Bus & Cable Car Simulator (San Francisco) - část 1

Už jsou tomu dva dny, co je venku zatím pouze německá verze hry, která se řadí do multi simulátoru. Proč multi ? Jednoduše, protože hra obsahuje několik dopravních prostředků, které můžete ovládat a to od svého vlastního osobního auta, přes servisní vozidla až po autobusy, trolejbusy, tramvaje či lanovou dráhu. Jak tento simulátor vlastně vypadá ? Je to hratelné nebo TML Studio ukázalo jak nemá simulátor vypadat ? Zajímá Vás to a rozhodujete se, zda tento simulátor koupit ? Potom si můžete přečíst první část této recenze.

Všechno to začalo 29.6. 2011. Tohoto dne se měl změnit den a na trhu se měl ukázat úžasný simulátor (bráno podle zveřejněných screenů, které dokázaly opravdu navnadit). První zarážejícím faktem tohoto simulátoru byla cena. Přeci jen másto 18 euro jsem očekával 30 euro jako u WoS vol. 3 nebo i více. Na druhou stranu mě nízká cena potěšila natolik, že jsem si danou hru okamžitě zakoupil a při instalaci zjistil, že se jedná pouze o německou verzi. V tu ráno jsem se zarazil a málem jsem hru zase vyhodil. Anglická verze bude k dispozici na konci srpna nebo začátkem září (možná tuším proč tak dlouhá prodleva).

Instalace samotné hry proběhla bez komplikací a ukousla si přes 3 GB z pevného disku. Hra se neaktivuje, nevyžaduje žádný speciální program pro spuštění tak jako tomu bylo u WoS vol. 3. Většinou právě různé ochrany dělají hrám větší potíže (stačí si vzpomenout na WoS vol. 2, který nešel díky ochraně spustit na Win7 64bit, ale naštěstí Aerosoft posílal opravený exe soubor emailem po zkontrolování, že jste vlastníky legální verze). Tímto si u mě San Francisco získalo malé plus (možná právě díky Astragonu).

Spuštění hry, menu, nastavení
Menu hry je obdobné jako tomu bylo u WoS vol. 3. Ani se tomu nedivím, protože hra používá stejný engine. V menu máte možnosti pokračování v již rozehráte hře, začít novou hru nebo se šťourat v nastavení hry. Poslední položkou je exit čímž hru ukončíte a odporoučíte se na plochu systému windows. V samotném nastavení hry můžete najít stejné položky jako při WoS vol. 3. Jedinou novinkou je definování kláves pro různé dopravní prostředky (není to ani tak novinka, ale ve WoS vol. 3 těch dopravních prostředků nebylo mnoho). Jdeme tedy na samotné spuštění hry...

Žádná volba času nebo začátku. Zkrátka hra začíná loadingem a po chvilce se octnete ve Vašem apartmánu odpuzujícího vzhledu i když na přespání dobré :) Rozbité stěny, opadaná omítka, všude bordel. Tento apartmán má pro Vás důležitou funkci a to funkci opravdu na přespání. Hra nedovoluje posouvat čas tak jako tomu bylo u jednoho z dílu WoS, kdy jste mohli přeskočit velkou časovou mezeru. Takže když bude 8h ráno a vyberete si řízení noční linky tak je pro Vás právě tento apartmán klíčový. Stačí kliknout na pohovku, postava se skácí na kanape a můžete ji nastavit budík v kolik se má vzbudit. Tímto si krásně posunete čas.

Až už budete připraveni opustit tento chlívek tak je potřeba dojít ke dveřím. Hra se náhle přepne do živého města (není zase tak živé), kde si můžete ještě před šichtou zajít na kafčo či si přečíst noviny. U baráku máte přistaveno i auto, které můžete ovládat. Máte-li hodně času, potom si můžete trasu do práce zpestřit jízdou v MHD a nechat se vozit po mapě. Je to potom adrenalin, když to s Vámi jede úplně někam jinam. Vaše pracovní místo je na mapě vyznačeno autíčkem (v podstatě stačí nasednout a nastartovat Vaše vozidlo, otočit jej o 180 stupňů a vydat se rovnou za nosem až skoro na konec mapy).

Příjezd do práce a výběr tratě
Po příjezdu na dispečink si můžete vybrat co budete dělat. K dispozici jsou buď nějaké úkoly nebo Váš šéf, který Vám dá na vybranou s čím a kde budete jezdit. Ze začátku hry vlastníte pouze autobus takže volba je jasná. Budete jezdit autobusem po jedné z několika linek a těch není málo. Jsou rozdělené do 3 kategorií, kde se potom klade důraz i na ceny jízdného a na vzdálenosti mezi zastávkami.
linka v centru - linka, která ma nejvíce zastávek a které jsou od sebe vzdáleny jen pár bloků. Zde se setkáte s hustější dopravou, potkáte více světelných křižovatek či více bouraček.
linka mimo centrum - jsou to většinou linky na okraji San Francisca. Vzdálenosti zastávek jsou o něco větší.
Expresní linka - jedná se o nejdelší linky, které mají jen několik zastávek. Linka vede většinou po hlavních tazích, kde je sice hustý provoz, ale vozovky jsou mnohem širší

Kromě 3 autobusových linek se můžete těšit na 5 druhů pasažérů a to dospělí, děti (školáci), senioři, postižení a ošetřovatelé. Každý pasažér má dále svou cenovou skupinu, kterou je dobré dodržovat, protože příjem z pasažérů je Váš příjem a díky tomuto příjmu si můžete později pořídit nové auto, nový byt či nový dopravní prostředek (tramvaj, lanovou dráhu, trolejbus). Ceny jsou popsány podrobně v manuálu, takže je zde není třeba psát.

Začátek šichty
Zde jsem se ze startu trošku zamotal a přemýšlel jsem jak celou hru začít. Při prvním pokusu jsem nelenil, nasedl do svého auta a dojel na označené místo na mapě v domění, že tam najdu onen autobus se kterým mám startovat (byl to omyl :) Kupodivu hra vůbec nepoznala, že jsem přijel autem a normálně mi započala šichta, takže začal dále běžet čas :) Začal jsem tedy znovu a raději si prohlédl okolí ve firmě. Zde byl připraven autobus, který bylo nutné nejdříve otevřít, potom připravit k jízdě (nastavit počítač pro jízdu - čáslo linky, číslo tratě), aktivovat počítač na lístky, nastartovat motor, navzdušnit dveře, rozsvítit světla v sektoru pro cestující, rozsvítit světla u řidiče, zapnout větrání, zavřít dveře, odbrzdit, zařadit, přidat plyn a tradáááá, může se vyrazit. Palubní počítač Vám ukazuje stav Vašeho autobusu a to včetně indikátoru dveří.

Celý proces jízdy je potom takový, že se dostanete na dané místo A v daném časovém limitu (tedy do času kdy máte danou šichtu začít) a pokračujete přes různé zastávky a překážky až do bodu B. V bodě B, kde daná šichta končí máte potom na výběr obrácenou trať a tedy pokračovat ve Vaší šichtě nebo ukončit šichtu a jít si pro šichtu jinou. Je lepší občas setrvat u nějaké šichty delší dobu než pořád jezdit na základnu pro nové a nové.
Velikým nepřítelem a zatím jsem tomu nepřišel moc na chuť, je čas. Představte si situaci, kdy si vyberete šichtu expresní linky. Ta jezdí například jednou za hodinu. Máte 15 minut na to, aby jste se dostali na začátek trasy (samozřejmě časový limit je pokaždé jiný a to podle aktuálního času ve hře... tzn. když tuhle misi zvolíte v 10:10 minut tak máte 50 minut, když ale v 10:55 tak máte jen 5 minut, atd...). Takže jsme u těch 15 minut, startujete autobus, vyrážíte, čas běží a tradá... na místo se dostanete např. minutu po startu. Řeknete si, to spoždění dojedu, ale ouha... hra si řekne tady ne spoždění nehraje a automaticky Vám dá šichtu další a máte tedy HODINU čas. V tu ráno by Vás omylo co ? :) A ještě lepší případ... dostanete se na místo včas, včas i odstartujete ale ouha... na třetí zastávku se dostanete o minutu později. Nastává stejný případ, hra Vás zase posune na další šichtu (tzn. např opět o hodinu a máte tedy hodinu čas). V některých případech je dobré používat komunikátor, do kterého se dají zadávat kódy. Popis kódů je opět v manuálu, ale najdete mezi nimi spoždění 5 minut, 10 minut, zácpa, atd...cca 20 kódů. Kromě těchto kódů na komunikátoru Vám středisko občas také zašle nějakou zprávu (v tomto případě bohužel v němčině).

Kromě vydělávání peněz se zde najdou i způsoby jak rychle o vydělané peníze zase přijít. Jízda na červenou, překročená rychlost či bouračka. Je nutné aby na daném místě byla např. kamera. Technická stránka hry co se simulace týče není nic extra. Hra má tolik chyb až je mi z toho smutno. Ostatně není nad to nasednout do autobusu, tramvaje či trolejbusu za jízdy :) Hráč tedy propadává modely, texturamy, vozovkou. Celý dojem kazí i chování autobusu, kdy se celé vozidlo chová až komicky. Nejlepších efektů dosáhnete při kolizích nebo při rychlé jízdě do zatáček. Při kolizích se autobus naklání do stran někdy i v několika otočkách. Při rychlé jízdě do zatáček můžete zažít kaskadérskou jízdu po dvou kolech. Smutné jsou i kolize s předměty jako kusy stromů či další bordel u silnice nebo roh ulice. Jednak to nezanechá na autobusu ani šrámu a druhak to autobus zastaví i ze 100 na 0 přímo na místě. Mě by víc potěšilo, kdyby hra napsala, že tolik a tolik pasážérů bylo zraněno apod... takhle si můžete bourat do nekonečna bez postihu (kromě občasné pokuty). Dalším mínusem jsou mizející dopravní prostředky. Utíkáte si to tak na tramvaj, už jste skoro u zastávky když běžíte souběžně s dojíždějící tramvají a šup... tramvaj zmizela... úžasný trik :) Není to jen tramvaj, ale všechny dopravní prostředky mizí. Setkáte se s tím i když se budete několik minut plazit v koloně a najednou těsně u světel auto před Vámi zmizne.
A třešničkou na dortu je nemožnost se dostat ze hry na úvodní menu, kde bych chtěl začít například novou hru. Řešením je úplné ukončení hry s návratem do Windows a potom nové spuštění hry.

Zvuková stránka hry také nepatří bezi excelentní, ale není ani nejhorší. Škoda jen, že všechno zní tak podobně. Nejvíc mě u zvuku zarazilo, jak dokonalý německý přízvuk mají pasažéři v San Franciscu... měl sem pocit, že se na daném kontinentu mluví anglicky.

Grafická stránka hry není špátná, všechno vypadá tak přirozeně, ale hrozně neoptimalizovaně. Na své sestavě jsem nepoznal rozdíl mezi maximální a minimální konfigurací co se v trhání hry týče. Každé otočení hlavy a změna pohledu znamenala menši kousnutí což taktéž nezanechalo dobrý dojem.

Tímto bych uzavřel první část této recenze. Zmínil jsem zde různé nedostatky, kterých sem si všiml za ty 2 dny nekonečného hraní. Měl jsem zatím možnost řídit pouze autobus se kterým jsem se dokonale vyblbnul hned na několika linkách :) Po vyzkoušení ostatních dopravních prostředků dopíši i druhou část této recenze včetně finálního hodnocení. V současném stavu si hra u mě získala za tolik chyb a špatnou optimalizaci pouze 4/10 nebo chcete-li 35 - 40%.
To je možná i důvod, proč bude anglická verze hry o 2 měsíce později... zřejmě hlavně oprava chyb a dodělání hry, protože hra by měla být k dispozici na Steamu a u Steamu je známo, že by takhle zabugovanou hru nevydal. Pokud stále přemýšlíte a nemůžete se rozhodnout, potom je dobré počkat i na DEMO, které by mělo být k dispozici během 14ti dnů. Já osobně bych do hry přidal možnost nákupu jídenek (tzn. když už mám ty peníze a chci si vozit zadek tak ať to není zadarmo když i ostatní platí), opravil bych tu spoustu chyb a potom to konečně vypustil ve stádiu, kdy by se za to nemuseli autoři stydět a kdy by to byla opravdu zábava hrát, která by nebyla rušena právě tímto balastem.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [15]

Honza | 6. února 2014 | 16:46 |

kde jsou automaty na noviny ?

vojta | | 3. března 2013 | 15:49 |

Kde se to dá koupit prosím? :) Kde jste to někdo koupil prosím?

karlos | | 13. srpna 2012 | 00:30 |

Zdravim, potřeboval bych kompletní návot jak se rozjet s trolejbusem, otevřit dveře otevřu, elektronika zapnuta, zařazeno, odbržděno, mačkam E, dam plyn a nic.. stojim tak kde se mi trolejbus oběvil, co dělam špatně? a kyž už sme u toho, dejte tu aj navod a tramvajky a pozemni lanovku co vypada jak historicka tramvaj. dik

pampaliny | 31. července 2012 | 10:10 |

to Petr: je potreba skočit do depa a tam do servisu, z tama si vzit co je potřeba.

Petr | | 30. července 2012 | 22:26 |

Jak opravit autobus, pokud IBIS hlásí chybu?

cohi | 1. července 2012 | 21:53 |

Jel jsem z autobusem a najednou předemnou z nebe spadne jinej autobus,tak jako dobrý jo. :DDD.dobrá hra

pampaliny | 13. března 2012 | 23:00 |

to tom: do autobusu se leze klavesou F5, ale je možné, že je jiné mapování kláves a tak je třeba se podívat do nastavení pro jakou klávesu je interakce.

tom | | 13. března 2012 | 21:23 |

Mohl bych se zeptat jak se mám dostat do toho připraveného autobusu? Zkoušel snad už všechno a pořád nic..

JirkaR | 17. července 2011 | 10:27 |

to Vajsi: Do připraveného autobusu se dostaneš tak že se postavíš k předním dveřím (pokud jsou zavřené) a mačkáš klávesu F5.Po otevření dveří stačí pouze vlézt dovnit,stishnout klávecu C tím se posadíš za volant a je hotovo.Pak dáš T(zapneš palubní přístroje),E(nastartuješ motor)-počkáš cca1minutu až se ti dofouká vzduch-stiskni F5 na zavření předních dveří,PageUp (zařadíš rychlost),Tab (odbrzdíš a můžeš se vidat na cestu).Jo hlavně si nezapomenou navolit číslo linky a trasu na IBISU (klávesa I).Co je nejdůležitější, dodržovat rychlost a jízdy na červenou.

Vajsi | 12. července 2011 | 11:23 |

Mohl bych se zeptat jak se mám dostat do toho připraveného autobusu? Zkoušel snad už všechno a pořád nic..

Jirka | | 1. července 2011 | 20:06 |

Díky za recenzi a INFO!! Moc pobavilo třeba todle: ...už jste skoro u zastávky když běžíte souběžně s dojíždějící tramvají a šup... tramvaj zmizela... úžasný trik :)

Jirka | | 1. července 2011 | 20:05 |

Díky za recenzi a INFO!! Moc pobavilo třeba todle: tramvají a šup... tramvaj zmizela... úžasný trik :) // :D

Najlvin | 1. července 2011 | 20:01 |

Pěkná a výstižná recenze. Těším se na zbylou část ;-)

pampaliny | 1. července 2011 | 19:17 |

to Howard: nastaveni klavesnice do puvodniho asi reinstall :) A to druhe ? Zapnout motor a odbrzdit (klavesa TAB) a pak zaradit (Page UP), a pak hura rozjezd

Howard | 1. července 2011 | 18:55 |

Potreboval bych prosim vedet dve veci. Jak vratit nastaveni klavesnice do puvodniho. A jak se mam rozjet :D:D...vubec netusim, zapnu motor a dal nevim...jeste svetla umim rozsvitit.