro potvrzení.

  • K2 - změna podsvícení BIL
  • K4 - zafixovat čas zastávky (doba stání)
  • K5 - vstup do menu trvalých nastavení /nesim./
  • K6 - ruční změna pozice a důvod /nesim./
  • K10 - číslo karty /nesim./
  • K30 - vypnutí testu BIL /nesim./
  • K31 - zapnutí testu BIL /nesim./
  • K45 - číslo aktivní kabiny
  • K46 - číslo aktivní sady KLUB-U
  • K47 - číslo DPS /nesim./
  • K80 - tlak v brzdovém potrubí
  • K81 - tlak v brzdovém válci
  • K82 - tlak v zásobníku /nesim./
  • K83 - tlak v průběžném potrubí /nesim./
  • K122 - tlak ukazuje v Pascalech
  • K123 - tlak ukazuje v kg/cm2
  • K799 - jizda s neaktivním autoblokem (bílé na opakovači)
  • K800 - zrušení režimů K799 a K809
  • K809 - jízda po poloautobloku

Zdroj:
Reálný popis ve formě videa (rusky)
Reálný návod (rusky)

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [7]

michawel | 26. ledna 2013 | 09:56 |

No vzhledem k dobrým zprávám kolem té nové verze (ta angličtina), tak se brzo platícím stanu taky. Já bohužel patřím do té ruštinou nepolíbené skupiny lidí, takže mi bukvice značně stěžovaly orientaci :)

Leonell | 25. ledna 2013 | 08:27 |

Mým koníčkem jsou železniční a letecké simulátory, přičemž ZDSIM je v mých očích nejreálnější simulátor VEDENÍ vlaku, co dnes existuje. A pokud tam v tom chceš nějak jezdit, tak ti holt nezbyde, než studovat ruské/ukrajinské reálné předpisy, což je jedině dobře, protože to ukazuje, jak reálně je to udělané. Nevýhodou je, že kdo neumí aspoň tochu rusky tak má problém a proto sem píšu ty postřehy pro ostatní. Samozřejmě, kdyby to umělo naše československé lokomotivy a systémy (i když CHS jsou taky naše lokomotivy :) ) tak bych byl jenom rád. Obávám se, že dokud nebude v této věci více platících uživatelů tak o tom můžeme maximálně snít.

Renso | 24. ledna 2013 | 23:28 |

Vďaka za tip, podľa toho čo som našiel na nete by to malo fungovať, aj u nás. Pozriem sa na ten PayPal ale až v pondelok, kvoli pracovným povinnostiam cez víkend. Vzhľadom na tvoje odborné články, myslel som že sa niečím podobným aj živíš. Či len ruština je tvoj koníček?

Leonell | 24. ledna 2013 | 20:07 |

Pokud máš platební kartu, s níž jde platit po internetu, tak si zařídíš účet na webu PayPalu a přiřadíš si tam tu platební kartu. Pak můžeš PayPalem platit a oni si budou ty peníze strhávat z té karty. PayPal je ale anglicky, což může být někdy problém. Pokud máš ten PayPal tak pak už ti můžu poslat kontakt na jednoho člověka ze ZDSIM týmu, co má na starosti anglické zákazníky a on pošle jeho PayPal kontakt, kam ty peníze poslat (je to platba Paypal-Paypal). Pak už Ti přijde na email kód a žádost o údaje o Tobě (pro změnu rusky), je tam kde bydlíš, jaký je tvůj vztah k tomu simulátoru. Oni ten kontakt s ne-ruským světem pořád vylepšují, možná se už dneska dá všechno vyřídit přes toho "Angličana" (anglicky komunikující Rus). Se vším pomůžu, když budeš chtít. Co se rad týká, piš sem - všechno určitě vědět nebudeme, speciálně ty technické věci typu "nesvítí XX jakou páčku zmáčknout", páč taky nejsem od fochu :)

Renso | 24. ledna 2013 | 11:46 |

Baviť ma to baví, hoci nie som od fachu, a s mnohými a mnohými vecami by som potreboval poradiť. Hrajem to už dlhšiu dobu a už dávnejšie som si to chcel zakúpiť,len mi tá hra nešla od verzie 4.8.8, tak to nemalo zmysel kupovať. Ešte som cez PayPall nič nekupoval a nemám s tým skúsenosti, tak či nemá niekto nejaké postrehy pri kúpe ZD aby som vedel ako na to a čomu sa vyhnúť.

Leonell | 24. ledna 2013 | 10:02 |

Děkuji. O nikom ze Slovenska nevím, ale protože je tam unikátní kód poplatný počítači tak je to nejen licenčně, ale i fakticky nepřenosné. Dneska už to umí naštěstí prodávat i přes PayPal (byť je to dražší), takže to jde vcelku snadno pořídit. Ale chce to nejprve pečlivě vyzkoušet, jednak aby to fungovalo na konkrétním PC (to asi bude) a druhak aby to bavilo.

Renso | 23. ledna 2013 | 19:53 |

Klobúk dole za precízny článok. Neviete o niekom zo Slovenska, kto si kúpil plnú verziu ZD Simulátora?