OMSI

Pozvolna se snášející sněhové vločky padají na namrzlý asfalt a opatrně jedoucí auta jej víří na všechny strany. Zatímco na zastávce autobusu se snažíte vyluštit tajemství jízdního řádu, opodál stojící maminka zahřívá ruce malému děvčátku a zachumlený pán marně přesvědčuje zapalovač o jeho hlavním účelu - stojíce demonstrativně metr za označníkem zastávky.

Pět minut do příjezdu, kolem projíždí nadějně vypadající autobus, šanci zhatí škodolibé žluté diody hlásající "SLUŽEBNÍ JÍZDA".

Konečně přijíždí ten správný, na jehož panelu září "JIRÁSKOVO NÁMĚSTÍ, SMĚR NÁDRAŽÍ". Pán típajíce sotva zapálenou cigaretu zamumlá "Jede načas" a nikoho nenechává na pochybách, že to nemyslí jako pochvalu - ale to již se hrnete do vyhřátého autobusu. Nuceně usměvavý řidič vydá lístek a vy se můžete posadit a vychutnávat teplíčko.

Že to znáte? A co si to takhle vyzkoušet z druhé strany?

Pokud vlastníte oprávnění skupiny D, profesní průkaz na autobusy a prošli jste zdravotními testy, pak navštívíte nejbližší společnost zabývající se autobusovou dopravou a poptejte práci řidiče :)

A my ostatní si zakoupíme OMNIBUS SIMULATOR ( http://www.aerosoft.com ).

Součástí jsou dvě města. Velká trať (a hardwarově náročná) v Berlíně Spandau, prezentující stav z roku 1986 a smyšlená a ukázková linka vesničky Grundorf.

U simulátoru je editor, kde si můžete s trochou úsilí vymodelovat vaše město, ať už smyšlené nebo skutečné. vytvoříte silnice, křižovatky, umístíte zastávky, depa, určíte pravidla pro AI dopravu i jízdní řády autobusů. A samozřejmě okolí - domy, stromy atd. Používáte buď vestavěné objekty či si můžete udělat vlastní, fotorealistické. Stejně tak si můžete přidávat autobusy - buď z komunity nebo vlastní tvorbu.

Já teď stručně na příkladu krátké Grundorfské linky předvedu, jak takové řízení v simulátoru funguje.

Nejprve si spustíme simulátor, to se dělá přes Aerosoft menu (aspoň u download verze), kde je také vstup do editoru a k dokumentaci.

Vybereme mapu Grundorf, zvolíme nahrání mapy bez autobusů "Load map without buses" a klikneme Start.

Objeví se nám scenérie a v ní najetý AI autobus, my ale chceme jízdu podle našeho úvodníku. Proto stiskem ALT vyvoláme nahoře menu (není-li) a vybereme hodiny. Nastavíme datum 12.1.1988, čas na 10:00:00.

V menu vybereme Počasí (mráček), přecvakneme na UserDefinedWeather a nastavíme Temperature na -7C a Precipitation (srážky) na Snow/134 (sníh).

Mimochodem - všimněte si, že vpravo dole můžete zaškrtnou reálné aktuální počasí výběrem letiště. Malým fíglem jdou přidat i česká letiště: Praha LKPR, Brno LKTB, Karlovy Vary LKKV, Ostrava LKMT, či další, která vystavují svůj METAR pro účely letecké dopravy.

Nyní přidáme náš autobus kliknutím na NewBus a výběrem MAN, typ SD202-D86, zbarvení Beige, Depo Grundorf, po OK pak vybereme začátek na Nordspitze Bauernhof (nepoplést s Bhf - Bahnhof!).

Každá trať může mít více vstupních bodů, typicky jsou to body dva, na obou koncích.

Tip: nyní můžete kliknout v menu na disketu a uložit situaci pro příště.

Nyní vstoupíme do autobusu (F1), otočíme klíčkem pro zapnutí napájení z baterie (E), tím dojde k oživení palubní desky. Ověříme, že je aktivní parkovací brzda (svítí P), podržíme startér (M) a nastartujeme. Rozsvítíme světla (L) a zapneme stěrače (W).

Jelikož je velká zima, posuneme levou páčku (1) nahoru na TOPENÍ, pravou páčku (2) pak dáme dolů pro vnitřní cirkulaci, což ohřeje vzduch dříve. Zapneme předehřívání motoru (3) a ventilátor (4). Teploměr (5) je nad páčkami, teplota postupně stoupá, důležitý je i teploměr chlazení motoru (6).

Na rovinu: za těch pár minut to z -7C na těch 18 až 20C nevyhřejete. Pravděpodobně budou cestující /oprávněně/ kafrat :) Řešení je stejné jako v reálu - přijít do autobusu s dostatečným předstihem a čekat až se autobus vyhřeje, aby vyjel už ve správné teplotě.

Zkontrolujeme, že čas je menší než 10:05, jinak jej v menu upravíme.

Vybereme v menu jízdní řád (papír) a zvolíme linku 76, trasu 1. Musíme mít jako cíl (Terminus) Krankenhaus. Pokud tam je Bauernhof tak je třeba posunout posuvník o kousek vpřed (a následně dvacet minut čekat) anebo se dá vratit čas zpět. Pokud jste ale nastavili čas hned předtím, tak to řešit nemusíte.

Nyní nastavíme IBIS, to se dá hezky reálně ručně ale my si to zjednodušíme a klikneme v menu na 92 a zadáme linku 76 a terminus (konečnou stanici) Krankenhaus. Na panelu autobusu (vnější pohled F3) se objeví linka "76", do "KRANKENHAUS" přes "EINSTEINDORF".

Zkontrolujeme, že máme natlakovány brzdy (tlak 6 barů), kulatý měřák pod teplotou chlazení.

Pro začátek, kdy neznáme trasu, je dobré aktivovat v menu žlutou šipku, která ukazuje kam jet.

Koukneme na jízdní řád (INSERT), vidíme, že na první zastávce (která je hned na protější straně otočky) máme odjezd v 10:07. Na hodinách pod volantem zkoukneme čas a pokud je 10:05 tak můžeme vyrazit.

Akceptovatelný rozsah je přijet nejvýše o 2 minuty dříve a odjet nejvýše o tři minuty později.

Tip: stiskem 0 na IBIS se zobrazí čas digitálně na displeji.

POZOR! Na namrzlé vozovce autobus KLOUŽE ! Pokud nechcete skončit v kandelábru a ještě poslouchat "blbé" kecy tak OPATRNĚ!

Odbrzdíme parkovací brzdu (tečka).

Zapneme automatickou převodovku (D) a jedem (neutrál je N a zpátečka R).

Zatáčení je Num4 a Num6, plyn a brzda pak Num8 a Num2. Blinkry Num7, Num9 a vypnutí NumTečka. Ovládat jde i volanty, ale to jsem nezkoušel.

Na zastávce zabrzdíme zastávkovou brzdu NumMinus a otevřeme obě poloviny dveří NumLomítko a NumHvězdička.

Cestující nastoupí a kromě pozdravu nás občas častují poznámkami k teplotě v autobusu :) Hra umí i vydávat lístky a vracet peníze, standardně je to ale vypnuté.

Poznámka - skupina FenixProDabing namluvila českou mluvu pasažérů a je to opravdu dobře udělané. Není nad to, když uslyšíte hřejivou češtinu.

V 10:07 pak zavřeme obě poloviny dveří NumLomítko a NumHvězdička a odbrzdíme zastávkovou brzdu NumMinus a jedeme do další zastávky.

Následující obrázek ukazuje grafiku, příjezd k zastávce.

Na poslední zastávce naší linky (Terminus) se po zabrzdění objeví ohodnocení.

Bavte se.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [0]

Diskuse k tomuto článku nebyla započata.