TML Studio ani Aerosoft neponechali nic náhodě a tak kromě krabicové verze jejich nového simulátoru můžete sáhnout i po download verzi. Cenově jsou obě verze shodné s tím, že u krabicové verzi jste nuceni platit ještě poštovné což může produkt trošku prodražit. Já jsem sáhnul po download verzi. Soubor o velikosti 540 MB bylo potřeba rozbalit a po té spustit instalační soubor. Instalátor zobrazuje i číslo verze samotného simulátoru. Pokud si tedy hru zakoupíte po vydaném updatu tak samotný instalátor už tento update obsahuje a není třeba jej stahovat zvlášť. Během instalace si zvolíte, jakou verzi hry chcete nainstalovat. K výběru máte lowres a hires s tím, že není možné nainstalovat obě verze najednou. Po samotné instalaci hra zabere krásných 830MB na Vašem pevném disku což není zrovna nejméně, ale taktéž to není mnoho.
První spuštění a některé potíže začínají
Při prvním spuštění samotného simulátoru zakoupeného jako download verzi dojde k aktivaci přes internet. Zde můžou nastat první potíže u některých uživatelů Windows Vista, kterým se aktivace provádí díky špatnému nastavení práv uživatele při každém spuštění. Mě osobně tento problém nepostihl. Po aktivaci, která proběhne rychle se konečně spustí samotná hra poháněná C4 Enginem.
Menu hry nenabízí nějaké extra položky, zvolit můžete hru, depo, profil, nastavení hry a exit. Než začnete hrát, doporučuji se podívat do nastavení, kde si můžete nastavit celou hru podle Vašeho gusta. Defaultně jsou některé položky vypnuté a hra pak neodpovídá simulaci. Musím pochválit i možnost přemapování kláves.
Hrajemeee
Po veškerých nastaveních se můžete dát konečně do hraní. Zde pokud už jste hru nehráli máte možnost pouze vytvořit nový jizdní řád. Později místo nového jizdního řádu si zde budete moci vybrat i své uložené pozice. Při novém jízdním řádu se můžete zvolit úsek na kterém chcete se svou soupravou jezdit. Kromě úseku si zvolíte ještě čas kdy chcete začít a soupravu kterou chcete jezdit (na výběr jsou 3). Dokonce si můžete zvolit zda chcete aby se doprava přizpůsobila vytížení od pondělí do pátku nebo v soboty, neděle a svátky. Některé úseky jsou v soboty, neděle a svátky nefunkční. Volba počasí je dnes už samozřejmost a i zde se s touto položkou setkáte. Smutné je akorát, že si můžete zvolit jasno nebo déšt či náhodné počasí. Sněžení se nedočkáte. Poslední velice zajímavou a určitě zábavnou volbou jsou šichty. Díky této volbě Vám začne nekonečná hra, kdy se můžete v daném úseku projíždět několikrát. Při dojezdu jen přeběhnete na druhé stanoviště a tradá, pokračujete dále.
Trať, grafika, zvuky
TML Studio si pro svůj první díl vybralo trať New York PATH, která je dlouhá asi 50 km s tím, že 60% tratě vede pod povrchem. Zpracování tratě vypadá úchvatně čemuž odpovídají i nároky na celou hru i když i na maximální detaily to jede plynuleji než Rail Simulator. V okoli tratě tak můžete najít spousty papírků, poházeného bordelu, plechy, apod... V tunelech narazíte i na rozkopané části nebo už poničené části jiných tunelů. Zda trať odpovídá přesně originálu nechám na posouzení jiných, kteří v této lokalitě žijou a tímto metrem jezdí. Mě osobně se trať líbí.
Grafické zpracování taktéž nepokulhává a myslím si, že je na tom lépe jako Rail Simulátor, kde nějaké světlo nehraje vůbec žádnou roli. I když se většinu času budete nacházet v tunelech tak zde určitě oceníte hru světel i celé grafické zpracování. Kromě světel v tunelu se budete setkávat i se záblesky při přepínání třetí koleje. Ke grafickému zpracování přihodím i déšt který má vliv na přední sklo soupravy a stěrač, který jej od špíny dokáže očistit.
Zvuková stránka hry je taktéž na veliké úrovni a po fiasku ohledně sebrání zvuků z jejich Berlin Subway addonu to TML právě updatem 1.10 napravilo a dodalo nové zvuky pro tento addon. I tenhle simulátor má občas potíže se zvukem zejména při přepnutí do interního pohledu kdy se občas dokončuje úplně jiná zvuková smyčka a potom teprvě hra zareaguje a pustí novou. Tohle by se ale mohlo dalším updatem odstranit.
Celkové chování hry a jak se to hraje
Chování simulátoru je dokonalé. Dalo by se říci, že patří opravdu mezi špičku. Představte si, že spustíte misi, nastoupíte do vlaku, vlezete do kabiny, kde si musíte nastavit cílovou stanici aby lidé věděli kam Váš vlak pojede. Kromě cílové stanice musíte ještě zapnout klimatizaci, odbrzdit, určit směr jízdy, odblokovat rychlost, spustit gong že přijde hlášení a potom to začne. Informujete hlášením pasažéry, že vlak míří do cílové stanice té a té, informujete je také o příští stanici a v samotném závěru je upozorňujete, že by bylo dobré vyklidit prosotry dvěří, protože se dveře budou zavírat. Každé z těchto hlášení ma speciální klávesu. Kromě hlášení mají speciální klávesu i dvěře a to jak levé tak i pravé. Aby toho z ovládání nebylo málo, je potřeba rozjet se ze stanice a v tunelu rožnout světla. O něco lehčí proceduru zažijete taktéž při vjezdu do stanice. Důležité je, před stanicí přepnout dálkové světla na tlumené, spustit gong a ohlásit stanici ve které se pasažéři nacházejí no a ve finále zabrzdit vlak a otevřít dveře na tu správnou stranu. V některých stanicích Vás čeká ještě poklus na druhé stanoviště a pokračování dále. Před poklusem je dobré zabrzdit vlak, přepnout směr na neutral, zablokovat řízení a dát se do klusu na druhý konec vlaku, kde opět opakujete celou proceduru. Pokud při cestě narazíte na nástupiště, které má na obou stranách možnost výstupu, potom se musíte řídit informační tabulkou (F6), kde se Vám zobrazuje čas příjezdu, odjezdu a na které straně nástupiště jsou dveře. Pod klávesou F5 potom najdete další informační panel na kterém najdete Vaši aktuální rychlost, maximální povolenou rychlost, vzdálenost příštího ukazatele, jaký bude příští ukazatel, příští výhybka, vzdálenost celého úseku a vzdálenost do příští stanice a v neposlední řadě i aktuální čas. Ten najdete i samostatně pod klávesou F4. Pod klávesou F7 najdete kontrolky stavu vlaku, motoru, brzd a dvěří. Při potížích s motorem či brzdama se kontrolky rožnou červeně. Stejně tak i při otevřených dveřích budou kontrolky dveří svítit červeně. Klávesou F8 si zobrazíte informační panel, kde nastavíte svou cílovou stanici.
Simulátor je opravdu simulátor. Chování celé soupravy je úžasně zpracované, kabina se při jízdě pohupuje, při zabrždějí se zhoupne. Při rychlejší jízdě už pořádně pocukává. Pokoušel sem se dokonce soupravu vykolejit, ale to TML Studio nezpracovalo a tak vyskočí pouze hláška, že díky rychlé jízdě do oblouku vlak vykolejil. Zajímavý je i přejezd přes výhybku, kdy se klimatizace vypne a potom zase zapne, stejně jako v reálu když vlak nedostává elektriku ze třetí koleje.
Hra nabízí 2 možnosti hraní s tím, že první je stejná jak ji znáte i z jiných simulátorů. Po dojetí do cílové stanice hra skončí a můžete začít znovu. O něco zábavnější volba je kompletní šichta, kdy při dojezdu do cílové stanice jednoduše vyjdete z kabiny, přeběhnete na druhý konec vlaku, opět nastoupíte, počkáte až přijde Váš čas odjezdu (dá se to urychlit stiskem BACKSPACE) a pokračujete ve Vašem úkolu. Kromě standartních úkolů dovézt pasažéry tam a tam, zastavit ve stanicích a dostat se až do cílové stanice se setkáte na trati i s nestandartní situací jako například člověk na kolejích. Nejdříve mě napadlo, že se jedná o stejnou chybu s jakou přišel Rail Simulátor, jenže při pokusu o přejetí osoby se ukázala hláška, že jsem nestihl zabrzdit a to i přes to, že jsem aktivoval stěrače proti zašpinění předního skla. Při opakování daného úkolu se potom ukáže, že při zabrzdění dostanete 200 bodů za to, že jste zachránili život. Akorát bych měl k tomu malou výtku. To, že se člověk ocitne normálně na trati bych pochopil, ale že ho potkám uprostřed 3km tunelu, kde není nikde přístup a vede tam voltáž ve třetí koleji to mě zarazilo. Takových nestandartních situací zažijete behěm Vaší šichty několik. Na konci každého úseku přijde i Vaše hodnocení, které Vás může pustit dále nebo také nemusí. Hodnotí se jízdní řád, jak přijmuli pasažéři Vaše rozjezdy, brzdění, zda jste zapli klimatizaci, zda jste přepli dálkové světla na tlumené před stanicí, zda nehoukáte ve stanici, zda otvíráte dveře na správnou stranu, zda používáte správně hlášení, atd... Položek je opravdu hodně a zabere Vám hodně času, než získáte všude splněno.
3D, kamery, addony
Celkový simulátor je zpracován ve 3D. Stejně tak i Vaše souprava včetně cabview je zracována ve 3D. A v tomto 3D světe se kromě ježdění můžete i procházet. Zejména tedy po Vaší soupravě nebo po nástupišti. Přímo ve hře najdete i jeden addon, který Vám dovolí z jedné stanice jít na povrch. Addonů pro hru bude samozřejmě více a nemusí být jen takové jednoduché, ale můžou se týkat i samotného řízení a chování soupravy. Co je ovšem zrovna né moc šťastně vymyšlené je i skok do kolejiště protože z něho už se nedá dostat. Zamrzí i okolní soupravy řízené počítačem. Ty také nejsou plně 3D (respektive nemůžete se podívat dovnitř) a ve stanicích neotevřou dveře. Hra nabízí i 3 různé pohledy a tím je z kabiny soupravy, z pozice pasažéra a potom jeden externí pohled v tunelech a na nástupištích. Tyto externí pohledy v tunelech občas odhalují chyby, které z cabview není možné vidět jako např. projíždění soupravy stěnou.
Shrnutí a závěr
Podtrženo a sečteno World of Subways se může s klidem usadit na špičku vlakových simulátorů. Zatím ani jeden z existujících simulátorů mu fyzikou nesahá ani po kotníky. Určité plus pro fyziku je i možnost zničení motoru či brzd, které má pak vliv na celé chování soupravy. Zamrzí jen fakt, že lidi na nástupištích nepochodují a nenastupují do soupravy. Hra nenabízí ani možnost volné jízdy a tak jezdíte na předem nadefinovaných úsecích. Nemůžete si tak přehazovat vyhybku kam chcete. A v podlední větě bych zmínil i občasné padání hry, které je zřejmě způsobeno enginem hry což není chyba TML Studia, ale tvůrců C4 Enginu.
Editory?
Mnohé z Vás to asi nepotěší, ale World of Subways je kompletně bez editorů. Vzhledem k tomu, že je hra tvořena v 3D Studiu Max tak by editory nevypadaly vůbec snadně. A potom těžko se dá dostat ke zdrojovým souborům, které jsou zapakovány v .pak souborech. Neexistuje žádný unpack program, který by dokázal tyto C4 Engine .pak soubory rozbalit. Exituje ale nějaký World Editor pro C4 Engine i když nevím zda dokáže editovat celé .PAK soubory či jen tvořit nové mapy a nové pak soubory. TML Studio zatím slíbilo addony, ale kolik jich bude a zda budou free není známo. Položka v menu simulátoru na to existuje.
Hodnocení
Mám-li hodnotit tenhle simulátor tak bych si mu dovolil i přes nemožnost vytvoření vlastních tratí, souprav či jen úkolů dát 90%. Těch 10% dolů je právě za lidi co nenastupují, za chyby kdy souprava projíždí zdí. Už teď je známo, že druhý díl nás zavede do Berlína na U7. Akorát se nabízí otázka zda půjde opět o samostatnou hru nebo bude možné trať přidat i do tohoto produktu. Jinak World of Subways splnilo mé očekávání a odpovídají tomu i nekonečné hodiny hraní plné zábavy. Pokud jsem na něco zapomněl tak své dotazy či připomínky můžete směřovat do diskuse.